Poznań będzie miał pierwszy Park&ride
Wkrótce otwartyzostanie pierwszy w Poznaniu parking typu „Parkuj i Jedź” (Park&Ride),znajdujący się w pobliżu przystanku PST Szymanowskiego. Obecnie trwają testyfunkcjonalności poszczególnych urządzeń infrastruktury – poinformował poznańskiZTM.
Parking „Parkuj i Jedź”, zlokalizowany przy skrzyżowaniuulic Szymanowskiego i Smoleńskiej, wybudowany został z myślą o osobachkorzystających z samochodów i przesiadających się na komunikację miejską.Będzie otwarty 7 dni w tygodniu (oprócz świąt), przez całą dobę, z przerwątechniczną w godzinach od 2.30 do 4.30.
Ciągle zbyt dużosamochodów wjeżdża do centrum, przez co ulice są zakorkowane. Inwestując wparkingi typu „Parkuj i Jedź” chcemy zachęcać do pozostawienia samochodu wbezpiecznym, monitorowanym miejscu i kontynuowania podróży środkami transportupublicznego – mówi Maciej Wudarski, zastępca prezydenta Poznania.
Lokalizacja pierwszego parkingu „Parkuj i Jedź”(Park&Ride) nie jest przypadkowa: bezpośrednie sąsiedztwo trasy PSTpowoduje, że po pozostawieniu auta szybko można będzie dostać się do centrum.
Na parkingu znajdujesię 130 miejsc postojowych, w tym 6 miejsc dla użytkowników niepełnosprawnychoraz 20 zadaszonych stanowisk do postoju rowerów – mówi Piotr Snuszka,dyrektor Zarządu Transportu Miejskiego w Poznaniu.
Daniel Wawrzyniak, zastępca dyrektora ZTM w Poznaniu dodaje:Parking jest wyposażony w automatycznąkasę biletową, kamery ANPR umożliwiające rozpoznawanie numerów rejestracyjnychpojazdów, terminale – wjazdowy i wyjazdowy oraz elektroniczne tabliceinformujące o liczbie wolnych miejsc na parkingu oraz tablica informacjipasażerskiej. Teren jest oświetlony i monitorowany, a sam system parkingowyzintegrowany jest z Poznańską Elektroniczną Kartą Aglomeracyjną (PEKA).
Parking na Piątkowie jest pierwszym z planowanych parkingów”Parkuj i Jedź”. Przygotowywane są już kolejne podobne inwestycje, czyliparkingi: św. Michała – w rejonie ulic św. Michała, Warszawskiej iŚwiętojańskiej, Strzeszyn – w rejonie przystanku kolejowego Poznań Strzeszynoraz rondo Starołęka – w rejonie ulic Hetmańskiej, Starołęckiej i Wągrowskiej(podpisano umowę na dofinansowanie projektu ze środków unijnych). W dalszejkolejności planowane są parkingi tego typu na Górczynie i Miłostowie.
Do pozostawienia auta na parkingu uprawnia – zapisany nakarcie PEKA lub Elektronicznej Legitymacji Studenckiej albo Doktoranckiej iważny w czasie rozpoczęcia i zakończenia parkowania – bilet:
okresowy imienny na sieć, normalny lub ulgowy, na strefy A,A+B lub A+B+C;
metropolitalny lub Bilet Metropolitalny z ulgą, na sieć, nastrefy A, A+B lub A+B+C;
na rok szkolny, na strefy A, A+B lub A+B+C;
PRZESIĄDŹ SIĘ NA:
semestralny, na strefy A, A+B lub A+B+C.
Bilet ZTM nie musi być na imiennej karcie kierującego, możenależeć do współpasażera.
W takiej sytuacji za pozostawienie auta na parkinguPark&Ride (w godzinach otwarcia, czyli do godz. 2.30) nie trzeba dodatkowopłacić.
Ważne! Za pozostawienie pojazdu na terenie parkingu poupływie doby parkingowej (a także za pozostawienie pojazdu poza miejscemwyznaczonym do parkowania) wystawiana będzie opłata dodatkowa – 100 zł.
W przypadku braku jednego z wyżej wymienionych (ważnych)biletów na karcie PEKA – należy opłacićparkowanie w kasie parkingowej (15 zł). Potwierdzenie opłaty za parkowanie naparkingu Park&Ride będzie uprawniało kierowcę do podróżowania na liniachmiejskich i podmiejskich organizowanych przez ZTM (strefa A+B+C) bez potrzebyzakupu biletu na komunikację).
W takiej sytuacji warto jednak pamiętać, że kierowcysamochodów osobowych korzystający z parkingów „Parkuj i Jedź” mogą podróżowaćautobusami i tramwajami na liniach organizowanych przez ZTM na podstawiepotwierdzenia opłaty za parkowanie na parkingu Park&Ride w godzinachkorzystania z parkingu, nie dłużej niż do zakończenia doby parkingowej.
„