Gliwicka debata o metropolitarnym transporcie
28 lutego wStarostwie Powiatowym w Gliwicach odbyło się spotkanie dt. publicznegotransportu zbiorowego na terenie powiatu gliwickiego w ramachGórnośląsko-Zagłębiowskiej Metropolii.
Koszty transportu publicznego wynoszą ok. 700 mln złotych, zczego tylko 220 mln złotych to wpływy z biletów. Resztę kosztów transportupokrywają gminy. Na etapie prac Metropolii w sferze transportu publicznegoobniżono ceny biletów, wprowadzono unię taryfowo-biletową, gdzie gminy wyraziłychęć sfinansowania ubytków. Trwają rozmowy z kolejami, co do biletówjednorazowych i wspólnej taryfy. Taka integracja doskonale funkcjonuje naterenie Tychów, tam bilety sprzedawane przez kolej są honorowane w autobusach.Metropolia jest na etapie prac nad połączeniem kolejowym na trasie Tychy-Będzin.Następnym krokiem mają być prace nad uruchomieniem połączenia kolejowegoKatowice-Pyskowice. Tym rozwiązaniem w szczególności będą zainteresowanepółnocne gminy powiatu gliwickiego, o czym mówił burmistrz Toszka.
Konieczna jestwspółpraca przewoźników kolejowych
Grzegorz Kwitek podkreślił, że rozwiązania transportukolejowego wymagają szeroko zakrojonej współpracy Kolei Śląskich, PrzewozówRegionalnych. Poinformował, że marszałek Województwa Śląskiego podejmujedziałania w sprawie kolei metropolitalnej, która swym zasięgiem obejmie całyregion. Obecnie przygotowywane jest studium transportowe. Kolejną omówionąsprawą była możliwość przystąpienia do Metropolii gmin, które obecnie do niejnie należą. Gminy takie mogą ubiegać się o przyjęcie, a potem przekazaćMetropolii zadania z zakresu transportu publicznego, przy finansowaniu woparciu o ustalone z Metropolią zasady.
PRZESIĄDŹ SIĘ NA:
„