Minister Adamczyk o stanie realizacji projektu KDP
Projekt budowysystemu kolei dużych prędkości (KDP) w Polsce jest przedsięwzięciemcywilizacyjnym. Do decyzji o przystąpieniu do wdrożenia tego projektu niezbędnejest przeprowadzenie analiz mieszczących się w ramach istniejących możliwościfinansowych – informuje Andrzej Adamczyk, Minister Infrastruktury.
Decyzja o budowie KDP wymaga uwzględnienia całego kontekstufunkcjonowania systemu transportowego w kraju, tj. zapewnienia zrównoważonego isynergicznego rozwoju wszystkich gałęzi transportu ze szczególnym naciskiem naich intermodalność. Inwestycja w KDP nie może bowiem wynikać wyłącznie z chęcizaspokojenia czysto technicznych (innowacyjnych) oraz infrastrukturalnych potrzebsektora transportu kolejowego. Musi ona wynikać z ekonomicznie uzasadnionejkonieczności zapewnienia sprawnego przewozu osób, który w pełni realizujeoczekiwania mieszkańców i gospodarki narodowej. Zważywszy na to, że transportkolejowy wymaga systemowego podejścia, a także mając na względzie świadomośćniezbędnych do podjęcia wyzwań, nie ulega wątpliwości, że proces systemowychzmian i osiągania założonych celów strategicznych musi być rozłożony w czasie.
Adamczyk przypomina, że 19 grudnia 2008 roku uchwałą RadyMinistrów Nr 276/2008 przyjęty został Program budowy i uruchomienia przewozówkolejami dużych prędkości w Polsce. Program stał się podstawą do rozpoczęciaprac nad Studium Wykonalności dla budowy linii dużych prędkości. 3 października2011 roku PKP PLK S.A., realizująca prace związane z KDP, zarekomendowałazespołowi wariant przebiegu pierwszej linii dużych prędkości. Niemniej jednak wgrudniu 2011 roku decyzją ówczesnego Ministra Transportu, Budownictwa iGospodarki Morskiej, przesunięto realizację budowy linii dużych prędkości wPolsce do roku 2030. Podjęte rozstrzygnięcie zostało potwierdzone w zapisachStrategii Rozwoju Transportu do 2020 roku (z perspektywą do 2030 roku). Wdokumencie tym wskazano na potrzebę podjęcia ostatecznych decyzji związanych zewentualną budową systemu kolei dużych prędkości uzupełnionego o tzw. „Y”do roku 2020.
Powyższa perspektywa podjęcia fundamentalnych decyzji wodniesieniu do KDP potwierdzona została w ustanowionej 14 lutego 2017 r. przezRadę Ministrów Strategii na rzecz Odpowiedzialnego Rozwoju do roku 2020 (zperspektywą do 2030 r.). W określonym w niej pierwszym kierunku interwencjiBudowa zintegrowanej, wzajemnie powiązanej sieci transportowej służącejkonkurencyjnej gospodarce wskazano, że do 2020 r. sporządzona zostanie analizamożliwości realizacji kolei dużych prędkości oraz podjęta decyzja o ewentualnejjej budowie w latach 2020-2030.
PRZESIĄDŹ SIĘ NA:
Jednocześnie Adamczyk informuje, że zakończono realizacjęstudium wykonalności dla projektu KDP. W PKP PLK SA opracowano równieżmateriały, w których zawarto wstępne założenia dla przedłużenia linii dużychprędkości w kierunku Berlina i Pragi. Odpowiadając na pytanie posłankiMagdaleny Kochan, dotyczące połączenia portów w Szczecinie i Świnoujściu, przezGorzów Wielkopolski do Poznania minister informuje, że prowadzone dotychczasprace nie obejmowały włączenia portów w Szczecinie i Świnoujściu w system KDPna pierwszym etapie jego ewentualnej realizacji.
„