Witamy na stronie Transinfo.pl Nie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka. Oto co możesz zrobić: Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się

Sprint w Chorzowie. Za rok ruszy ITS [FILM]

infotrans
08.02.2018 18:34

Do końca sierpnia2019 r. w Chorzowie ma powstać inteligentny system transportowy, który mazwiększyć płynność ruchu drogowego na wąskich ulicach gęsto zabudowanegomiasta. W środę samorząd podpisał wartą blisko 16 mln zł umowę z wykonawcąprzedsięwzięcia.

Na prace złożą się m.in. modernizacja 31 sygnalizacjiświetlnych, montaż znaków zmiennej treści, infrastruktury kablowej, kamer,czujników oraz centrum zarządzania ruchem. Całość zostanie odpowiedniooprogramowana. Efektem mają być, m.in. „zielona fala” na głównychprzelotowych trasach miasta, priorytetowe przejazdy pojazdów komunikacjimiejskiej czy aktualne informacje drogowe i parkingowe na elektronicznychtablicach i w aplikacji na smartfonach.

Jak mówił podczas środowego briefingu prezydent ChorzowaAndrzej Kotala, miasto zdaje sobie sprawę ze swej specyfiki w kontekście m.in.ruchu drogowego.

„Ścisła konurbacja, szerokość ulic nie pozwalają nam naposzerzanie dróg i w ten sposób poprawianie, czy komunikacji zbiorowej, czysamochodowej. Dlatego po dotychczasowych decyzjach ws. centrum przesiadkowegoczy infrastruktury rowerowej, przyszedł czas na kolejne usprawnienie –inteligentny system zarządzania ruchem” – powiedział Kotala.

Jednym z ważniejszych elementów systemu będzie tzw. liniowesterowanie ruchem. To rozwiązanie będzie wiązało się z wyodrębnieniem głównychciągów komunikacyjnych, na których występują dziś problemy i które możnausprawnić – przede wszystkim poprzez odpowiednią koordynację sygnalizacjiświetlnych i system informacji dla kierowców.

Wybrane pod tym kątem ciągi to: ul. Katowicka (od Katowic doBytomia), ul. Katowicka wraz z ul. 3 Maja (od Katowic po Świętochłowice) oraztrasa od Chorzowa Batorego do centrum (z dwoma wariantami: przez ul. ArmiiKrajowej i Dąbrowskiego oraz BOWiD i Hajducką).

Celem będzie maksymalne upłynnienie tam ruchu, w miaręmożliwości poprzez tzw. zielone fale. Informowaniu kierowców będą służyłytablice zmiennej treści (łącznie osiem w mieście) oraz aplikacja mobilna (jednąz funkcji ma być też informacja parkingowa). Operatorzy systemu będą mielimożliwości szybkiej reakcji w razie sytuacji awaryjnych.

Możliwość priorytetowego przejazdu przez skrzyżowania majądostać pojazdy komunikacji miejskiej. Jak wyjaśniał w środę dyrektor MiejskiegoZarządu Ulic i Mostów (MZUiM) w Chorzowie Piotr Wojtala, nie oznacza to, żeautomatycznie wszystkie autobusy i tramwaje podjeżdżając do skrzyżowań będąmiały wolną drogę. Eliminowane mają być np. sytuacje, gdy przy niewielkim ruchuautobusy czekają na możliwość przejazdu pełny, kilkudziesięciosekundowy cyklzmiany świateł.

System obejmie również monitoring wizyjny skrzyżowań(umożliwiający operatorom zdalną reakcję), w tym kamery do automatycznegorozpoznawania tablic rejestracyjnych. Zainstalowane zostaną dynamiczne wagiwychwytujące przeciążone pojazdy, tablice radarowe, a także stacjemeteorologiczne informujące o stanie nawierzchni.

Cały system do końca sierpnia 2019 r. ma zbudować, napodstawie umowy z MZUiM, firma Sprint, która wykonała już podobne rozwiązaniam.in. w Bydgoszczy, Olsztynie i Łodzi, a obecnie realizuje je w Bielsku-Białej.Chorzowski system będzie miał charakter otwarty, co oznacza możliwośćwspółpracy z innymi podobnymi rozwiązaniami w Górnośląsko-ZagłębiowskiejMetropolii (GZM).

Jedno z nich od kilku lat rozwijane jest w Gliwicach.Chorzów przypomina także, że od ponad czterech lat działa w tym mieście jużOdcinkowy System Zarządzania Ruchem na Drogowej Trasie Średnicowej -kompatybilny m.in. z rozwiązaniem gliwickim, a także umożliwiający informowanieo sytuacji na DTŚ w ościennych miastach.

Budowa chorzowskiego systemu transportowego będziedofinansowana z funduszy unijnych, w projekcie „Budowa centrum przesiadkowegochorzowskiego Rynku wraz z infrastrukturą towarzyszącą”. Miasto dostałonań 32 mln zł dofinansowania z puli Regionalnego Programu Operacyjnego Woj.Śląskiego na lata 2014-2020 dotyczącej transportu niskoemisyjnego w miastach.

Całe szacowane na 38 mln zł przedsięwzięcie obejmujedziałające od 2016 r. autobusowo-tramwajowe centrum przesiadkowe w rynku,wdrożenie systemu zarządzania ruchem, a także szereg inwestycji rowerowych.Nowe drogi rowerowe – łącznie ok. 20 km – mają skomunikować znaczne terenymiasta, rozchodząc się od rynku i planowanego przy centrum przesiadkowym dużegoparkingu rowerowego.

W Chorzowie – w korelacji z drogami rowerowymi – ma powstaćsieć 46 wypożyczalni, każda z 10 rowerami. W chwili uruchomienia, planowo w tymroku, będzie to największy na Górnym Śląsku system wypożyczalni rowerów.

Uruchomiony już w sierpniu 2016 r. pierwszy w regionie węzełprzesiadkowy powstał wzdłuż północno-wschodniej pierzei chorzowskiego rynku.Zbiegają się tam przejeżdżające przez tę część miasta linie tramwajowe (osiem)i autobusowe (ponad 20), których przystanki wcześniej były rozproszone po okolicy.

Budowa docelowego układu torów tramwajowych umożliwiłamiastu prace związane z siecią dróg na rynku i w okolicy. Zwolnienie przeztramwaje miejsca w pobliżu ratusza pozwoliło też przystąpić do nowegozagospodarowania płyty rynku (przebudowa już trwa). Po przebudowie płyty rynkupod przyczółkiem estakady, od strony Teatru Rozrywki, stanie kryty parking na98 rowerów.

{https://www.youtube.com/watch?v=pyvYRX9Tt1Y}