Przewozy Regionalne o kontroli Komisji Europejskiej
Przewozy Regionalneprzesłały stanowisko ws. kontroli Komisji Europejskiej. Zdaniem przewoźnika to kolejnyetap działań.
Konsekwentnie realizowany od 2016 roku pod nadzorem nowegozarządu ARP plan restrukturyzacji Przewozów Regionalnych przynosi efekty. Przezostatnie dwa lata – po raz pierwszy w historii działalności PR osiągnęły zyskina poziomie powyżej 50 milionów złotych w każdym z tych lat. Działaniaprowadzone przez Komisję Europejską wyjaśniające pomoc na restrukturyzację dlaSpółki Przewozy Regionalne, weszły w kolejny etap, ale są konsekwencją decyzjipodjętych przez polską stronę we wrześniu 2015 roku.
Od momentu powstania w 2001 r. Przewozy Regionalne miałyproblemy z płynnością, wynikami finansowymi oraz przekształceniamiorganizacyjnymi. Do 2015 roku Spółka odnotowywała straty. Były one spowodowanenie tylko nieefektywnym zarządzaniem(rosnące koszty, nieoptymalne wykorzystanie zasobów), ale równieżuwarunkowaniami historycznymizwiązanymi z wybranym modelemfunkcjonowania Spółki, warunkami świadczeniaprzez nią usług publicznych (niekorzystnie zawarte umowy, w tym konsekwencjehistorycznego niedofinansowania Spółki z tego tytułu) i postępująca degradacja taboru.
We wrześniu 2015 r., Przewozy Regionalne otrzymały odAgencji Rozwoju Przemysłu S.A. pomoc na restrukturyzację w wysokości 770 303500 zł na warunkach i w wysokości przewidzianej w planie restrukturyzacji. Byłoto możliwe dzięki przyznanej przez ówczesneMinisterstwo Infrastruktury i Rozwoju dotacji budżetowej. Pomoc ta byłaniezbędna do uzyskania kontroli i rozpoczęcia procesu restrukturyzacji.
W wyniku konsekwentnie realizowanego pod nadzorem ARP planu restrukturyzacji w ciągu ostatnichdwóch lat Przewozy Regionalne odzyskały rentowność. We wrześniu 2016 rokuSpółka pozyskała finansowanie komercyjne od banków w ramach wkładu własnego, nałączną kwotę 629 mln złotych, co umożliwiło jej rozpoczęcie realizacji programumodernizacji taboru. Ponadto osiągnięty w 2016 roku wynik finansowy w wysokości51,2 mln zł był wyższy o 7,9 mln zł od założonego w planie restrukturyzacji, aza 2017 rok Spółka prognozuje wypracowanie jeszcze lepszych wyników. Poprawasytuacji Spółki jest kluczowa nie tylko dla transportu publicznego w Polsce,ale również z punktu widzenia realizacji głównych priorytetów UE dotyczącychrozwoju regionów i spójności społeczno – gospodarczej.
Obecnie PrzewozyRegionalne cieszą się rosnącym zaufaniem zarówno wśród klientów, instytucjifinansowych, jak i partnerów biznesowych. W 2017 r. przewoźnik zaprezentowałstrategię modernizacji taboru. Spółkawprowadziła także nową markę POLREGIO – ma ona pomóc w zbudowaniu silnej, ogólnokrajowejkolei regionalnej, zdolnej konkurować na trudnym rynku przewozów pasażerskich.
Wszczęcie formalnego postępowania w sprawie udzielonejspółce Przewozy Regionalne pomocy publicznej jest typowym w takich przypadkachetapem procedury prowadzonej przez Komisję Europejską.
PRZESIĄDŹ SIĘ NA:
Plan restrukturyzacji Spółki został notyfikowany do KomisjiEuropejskiej i do chwili obecnej, w ramach toczącego się postępowaniawstępnego, prowadzony był dialog z Komisją Europejską w formie kontaktówbezpośrednich oraz wyjaśnień pisemnych. Dotychczas przekazano KomisjiEuropejskiej szereg dodatkowych informacji i wyjaśnień dotyczących kwestiibudzących jej wątpliwości, co będzie kontynuowane w kolejnym etapie procedury.Celem postępowania formalnego będzie wyjaśnienie wszelkich wątpliwościdotyczących sprawy oraz zapewnienie, adekwatnej do poziomu skomplikowania,transparentności.
Przykładami analogicznego przebiegu procedury notyfikacjipomocy publicznej w sektorze kolejowym są rozstrzygnięte ostatnio przez KomisjęEuropejską przypadki pomocy udzielonej kolejowym przewoźnikom: bułgarskiemu(sprawa nr SA.31250) oraz greckiemu (sprawa SA.32544). W toku prowadzonychpostępowań Komisja Europejska standardowo zgłosiła wątpliwości dotycząceśrodków pomocowych i w konsekwencji wszczęła formalne postępowania, ostateczniezakończone w dniu 16 czerwca 2017 r. pomyślnie dla przewoźników – Komisjawydała pozytywne decyzje uznające udzieloną pomoc za zgodną ze wspólnymrynkiem.
Ze względu na rodzaj udzielonej pomocy, ocena KE będzie prowadzonazasadniczo w oparciu o wytyczne dotyczące pomocy na ratowanie irestrukturyzację, ale nie można wykluczyć zastosowania również innych reguł, zewzględu na specyficzny charakter działalności Spółki i sektora kolejowego. Wramach wszczętego formalnego postępowania KE będzie kontynuowała badanieszczegółowych kwestii związanych z realizacją działań restrukturyzacyjnychnaprawą sytuacji finansowej Spółki celem przygotowania jej do konkurowania narynku. Ponadto badaniem objęte będą kwestie związane z środkami publicznymiotrzymywanymi przez Spółkę w przeszłości oraz sprawa zapewnienia tzw. środkówkompensujących (minimalizujących negatywny wpływ pomocy na rynek). Komisja, wramach wszczętego formalnego postępowania, będzie kontynuowała badanie powyżej wskazanychelementów.
„