Polsko-słowackie rozmowy o transporcie publicznym
Uruchomieniepierwszego transgranicznego połączenia autobusowego pomiędzy Polską a Słowacją,nowelizacja słowackiej ustawy o publicznym transporcie zbiorowym, współpraca wwalce ze smogiem, a także podsumowanie dotychczasowych wspólnych inicjatyw – togłówne tematy spotkania Grzegorza Lipca z zarządu województwa z przewodniczącąSamorządowego Kraju Żylińskiego – Eriką Jurinovą.
Dzięki zaangażowaniu obu stron już latem pierwsi turyścibędą mogli swobodnie, kilka razy na dobę dotrzeć autobusem na Słowację i zpowrotem.
Rozmowy, które odbyłysię w Trstenie są kolejnym krokiem przybliżającym nasze kraje do tej długowyczekiwanej, atrakcyjnej dla turystów inicjatywy. Uruchomienie połączeńautobusowych z całą pewnością spotka się z dużym zainteresowaniem, zwłaszcza wsezonach urlopowych. Razem ze stroną słowacką mamy jasno określony cel doktórego dążymy – chcemy stworzyć stałą, spójną sieć połączeń transgranicznychpomiędzy Polską i Słowacją – mówił Grzegorz Lipiec z zarządu województwa pospotkaniu z przedstawicielami Samorządowego Kraju Żylińskiego. Nie byłoby to jednak możliwe gdyby niestarania Samorządu Województwa Małopolskiego, powiatów tatrzańskiego inowotarskiego, miasta Zakopane oraz gmin Kościelisko i Czarny Dunajec –kontynuował.
Podczas wizyty w Trstenie poruszono temat słowackiej ustawyo transporcie zbiorowym, w której ma się pojawić zapis o możliwości otwieraniai finansowania autobusowych połączeń transgranicznych do krajów sąsiednich, wtym do Polski. Ustawa była punktem wyjścia do omówienia szczegółów dotyczącychzaplanowanego na lipiec 2018 pierwszego transgranicznego połącznia autobusowegopomiędzy Polską i Słowacją. Podczas rozmowy strona słowacka zadeklarowałapodjęcie niezbędnych działań formalnych w celu uruchomienia połączeń w strefietransgranicznej na linii Zakopane – Sucha Hora, na którą już latem mająwyruszyć pierwsze autobusy.
W trakcie rozmowy omówiono także szerszy kontekstkomunikacji transgranicznej, uwzględniając nie tylko komunikację autobusową,ale również rowerową czy rolkarską. Przygotowanie odpowiedniej infrastruktury,związanej z budową odpowiednich tras, chodników czy ścieżek rowerowych, a takżepowstania wypożyczalni jednośladów sprawi, że ruch turystyczny na pograniczuobu państw zdecydowanie wzrośnie. Ponadto sprawne dotarcie rowerem doprzystanku pozwoli zwiększyć frekwencję w autobusach. Co ważne, działania teprzyczynią się do ograniczenia ruchu samochodowego, a to pozwoli zmniejszyćemisję szkodliwych substancji do czystego, górskiego powietrza.
Rozmowa Grzegorza Lipca z przedstawicielami SamorządowegoKraju Żylińskiego i departamentu transportu była okazją do zaplanowaniawydarzenia związanego z podpisaniem porozumienia w sprawie polsko-słowackiejlinii transgranicznej Zakopane – Sucha Hora. Porozumienie to otworzy drogę dopostępowania przetargowego związanego z wyłonieniem przewoźnika, który obsłużylinię. Aktualnie trwa szacowania kosztów obsługi linii, które pokryje:Województwo Małopolskie, powiaty tatrzański i nowotarski, miasto Zakopane orazgminy Kościelisko i Czarny Dunajec.
PRZESIĄDŹ SIĘ NA:
W spotkaniu, oprócz przewodniczącej Eriki Jurinovej, wzięliudział wiceprzewodniczący Samorządowego Kraju Żylińskiego Peter Dobeš i IgorJanckilik oraz przedstawiciele departamentu transportu: dyrektor Ivan Mokrý i VladislavSedliaček.
Warto dodać, że współpraca Małopolski z Samorządowym KrajemŻylińskim odbywa się w ramach programu Interreg V-A Polska – Słowacja2014-2020. Na realizację przedsięwzięć przeznaczono prawie 155 mln euro zEuropejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego. Program odpowiada na kluczowewyzwania polsko-słowackiego pogranicza i wspiera projekty w zakresie ochrony ipromocji dziedzictwa przyrodniczego i kulturowego, rozwoju transportu orazpoprawy jakości edukacji.
„