Witamy na stronie Transinfo.pl Nie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka. Oto co możesz zrobić: Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się

Umowa na dostawę Flirtów dla Kolei Mazowieckich podpisana

inforail
17.01.2018 10:25

To będą największezakupy w historii polskich spółek kolejowych. Koleje Mazowieckie podpisałyumowę ramową na zakup 71 elektrycznych zespołów trakcyjnych. Dostarczy jeStadler Polska Sp. z o.o.

Co ważne, pojazdy będą produkowane w Siedlcach, a pracezyska tam nawet kilkaset osób. Wartość zamówienia to rekordowe 2,2 mld zł. 13.rok działalności samorządowej spółki Koleje Mazowieckie upływa pod znakiemhistorycznych inwestycji. Jak zauważa marszałek województwa mazowieckiego AdamStruzik, to przełom i kolejny duży impuls rozwojowy dla przewoźnika. Kiedytworzyliśmy Koleje Mazowieckie, dysponowały one jedynie dzierżawionymi i dośćwysłużonymi pojazdami. Dziś wożą pasażerów 317 składami, a po tym zakupiebędzie ich 388. KM są teraz fenomenem na skalę krajową. Od kilku lat zajmujądrugie miejsce pod względem liczby przewożonych podróżnych. Do tego sąnajnowocześniejszym przewoźnikiem regionalnym w kraju – dodaje.

Przetarg tej skali to wielkie wyzwanie, ale idą za nimogromne korzyści. Wszystkie pojazdy będą pochodziły od jednego producenta, coma kluczowe znaczenie przy ich późniejszej eksploatacji i utrzymaniu. Więcejpojazdów to przede wszystkim zwiększenie częstotliwości kursowania pociągów naMazowszu. Będzie można wydłużyć ich zestawienia, a jednocześnie zapewnić tzw.rezerwę taborową. Nowoczesne pociągi to także większy komfort dla podróżnych,na co zwraca uwagę Robert Stępień, prezes zarządu Kolei Mazowieckich. –Dzisiejsza umowa jest swego rodzaju przełomem. Wierzę, że ten zakup przełożysię na jeszcze większą satysfakcję tych, dla których to wszystko robimy –naszych podróżnych.

Jakie więc będą nowe pociągi? Jednoprzestrzenne,klimatyzowane, wyposażone w urządzenia informacji wizualno-dźwiękowej czybezprzewodowy dostęp do internetu. Pociągi będą osiągały prędkość nie mniejsząniż 160 km/h. Będą również wyposażone w wewnętrzny i zewnętrzy monitoring,platformę dla osób z niepełnosprawnościami, mocowania wózków inwalidzkich,dziecięcych i rowerów, toalety z obiegiem zamkniętym oraz interkomumożliwiający kontakt pasażera z maszynistą w sytuacji awaryjnej, a takżedefibrylatory AED. Wszystkie nowe pojazdy mają być wyposażone w urządzenia ETCS(europejski system sterowania).

O realizację tego największego w historii polskiej koleiprzetargu ubiegało się trzech producentów: Newag S.A., Stadler Polska Sp. zo.o. oraz konsorcjum firm Pesa Bydgoszcz S.A. i ZNTK „Mińsk Mazowiecki” S.A.Oferta Stadlera uzyskała najwyższy wynik.

– Bardzo się cieszymy, że dostarczymy naszemu klientowi –Kolejom Mazowieckim – kolejne niezawodne, bezpieczne i komfortowe pojazdy. Będąto pociągi FLIRT najnowszej generacji – nowoczesne, energooszczędne elektrycznezespoły trakcyjne, które są znane i lubiane przez pasażerów na Mazowszu –podkreśla Peter Spuhler, właściciel i przewodniczący Rady Nadzorczej StadlerRail.

Pojazdy zostaną dostarczone w kilku transzach do końca 2019roku.

Czesław Sulima, członek zarządu, dyrektor eksploatacyjnyKolei Mazowieckich zwraca uwagę na konsekwentnie prowadzoną politykę taborowąspółki zakładająca odejście od modernizacji starszego taboru, który jeststopniowo wycofywany z eksploatacji, na rzecz zakupu zupełnie nowych pojazdów.– Nowoczesny tabor to nasza wizytówka i nowa jakość przewozów kolejowych naMazowszu – podkreśla. – Samo postępowanie przetargowe na dostawę 71 ezt niebyło najłatwiejszym. Była ciężka praca, walka o kontrakt – co jest zrozumiałe –wszystkich zainteresowanych podmiotów. Były odwołania do Krajowej IzbyOdwoławczej. Rozstrzygnięcia w KIO były o tyle istotne dla Kolei Mazowieckich,że potwierdzały transparentność naszego postępowania. I dlatego z największąradością podpisujemy dziś umowę z producentem wybranym według obiektywnychkryteriów – dodaje.

Koszt zakupu to ponad 2,2 mld zł brutto. Spółka narealizację tej inwestycji aplikuje o środki unijne w ramach ProgramuOperacyjnego Infrastruktura i Środowisko 2014-2020. Poziom dofinansowaniawynosi 50 proc. kwoty wydatków kwalifikowalnych, do których zaliczają się zakuptaboru i symulatora jazdy pociągiem, szkolenia pracowników oraz pakietypozderzeniowo-naprawcze. Wydatki dotyczące serwisu będą pokrywane ze środkówwłasnych przewoźnika.

Co bardzo ważne, wszystkie zamówione pociągi zostanąwyprodukowane na Mazowszu – w zakładach firmy Stadler w Siedlcach. Do końca2017 r. wyprodukowano tu łącznie 386 pociągów, które obsługują rynek polski,niemiecki, włoski, holenderski, węgierski, czeski i białoruski. Po polskichtorach jeżdżą 54 nowoczesne pociągi FLIRT (10 – Koleje Mazowieckie, 4 – KolejeŚląskie, 20 – Łódzka Kolej Aglomeracyjna, 20 – PKP Intercity).

– Wszystkie zamówione pociągi zostaną wyprodukowane w województwiemazowieckim – w zakładzie Stadler Polska w Siedlcach – we współpracy z naszymilokalnymi partnerami i dostawcami. To zamówienie cieszy nas niezmiernie równieżdlatego, że dzięki niemu oraz zamówieniu na tramwaje dla Krakowa – utworzymy wnaszym zakładzie w Siedlcach ponad 200 nowych miejsc pracy – dodaje ChristianSpichiger, prezes zarządu Stadler Polska.

Umowę ramową dotyczącą zakupu 71 elektrycznych zespołówtrakcyjnych podpisali dziś Robert Stępień, prezes zarządu Kolei Mazowieckich,Czesław Sulima, członek zarządu dyrektor eksploatacyjny spółki, a także PeterSpuhler, właściciel i przewodniczący rady nadzorczej Stadler Rail. Umowa opiewana ponad 2,2 miliarda złotych i będzie zrealizowana przy wsparciu środkówunijnych.