Finiszuje projekt linii tramwajowej na południe Katowic
W procesieprojektowania nowej linii tramwajowej na południe Katowic dobiega już końcaproces uzgadniania szczegółów przebiegu trasy – poinformował PAP wiceprezydentKatowic Bogumił Sobula. Późną wiosną gotowy powinien być wniosek o decyzjęśrodowiskową.
Pięciokilometrowa nowa linia tramwajowa na południe Katowic,która ma powstać do 2020 r., poprowadzi od dzisiejszej pętli tramwajowej wdzielnicy Brynów do dzielnicy Kostuchna. Szacunkowy koszt całkowity inwestycjito 135 mln zł.
Linia tramwajowa ma być szybką drogą transportu międzycentrum a południowymi dzielnicami, najszybciej rozrastającymi się dziś wKatowicach. Tramwaje mają jeździć co 10 minut, a układ przystanków autobusowychi tramwajowych ma umożliwiać przesiadki „drzwi do drzwi”. Wraz z liniątramwajową powstać ma równoległa ścieżka rowerowa, a w dalszej perspektywie -droga.
Projektowanie inwestycji trwa od grudnia 2016 r. Wartą 1,84mln zł umowę – z 22-miesięcznym terminem realizacji – wykonuje firma Sweco. Jakpowiedział PAP wiceprezydent Katowic, w procesie projektowania późną wiosnąpowinien być gotowy wniosek o decyzję środowiskową.
Już wcześniej zdecydowano, że linia tramwajowa rozpoczniesię na obecnej pętli Brynów, a kończyć będzie się na nowej pętli Kostuchna.Tramwaj będzie jeździł wzdłuż ulic Rzepakowej i Kolejowej, a potem terenamipoza drogami publicznymi – wzdłuż linii kolejowej i ciepłociągu – mijać terenyleśne i docierać na Osiedle Odrodzenia, wzdłuż ul. Radockiego i Bażantów dopętli w rejonie ul. Armii Krajowej.
„Kończymy kwestię bardzo precyzyjnego uzgadniania przebiegutrasy – nie chodzi już o wytyczenie, którędy ma jechać tramwaj, ale o bardzoprecyzyjne rozmowy z poszczególnymi interesariuszami. Na trasie przebiegu liniitramwajowej mamy wiele podmiotów, wielu mieszkańców, wiele instytucji, zktórymi trzeba bezpośrednio omówić rozwiązania projektowe w bezpośredniejbliskości tych obiektów” – wyjaśnił wiceprezydent Katowic.
Jako przykład wskazał na przebieg linii przy GórnośląskimCentrum Medycznym. Projektant, znając ogólny ustalony przebieg liniitramwajowej, przedstawia np. kilka wariantów przeprowadzenia torowisk,umieszczenia przystanków, rozwiązania kwestii skomunikowań czy wjazdów naparkingi szpitala. Najpierw warianty akceptuje miasto, potem są one dyskutowanez zainteresowaną stroną.
Sobula przypomniał, że formuła przygotowania inwestycji niewymaga np. aż tak szerokich punktowych uzgodnień; ocenił jednak, że ichpominięcie byłoby krótkowzroczne. „Definiujemy tę inwestycję jakoprzedsięwzięcie społeczno-inżynierskie. Społeczne na pierwszym miejscu, bo wdzisiejszych czasach bardzo trudno powiedzieć, że ma być tak, a nie inaczej” -podkreślił.
Już na etapie przygotowania wymogów zamówienia miastookreśliło, że wykonawca dokumentacji ma koordynować prace z blisko dwudziestomapodmiotami oraz w możliwie największym zakresie pytać o opinię mieszkańców.Został w tym kontekście zobowiązany m.in. do organizacji co najmniej 10 spotkańz mieszkańcami i działań informacyjnych.
PRZESIĄDŹ SIĘ NA:
Prócz kwestii konsultacji społecznych wyszczególniono m.in.,że nowa sieć tramwajowa powinna przebiegać wzdłuż istniejącej jużinfrastruktury ciepłowniczej i kolejowej, nie tworząc nowej bariery międzymieszkańcami a lasem, w pobliżu którego będzie przebiegała linia. Jeślirealizacja prac będzie wymagała wycinki drzew, w miejscu jednegodotychczasowego mają być sadzone co najmniej dwa nowe.
Ogółem prace projektowe obejmują przygotowanie projektówbudowlanych, wykonawczych oraz szacunku prac i kosztów niezbędnych dorealizacji inwestycji.
Realizowany wspólnie z Tramwajami Śląskimi projekt nowejlinii tramwajowej zakłada, że umożliwi ona podróż tramwajem z Kostuchny naRynek w godzinach szczytu w 22-24 minuty. Prędkość komunikacyjna ma wynosić24-30 km/h. Na nowej trasie będzie osiem przystanków, oddalonych od siebie o600-800 m. Budowa linii nie będzie skutkowała wyburzeniem żadnych budynków.
Katowicki magistrat podkreśla, że linia do południowychdzielnic jest ważna dla miasta z perspektywy zachęcania mieszkańców dokorzystania z transportu publicznego. Przypomina, że ostatnia rozbudowa siecitramwajowej w tym mieście – nie biorąc pod uwagę modernizacji lub przebudowyistniejących połączeń – miała miejsce w 1947 r.
Budowę nowej linii na południe Katowic ma obejmować trzecietap szacowanego na ok. 885 mln zł (w kosztach kwalifikowanych) unijnegoprojektu modernizacji infrastruktury tramwajowej w konurbacji katowickiej. Jejszacunkowy koszt całkowity to 135,2 mln zł, w tym wydatki kwalifikowane 110 mlnzł, a dofinansowanie 71,2 mln zł. W poniedziałek wiceminister rozwoju WitoldSłowik wyraził nadzieję, że umowa na dofinansowanie tego etapu projektu TŚzostanie podpisana w IV kw. br.
„