Witamy na stronie Transinfo.pl Nie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka. Oto co możesz zrobić: Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się

Przewozy Regionalne o kontroli Komisji Europejskiej

inforail
23.01.2018 16:09

Przewozy Regionalneprzesłały stanowisko ws. kontroli Komisji Europejskiej. Zdaniem przewoźnika to kolejnyetap działań.

Konsekwentnie realizowany od 2016 roku pod nadzorem nowegozarządu ARP plan restrukturyzacji Przewozów Regionalnych przynosi efekty. Przezostatnie dwa lata – po raz pierwszy w historii działalności PR osiągnęły zyskina poziomie powyżej 50 milionów złotych w każdym z tych lat. Działaniaprowadzone przez Komisję Europejską wyjaśniające pomoc na restrukturyzację dlaSpółki Przewozy Regionalne, weszły w kolejny etap, ale są konsekwencją decyzjipodjętych przez polską stronę we wrześniu 2015 roku.

Od momentu powstania w 2001 r. Przewozy Regionalne miałyproblemy z płynnością, wynikami finansowymi oraz przekształceniamiorganizacyjnymi. Do 2015 roku Spółka odnotowywała straty. Były one spowodowanenie tylko nieefektywnym zarządzaniem(rosnące koszty, nieoptymalne wykorzystanie zasobów), ale równieżuwarunkowaniami historycznymizwiązanymi z wybranym modelemfunkcjonowania Spółki, warunkami świadczeniaprzez nią usług publicznych (niekorzystnie zawarte umowy, w tym konsekwencjehistorycznego niedofinansowania Spółki z tego tytułu) i postępująca degradacja taboru.

We wrześniu 2015 r., Przewozy Regionalne otrzymały odAgencji Rozwoju Przemysłu S.A. pomoc na restrukturyzację w wysokości 770 303500 zł na warunkach i w wysokości przewidzianej w planie restrukturyzacji. Byłoto możliwe dzięki przyznanej przez ówczesneMinisterstwo Infrastruktury i Rozwoju dotacji budżetowej. Pomoc ta byłaniezbędna do uzyskania kontroli i rozpoczęcia procesu restrukturyzacji.

W wyniku konsekwentnie realizowanego pod nadzorem ARP planu restrukturyzacji w ciągu ostatnichdwóch lat Przewozy Regionalne odzyskały rentowność. We wrześniu 2016 rokuSpółka pozyskała finansowanie komercyjne od banków w ramach wkładu własnego, nałączną kwotę 629 mln złotych, co umożliwiło jej rozpoczęcie realizacji programumodernizacji taboru. Ponadto osiągnięty w 2016 roku wynik finansowy w wysokości51,2 mln zł był wyższy o 7,9 mln zł od założonego w planie restrukturyzacji, aza 2017 rok Spółka prognozuje wypracowanie jeszcze lepszych wyników. Poprawasytuacji Spółki jest kluczowa nie tylko dla transportu publicznego w Polsce,ale również z punktu widzenia realizacji głównych priorytetów UE dotyczącychrozwoju regionów i spójności społeczno – gospodarczej.

Obecnie PrzewozyRegionalne cieszą się rosnącym zaufaniem zarówno wśród klientów, instytucjifinansowych, jak i partnerów biznesowych. W 2017 r. przewoźnik zaprezentowałstrategię modernizacji taboru. Spółkawprowadziła także nową markę POLREGIO – ma ona pomóc w zbudowaniu silnej, ogólnokrajowejkolei regionalnej, zdolnej konkurować na trudnym rynku przewozów pasażerskich.

Wszczęcie formalnego postępowania w sprawie udzielonejspółce Przewozy Regionalne pomocy publicznej jest typowym w takich przypadkachetapem procedury prowadzonej przez Komisję Europejską.

Plan restrukturyzacji Spółki został notyfikowany do KomisjiEuropejskiej i do chwili obecnej, w ramach toczącego się postępowaniawstępnego, prowadzony był dialog z Komisją Europejską w formie kontaktówbezpośrednich oraz wyjaśnień pisemnych. Dotychczas przekazano KomisjiEuropejskiej szereg dodatkowych informacji i wyjaśnień dotyczących kwestiibudzących jej wątpliwości, co będzie kontynuowane w kolejnym etapie procedury.Celem postępowania formalnego będzie wyjaśnienie wszelkich wątpliwościdotyczących sprawy oraz zapewnienie, adekwatnej do poziomu skomplikowania,transparentności.

Przykładami analogicznego przebiegu procedury notyfikacjipomocy publicznej w sektorze kolejowym są rozstrzygnięte ostatnio przez KomisjęEuropejską przypadki pomocy udzielonej kolejowym przewoźnikom: bułgarskiemu(sprawa nr SA.31250) oraz greckiemu (sprawa SA.32544). W toku prowadzonychpostępowań Komisja Europejska standardowo zgłosiła wątpliwości dotycząceśrodków pomocowych i w konsekwencji wszczęła formalne postępowania, ostateczniezakończone w dniu 16 czerwca 2017 r. pomyślnie dla przewoźników – Komisjawydała pozytywne decyzje uznające udzieloną pomoc za zgodną ze wspólnymrynkiem.

Ze względu na rodzaj udzielonej pomocy, ocena KE będzie prowadzonazasadniczo w oparciu o wytyczne dotyczące pomocy na ratowanie irestrukturyzację, ale nie można wykluczyć zastosowania również innych reguł, zewzględu na specyficzny charakter działalności Spółki i sektora kolejowego. Wramach wszczętego formalnego postępowania KE będzie kontynuowała badanieszczegółowych kwestii związanych z realizacją działań restrukturyzacyjnychnaprawą sytuacji finansowej Spółki celem przygotowania jej do konkurowania narynku. Ponadto badaniem objęte będą kwestie związane z środkami publicznymiotrzymywanymi przez Spółkę w przeszłości oraz sprawa zapewnienia tzw. środkówkompensujących (minimalizujących negatywny wpływ pomocy na rynek). Komisja, wramach wszczętego formalnego postępowania, będzie kontynuowała badanie powyżej wskazanychelementów.