ERTMS na linii Kraków – Rzeszów
Na trasie z Krakowado Rzeszowa sprawniejsze podróże koleją i większy poziom bezpieczeństwa zapewniERTMS – europejski system zarządzania ruchem kolejowym – poinformowały PKP PLK.
Spółka podpisała dziś (25 stycznia 2018 r.) umowy na”Zabudowę systemu ERTMS/ETCS poziom 2 na linii E30 Podłęże – Rzeszów oraznadzór inżynierski”. Efektem wdrożenia nowoczesnego systemu ERTMS(European Rail Traffic Management System) będzie podniesienie poziomubezpieczeństwa podróżowania pociągami i przewozu towarów. Sprawniejszezarządzanie ruchem kolejowym pozytywnie wpłynie na punktualność pociągów.Wprowadzenie systemu umożliwi także swobodne przekraczanie granic na europejskichliniach kolejowych bez konieczności wymiany lokomotyw.
Podpisana umowa tokolejne działanie PKP Polskich Linii Kolejowych S.A. zwiększającebezpieczeństwo pasażerów i transportu kolejowego w Polsce. Zapewni ono równieżsprawny przejazd pociągów na międzynarodowej trasie – mówi Łukasz Smółka,dyrektor Gabinetu Politycznego Ministra Infrastruktury.
ERTMS poziomu 2 opiera się na dedykowanym kolei systemiełączności bezprzewodowej GSM-R oraz na nowoczesnych technologiach IT. Składasię z dwóch elementów: Europejskiego Systemu Sterowania Pociągiem (EuropeanTrain Control System, ETCS) i systemu łączności GSM-R (GSM-Railways). Jegodziałanie polega na wykorzystaniu urządzeń przytorowych systemu ETCS(Europejski System Sterowania Pociągiem) i systemu Kolejowej RadiokomunikacjiRuchomej GSM-R. Odpowiedniego przystosowania wymagają także urządzeniapokładowe w lokomotywach.
Wprowadzenie ERTMS na trasie E30 Podłęże – Rzeszów zapewni bezpieczniejszy isprawniejszy ruch kolejowy na ważnym międzynarodowym korytarzu transportowym zzachodnich krajów UE przez Polskę na Wschód. To kolejny krok PKP Polskich LiniiKolejowych S.A. do zwiększenia bezpieczeństwa na krajowej sieci kolejowej –mówi Tomasz Szydło, dyrektor Południowego Regionu Centrum Realizacji InwestycjiPKP Polskich Linii Kolejowych S.A.
Projekt przewiduje wyposażenie 135 km linii Podłęże –Rzeszów w nowoczesne urządzenia sterowania ruchem kolejowym. Obejmie 16 stacjikolejowych, które będą zarządzane z dwóch lokalnych centrów sterowania w Tarnowiei Rzeszowie. Dzięki systemowi ETCS, lokalizacja i prędkość pociągów będą nabieżąco weryfikowane m.in. przez umieszczone na torach czujniki, tzw.eurobalisy, które przesyłają sygnały o wszelkich zmianach na trasie dowyposażonej w komputer lokomotywy. Informacje, wraz z danymi o warunkachprzejazdu, dopuszczalnej prędkości i położeniu innych pociągów, trafią napulpit maszynisty. Dzięki temu kierujący pociągami uzyskają wszystkie daneniezbędne do bezpiecznego prowadzeniaskładu. System nie ogranicza się tylko do przekazywania bieżących danych.Analizuje on także decyzje maszynisty i w przypadku zignorowania ostrzeżeń,automatycznie dostosuje prędkość pociągu do panujących warunków.
Małopolska zyskujecoraz lepsze połączenia kolejowe. Dzięki modernizacji linii Kraków – Rzeszówmieszkańcy obu regionów zyskali szybsze i wygodniejsze podróże na tej trasie.Cieszę się, że nowoczesne systemy wpłyną na jeszcze większe bezpieczeństwopasażerów podróżujących na Podkarpacie – mówi Józef Gawron, wicewojewodamałopolski.
PRZESIĄDŹ SIĘ NA:
Uzupełnieniem sytemu ETCS jest system komunikacjibezprzewodowej GSM-R. Zapewnia on wymianę informacji pomiędzy urządzeniamipokładowymi a centrum sterowania radiowego (RBC). Umożliwia także łącznośćgłosową oraz jednoczesny odbiór i nadawanie komunikatów między osobamiodpowiedzialnymi za bezpieczeństwo ruchu – dyżurnymi, dyspozytorami,maszynistami i obsługą techniczną.
Wykonawca zabudowy ERTMS, firma Thales, wykona pełnądokumentację robót budowlanych oraz uzyska wszystkie niezbędne pozwolenia naużytkowanie. Na prace przewidziano 39miesięcy. Wartość umowy 82 mln zł netto. Umowa na nadzór oraz pełnieniefunkcji inżyniera projektu to ponad 7 mln zł. Razem blisko 90 mln zł. Projektpn. „Zabudowa systemu ERTMS/ETCS poziom 2 na linii E30 Podłęże – Rzeszów w 85%jest współfinansowany przez Unię Europejską z instrumentu „Łącząc Europę”(Connecting Europe Facility- CEF) i jest realizowany w ramach zadania „ZabudowaERTMS/ETCS na liniach sieci bazowej TEN-T”.
„