Marek Kopel szefem metropolitarnego ZTM-u

infotrans
18.02.2018 18:29

16 lutego zarząd GZM poinformował o powołaniu na stanowisko dyrektoraZarządu Transportu Metropolitalnego dotychczasowego wiceprzewodniczącego KZKGOP i jego dyrektora ds. finansowych Marka Kopla, który w przeprowadzonymkonkursie był jedynym kandydatem.

Jak mówił w piątek dziennikarzom przewodniczący zarządu GZM KazimierzKarolczak, Kopel to osoba o sprawdzonych kompetencjach – znająca m.in. zalety,ale też wady związane z działalnością KZK GOP. Zastrzegł jednocześnie, że ZTMnie będzie „twarzą” transportu w Metropolii, bo faktycznie będzie nią cała GZM.

-„Strategię i nową wizję transportu będzie wdrażała Metropolia. ZarządTransportu Metropolitalnego jest jednostką, która ma wykonać pracę, którą myjej zlecimy. Pan Marek Kopel jest potrzebny, aby wykorzystać jegodoświadczenie, aby mógł realizować wizje i pomysły Metropolii” – podkreśliłprzewodniczący zarządu GZM.

Praca nad taryfą

Podczas piątkowych obrad zgromadzenia Metropolii Karolczak mówił też odrugiej fazie integracji taryfy biletowej. „1 kwietnia będziemy mieli jużwspólny bilet okresowy. Jesteśmy przygotowani do drugiej części kampaniiinformującej o tych działaniach” – zadeklarował.

„Następstwem prac w zakresie wspólnego biletu jest kontynuowanie rozmów,które już rozpoczęły się, z marszałkiem województwa śląskiego. Chcemy docelowodoprowadzić do wspólnego biletu z Kolejami Śląskimi. Być może w pierwszym etapiebyłaby to możliwość honorowania naszego biletu przez Koleje Śląskie irozliczanie się z Kolejami Śląskimi. W tym momencie dyskusja jeszcze trwa, alez rozmów wynika, myślę, obopólna wola, aby do takiego porozumienia doprowadzić”- ocenił przewodniczący zarządu GZM.

Przypomnijmy, że wcześniej zgromadzenie GZM przyjęło uchwałę o wyposażeniupojazdów tyskiego organizatora komunikacji w urządzenia umożliwiające kasowaniei kontrolowanie biletów obowiązujących w różnych środkach transportuorganizowanych przez dwóch pozostałych organizatorów komunikacji (KZK GOP iMZKP Tarnowskie Góry – chodzi o system Śląskiej Karty Usług Publicznych).

Cel: biletowa integracja

Docelowo Metropolia planuje stać się organizatorem całości komunikacjipublicznej na swoim terenie – w tym kolei metropolitalnej. W związanych z tymplanach ma zakup własnych pociągów, które byłyby użytkowane przez należące dosamorządu województwa Koleje Śląskie. Przewoźnik ten miałby wykonywać zamawianeprzez GZM kursy.

Na razie jednak Metropolia koncentruje się na wdrożeniu od 1 kwietnia br.wspólnej taryfy długo- i średniookresowej. Według wcześniejszych informacji GZMdla większości pasażerów (oszacowanej na ok. 57 tys. osób) takie biletystanieją (przy bilecie 30–dniowym od 1,50 zł do 29 zł, a przy kwartalnym – od 7zł do 74 zł). Dla części pasażerów (ok. 17 tys. osób) ceny biletów okresowych niecowzrosną (przy bilecie 30-dniowym od 3 zł do 15 zł, a przy kwartalnym – od 8 złdo 34 zł). Dla ok. 21 tys. osób ceny pozostaną bez zmian. We wspólnej taryfienie będą już dostępne okresowe bilety na limitowaną liczbę przejazdów.

Do końca marca br. rodzice dzieci i młodzieży w wieku 7-16 lat z Metropoliimają też czas na zakodowanie na Śląskiej Karcie Usług Publicznych ulgi, którada ich podopiecznym możliwość bezpłatnych przejazdów komunikacją miejską.Dzieci do dnia ich 7. urodzin mogą od 1 stycznia br. podróżować bezpłatnie napodstawie oświadczenia opiekującej się nimi osoby.

Ulgę pozwalającą korzystać z darmowych przejazdów dla uczniów w wieku 7-16lat trzeba zapisać na spersonalizowanej karcie ŚKUP. Choć ulga obowiązuje jużod 1 stycznia br., aby dać czas na zakodowanie jej na ŚKUP, w okresieprzejściowym, czyli do końca marca br., uczniowie mogą jeszcze podróżowaćbezpłatnie na podstawie ważnej legitymacji szkolnej. (PAP)