Codziennie zamknięcia torów w centrum Krakowa od wczoraj
PKP PLK wprowadziłyod niedzieli (11 marca) do 9 czerwca tego roku ograniczenia w ruchu pociągów naremontowanym odcinku linii kolejowej Kraków Główny Towarowy – Rudzice.Codziennie w godz. 9.30-14.40 tory pomiędzy Krakowem Głównym i Podłężem będązamknięte.
Jak poinformował Piotr Hamarnik z biura prasowego PKP PLK,codzienna przerwa w kursowaniu składów od 9.30 do 14.40 będzie wynikać zzaplanowanej w tym czasie przez wykonawcę intensyfikacji prac budowlanych.
Pierwotnie zakładano, że w ramach modernizacji liniikolejowej na odcinku Kraków Główny Towarowy – Rudzice ruch kolejowy będzieutrzymany przynajmniej po jednym torze. Jednak zapisy m.in. decyzjiśrodowiskowej wymagają, aby prace budowlane były wykonywane wyłącznie w porzedziennej.
Według PKP PLK zmiana organizacji ruchu pociągów wprowadzonajest poza godzinami, w których natężenie ruchu pasażerskiego jest największe.Dla zapewnienia ruchu pasażerskiego zarządca torów przygotował przejazdpociągów przez Nową Hutę, po linii 95 Kraków Mydlniki – Podłęże.
Niektóre pociągi dalekobieżne, pojadą objazdami. Pasażerowiechcący dostać się do Krakowa będą mieli możliwość przesiadki na stacjach wMiechowie i Bochni (w zależności, od której strony podróżują). Natomiastpasażerowie pociągów podmiejskich będą mieli możliwość przesiadki nakomunikację zastępczą. Odjazdy z Krakowa Głównego w kierunku północnym izachodnim będą bez zmian.
PLK zapewniają, że zmiana dotyczy tylko siedmiu pociągówdalekobieżnych, kursujących między godz. 9.30 a 14.40. Składy jadące z KrakowaGłównego w stronę Katowic i Warszawy będą mogły jechać bez zmian. Pociągi zKrakowa Płaszowa pojadą w stronę Katowic i Warszawy z ominięciem stacji KrakówGłówny. Pociągi kursujące na trasie Rzeszów – Wrocław pojadą po linii KrakówMydlniki – Podłęże (nr 95) bez zatrzymywania.
Z myślą o pasażerach PLK wraz z przewoźnikami przygotowałyakcję informacyjną o zmianach. Na wszystkich przystankach w Krakowie i w kraju,w regularnych odstępach, wygłaszane są komunikaty o zmianach w kursowaniupociągów. Plakaty i nowe rozkłady jazdy pojawiły się w gablotach na stacjach iprzystankach. Dodatkowo na najważniejszych stacjach pojawią się mobilniinformatorzy a podróżni będą otrzymywać ulotki z kompletem informacji.
Modernizacja linii kolejowej Kraków Główny Towarowy -Rudzice, biegnąca przez centrum miasta, to obecnie najważniejsza inwestycja naterenie krakowskiego węzła kolejowego.
PRZESIĄDŹ SIĘ NA:
Rozpoczęte w lipcu tego roku prace modernizacyjne liniiKraków Główny Towarowy – Rudzice zakładają zastąpienie nową, 850-metrową estakadąnasypu ziemnego biegnącego przez centrum Krakowa i dobudowanie na nim dwóch partorów oraz powstanie nowych mostów na Wiśle i stacji kolejowych. Inwestycja owartości 240,8 mln euro, z czego unijne dofinansowanie wynosi 194,9 mln euro,powinna się zakończyć w 2020 r.
Kontrakt obejmuje modernizację blisko 20-km odcinkatorowiska. Prace wykonywane są na liniach kolejowych nr 133 i 91. Wymienionazostanie sieć trakcyjna, rozjazdy i urządzenia sterowania ruchem kolejowym. Dlausprawnienia ruchu aglomeracyjnego i zwiększenia przepustowości zarządcainfrastruktury dobuduje dwie pary torów na odcinku biegnącym przez centrummiasta – od stacji Kraków Główny Osobowy do stacji Kraków Płaszów, a takżejedną parę na odcinku Kraków Płaszów – Kraków Bieżanów.
Przebudowane będą cztery stacje kolejowe: Kraków GłównyTowarowy, Kraków Główny Osobowy, Kraków Płaszów, Kraków Bieżanów. Powstanątakże dwa dodatkowe przystanki dla pociągów Kolei Małopolskich i Szybkiej KoleiMiejskiej – Kraków Grzegórzki i Kraków Złocień, które wyposażone będą m.in. wsystem informacji pasażerskiej; dostosowane będą też dla osóbniepełnosprawnych.
Prace obejmą 55 obiektów inżynieryjnych: mosty, wiadukty,przepusty, przejścia pod torami, estakady, kładki dla pieszych. Zarządcainfrastruktury wybuduje 20 nowych obiektów inżynieryjnych, w tym estakady i dwanowe mosty na Wiśle. 14 obiektów zostanie rozebranych, a w ich miejscu powstanąnowe.
Dzięki inwestycji przez Kraków będzie jeździć więcejpociągów, skróci się też czas ich przejazdów. Zmodernizowane stacje i noweprzystanki zapewnią wygodę pasażerom kolei aglomeracyjnej i pociągówdalekobieżnych, szczególnie na linii E 30, biegnącej od Zgorzelca do Przemyśla,łączącej wschodnie i zachodnie regiony kraju.
„