Szybciej czy wolniej ze Szczecina do Warszawy?
Wracamy do tematu skróceniaczasu przejazdu ze Szczecina do Warszawy i to do 3 godzin i 20 minut. Nie jestto wcale takie oczywiste.
Jak wyjaśnia wiceminister Andrzej Bittel 7 listopada 2017 r.Rada Ministrów podjęła uchwałę w sprawie przyjęcia „Koncepcji przygotowania irealizacji inwestycji Port Solidarność – Centralny Port Komunikacyjny dlaRzeczypospolitej Polskiej”, przedłożonej przez Pełnomocnika rządu do sprawCentralnego Portu Komunikacyjnego dla Rzeczypospolitej Polskiej. Niniejszydokument formułuje podstawowe założenia dla przygotowania i realizacjiinwestycji objętych koncepcją budowy CPK.
Przywołane w interpelacji posła Arkadiusza Marchewskiwypowiedzi Prezesa PKP S.A., dotyczące skrócenia czasów dojazdu do CPK, opartebyły na przyjętych wstępnych założeniach do projektu Centralnego PortuKomunikacyjnego, które nie przesądzają o wyborze i zakresie podejmowanychinwestycji – podał Bittel. W chwili obecnej prowadzone są niezbędne analizykomponentu kolejowego CPK uwzględniające elementy przedstawione w przyjętejKoncepcji. Po ich zakończeniu nastąpi uszczegółowienie zakresu oraz planowanychkosztów realizacji potencjalnej rozbudowy sieci kolejowej – dodał.Przypomnijmy, że Prezes Maminski zapowiadał skrócenie czasów przejazdu zwiększych ośrodków do CPK do około 3 godzin. Czas ten ze Szczecina zostałoszacowany na 3 godziny i 20 minut.
Kwestia dobrego powiązania CPK z innymi środkami transportuwydaje się kluczowa w kontekście potencjalnego sukcesu tej inwestycji. CPK musistanowić integralną część systemu transportowego kraju. W celu zwiększeniadostępności portu lotniczego i umożliwienia dużej liczbie pasażerów korzystaniaz usług lotniska duże znaczenie ma prawidłowe wkomponowanie lotniska w systemtransportowy i właściwe organizowanie transportu naziemnego. Dobre połączenieportu lotniczego z systemem sieci kolejowej przyczyni się do wykorzystaniapełni jego potencjału, a tym samym generowania dodatkowych korzyści dlagospodarki. Niemniej jednak realizacja budowy CPK zgodnie z Koncepcją będziemusiała prowadzić do kompleksowej przebudowy systemu krajowego transportupasażerskiego, zintegrowanego z systemem transportu międzynarodowego.
PRZESIĄDŹ SIĘ NA:
Jednocześnie odnosząc się do cen biletów kolejowych pomiędzyWarszawą a Szczecinem, Bittel poinformował, że w trakcie opracowania modelucenowego będzie uwzględniona relacja popytowo–podażowa zarówno połączeńkolejowych, jak i lotniczych, a także czynniki zewnętrzne, m.in.konkurencyjność na rynku. Zostaną dołożone wszelkie starania aby wybranerozwiązanie cenowe optymalizowało parametry istotne z perspektywy przewoźnika,takie jak rentowność połączeń oraz wychodziło naprzeciw oczekiwaniomspołecznym.
„