PKP PLK wybudują … miejsca dla ptaków
W Gdańsku obok nowegomostu kolejowego na Martwej Wiśle będą miejsca lęgowe dla mewy siwej. PKPPolskie Linie Kolejowe S.A. ogłosiły przetarg na budowę miejsc dla ptaków.
To kolejne działanie na rzecz ochrony środowiska obok liniikolejowych. Na modernizowanych trasach powstają też przejścia dla zwierząt,badany jest wpływ kolei na środowisko.
Nowy most na Martwej Wiśle zapewnia sprawny przewóz towarówkoleją do gdańskiego portu. Pociągi jadą szybciej i mogą przewozić cięższeładunki. Wzrosła przepustowość linii dzięki budowie drugiego toru. Transportkolejowy dogodniej obsługuje potrzeby portu. Inwestycja uwzględniała takżepotrzeby środowiska – szczególnie chronionych gatunków ptaków.
Już podczas inwestycji PLK przygotowały tymczasowe podestyjako zastępcze lęgowiska dla mew. Zgodnie z zaleceniami Regionalnego DyrektoraOchrony Środowiska w Gdańsku, ogłoszono też przetarg na budowę stałych miejsclęgowych. Siedliska powstaną w tym roku pomiędzy mostem drogowym i kolejowym.Platforma o powierzchni ok 30 m2, pokryta m.in. gałęziami i osadzona na słupachok. 1,5 m nad wodą, będzie zapewniała dobre warunki lęgowe. Martwa Wisłazostała uznana za jedno z trzech ostatnich w województwie pomorskim miejscgniazdowania mewy siwej. Szacowany koszt zadania to 82 tys. zł.
W okolicy podpór mostu nad Martwą Wisłą wybudowane zostałyteż specjalne dwumetrowe przejście dla zwierząt pod torami. Podobne przejściadla są również na innych mostach na linii między stacją Pruszcz Gdański aGdańsk Port Północny.
PKP Polskie LinieKolejowe S.A. już na etapie przygotowania inwestycji analizują oddziaływaniekolei na florę i faunę. Również w trakcie prac ograniczane jest oddziaływaniena otoczenie przez stosownie odpowiednich zabezpieczeń, specjalnych technikpracy, wygradzania terenów siedlisk orazstosowania ściśle określonych terminów prac – np. poza okresem lęgowym a takżeprowadząc roboty budowlane pod specjalistycznym nadzorem przyrodniczym wzakresie dostosowanym do potrzeb (np. ornitologicznym, chiropterologicznym czyinnym) – mówi Ewa Makosz, dyrektor Biura Ochrony Środowiska w PKP PolskichLiniach Kolejowych S.A.
PRZESIĄDŹ SIĘ NA:
Z przeprowadzonych analiz wynika, że linie kolejowepozwalają na swobodną wędrówkę zwierząt.
W pobliżu tras, gdzie ruch pociągów jest częstszy, PLKstosują dźwiękowe systemy ochrony zwierząt. Urządzenia przed przejazdem pociąguemitują ostrzegawcze głosy zwierząt, ograniczając wtargnięcia na tory i ryzykokolizji. Powstają także przejścia dla zwierząt nad lub pod torami tzw.”ekodukty”. Również obiekty inżynieryjne, wiadukty, mosty i przepusty – mająprzygotowane „ścieżki” dla zwierząt.
„