W Chorzowie remont ul. 3 maja
Kompleksowy remontprzelotowej ulicy 3 Maja – łączącej Chorzów ze Świętochłowicami – przygotowująchorzowski samorząd i samorządowa spółka Tramwaje Śląskie. O przetargu nawykonanie inwestycji poinformował w poniedziałek wiceprezydent Chorzowa MarcinMichalik.
Będzie to kolejna już w Chorzowie taka kompleksowaprzebudowa – ul. 3 Maja jest ostatnią kluczową arterią w mieście, która niedoczekała się jeszcze remontu. W poprzednich latach wyremontowano w podobnysposób m.in. ul. Armii Krajowej.
Zarówno przebudowana ul. Armii Krajowej, jak i planowana doprzebudowy ul. 3 Maja mieszczą prócz pieszych i samochodów, torowiskatramwajowe. W przypadku tej pierwszej tramwaje jeżdżą środkiem arterii, na 3Maja linia na niespełna połowie długości przebiega poza drogą i jest tam (próczmijanki) jednotorowa. Docelowo cały odcinek wzdłuż 3 Maja ma być dwutorowy.
Cała inwestycja będzie trwała do 2020 r. i obejmie: sieciwodno-kanalizacyjne, gazową, tory tramwajowe, chodniki, drogę i budowę ścieżkirowerowej – podał w poniedziałek wiceprezydent Michalik.
Projektowanie części drogowo-tramwajowej inwestycji trwało wlatach 2015-2016. Niezależnie swój projekt przebudowy podziemnych instalacjimiało przygotować Chorzowsko-Świętochłowickie Przedsiębiorstwo Wodociągów iKanalizacji, aby wykonać część podziemnych prac jako pierwszą.
Teraz wspólny przetarg na wykonanie robót torowych idrogowych ogłosiły Tramwaje Śląskie (prace w zakresie torowisk będąwspółfinansowane środkami unijnymi) i Miejski Zarząd Ulic i Mostów w Chorzowie.
Inwestycja w części tramwajowej obejmie torowiska wzdłuż ul.3 Maja o długości niespełna 4,6 km toru pojedynczego od ul. Katowickiej, poprzebudowane już skrzyżowanie ulic Chorzowskiej i Bytomskiej w sąsiednichŚwiętochłowicach. Od ul. Katowickiej do Składowej torowisko będzie biegło wśladzie jezdni (zwężonej wobec dzisiejszej) – w szerszych fragmentachprzylegając do jej skrajów, w węższych całkowicie pokrywając się z pasamiruchu. Dalej, do Bytomskiej, tory będą wydzielone.
Po przebudowie ul. 3 Maja zmieni wygląd także w części drogowej.Nadal będzie to droga zbiorcza, ale przy wzmocnieniu bezpieczeństwa ruchupieszych, także dzięki innej niż obecnie geometrii jezdni oraz przebudowieskrzyżowań. Zamontowane zostanie nowe oświetlenie; doświetlone będą przejściadla pieszych. Powstaną nowa asfaltowa droga rowerowa, nowe przystanki, pojawiąsię zatoki dla autobusów.
PRZESIĄDŹ SIĘ NA:
Termin składania ofert w przetargu na wykonanie robót wterenie określono na 10 kwietnia. Terminy wykonania zamówienia to 21 miesięcyod podpisania umowy – w zakresie finansowanym przez Tramwaje Śląskie oraz 27miesięcy (lecz nie dłużej niż do końca października 2020 r.) – w zakresiefinansowanym przez MZUiM.
Tramwaje Śląskie przewidują wykonanie swoich prac jako jednoz zadań pierwszej części projektu modernizacji infrastruktury tramwajowej naterenie Górnośląsko-Zagłębiowskiej Metropolii.
Cały składający się z trzech części (etapów) projektszacowany jest na ok. 885 mln zł kosztów kwalifikowanych (ok. 1,1 mld złbrutto; przy ponad 560 mln zł unijnego dofinansowania). Zakłada on remonty ok.100 km torowisk, budowę ponad 20 km nowych linii oraz zakup 45 tramwajów.
W ostatnich miesiącach Tramwaje otrzymały już 393 mln złdofinansowania do pierwszej części projektu, w której m.in. przebudowanezostaną torowiska wzdłuż chorzowskiej ul. 3 Maja oraz 98 mln zł – do drugiejczęści, w której ujęto m.in. przebudowę dalszego torowiska wzdłuż ul.Katowickiej w Świętochłowicach, w kierunku Rudy Śląskiej.
„