Dąbrowa Górnicza zamawia projekt przebudowy stacji Gołonóg

inforail
23.01.2018 07:57

Samorząd DąbrowyGórniczej oraz spółka PKP PLK zamówiły dokumentację projektową przebudowystacji kolejowej w centrum miasta i przystanku w dzielnicy Gołonóg. Wokółpowstaną m.in. centra przesiadkowe i tunele pod torami.

Chodzi o dwa dworce kolejowe w Dąbrowie Górniczej – na liniikolejowej nr 1, tworzącej m.in. główne połączenie Warszawy z Katowicami.Zamknięty zabytkowy budynek dworca w centrum jest podobny do odnowionegoniedawno, pochodzącego z lat 80. XIX w. budynku dworca kolei warszawsko-wiedeńskiejw Myszkowie.

Również z XIX w. pochodzi budynek dworca w Gołonogu, będącyniegdyś częścią węzła kolejowego, w którym odnoga kolei warszawsko-wiedeńskiejzbiegała się z koleją dąbrowsko-iwanogrodzką (dawna nazwa Dęblina).

Na początku ub. roku miasto oraz spółki PKP SA i PKP PLKporozumiały się co do współpracy przy rewitalizacji obu dworców wraz zzagospodarowaniem przyległych terenów. Potem samorząd uzgodnił z PLK założeniado projektów przebudowy obu stacji i układów komunikacyjnych wokół nich. Celemma być zachęcenie większej liczby mieszkańców do podróży po regionie koleją,zamiast samochodami.

Efektem uzgodnień dąbrowskich samorządowców i kolejarzy byłogłoszony pod koniec października ub. roku przetarg na dokumentację projektową,który podzielono na dwa zadania: dotyczące centrum i Gołonogu. W każdym z nichpowstaną osobne projekty dla miasta oraz PLK. W przetargu spłynęły czteryoferty: dwie na całość przedsięwzięcia oraz dwie częściowe.

Jak poinformował PAP w poniedziałek rzecznik dąbrowskiegourzędu miasta Bartosz Matylewicz, wybrano ofertę obejmującą obie częścizamówienia, którą przygotowała spółka Mosty Katowice (odpowiednio na 2,8 mln złbrutto i 2 mln zł brutto). Umowę przedstawiciele miasta, jak i PLK podpisali zkońcem ub. tygodnia. Wykonawca zadeklarował, że dostarczy projekty w ciągu 270dni.

Miasto zamówiło m.in. zaprojektowanie centrum przesiadkowegow rejonie dworca w centrum z parkingami typu Park & Ride (po obu stronachtorów po 180 miejsc), dla rowerów (zadaszonymi, po 50 miejsc) oraz połączeniemz istniejącym układem komunikacyjnym w rejonie ul. Kościuszki.

Nowy układ drogowy ma być bezkolizyjnie skomunikowany ztunelem drogowym pod torami, który połączy ul. Kościuszki z ul. Limanowskiego.Powstać mają też nowa droga od skrzyżowania wylotu z tunelu i ul. Limanowskiegodo skrzyżowania ulic Robotniczej i Korzeniec oraz tunel dla ruchupieszo-rowerowego pod likwidowanym przejazdem w ciągu ul. Konopnickiej.

Dąbrowa Górnicza zamówiła też projekt nowej infrastrukturydrogowej w rejonie ul. Sobieskiego, Perla, Legionów Polskich oraz Grynia (doniedawna Dąbskiego) wraz z drogami rowerowymi – aby śladem pokopalnianychterenów utworzyć połączenie tej części miasta z centrum przesiadkowym.

Pod kątem stacji w centrum PLK będą oczekiwały zmiany jejukładu torowego i budowy docelowo dwóch peronów wyspowych z torami – odrębniedla ruchu aglomeracyjnego i dalekobieżnego. Powstać mają nowe przejściepodziemne łączące perony z dworcem, centrum przesiadkowym i parkingami oraznowy tunel drogowy w ciągu ul. Konopnickiej.

Pod kątem przystanku Gołonóg miasto oczekuje projektu budowycentrum przesiadkowego po południowej stronie linii kolejowej z parkingiem na200 miejsc od strony ul. Piecucha i na 50 rowerów. Powstać ma układkomunikacyjny wiążący to centrum przesiadkowe m.in. z tunelem pod torami, którypołączy ul. Parkową z al. Zagłębia Dąbrowskiego czy ul. Piecucha.

Ponadto zaprojektowane mają zostać tunele dla ruchu pieszo-rowerowegow ciągu ul. Podłęknickiej w rejonie Gołonogu oraz w ciągu ul. Granicznej międzyGołonogiem i centrum.

PLK chcą zlikwidować w Gołonogu obecny peron wyspowy,zastępując go dwoma jednokrawędziowymi (wraz z zaprojektowaniem miejsca dlatorów dalekobieżnych) oraz przywrócić połączenie linii nr 1 z linią 133 (ślademzlikwidowanej linii w stronę Huty Katowice). Powstać mają też tunel drogowy wśladzie ul. Parkowej oraz przejście podziemne pod torami łączące perony,dworzec, parking i ul. Parkową.

Miasto zamawia dokumentację pod kątem projektu „Promowaniezielonej mobilności na terenie gminy Dąbrowa Górnicza”, który chcewspółfinansować środkami Regionalnego Programu Operacyjnego. PLK natomiastuczestniczą w przetargu pod kątem własnych zadań inwestycyjnych. Budynkidworców w centrum Dąbrowy Górniczej i Gołonogu zostały objęte ProgramemInwestycji Dworcowych spółki PKP SA.