PESA z umową na TWISTY II dla Częstochowy
PESApodpisała dziś (15 stycznia) z MPK Częstochowa kontrakt na dostarczenie 10tramwajów.
Tak, jak w przypadku pierwszych dostaw pojazdówprodukowanych od 2012 roku, znów pod Jasną Górę pojadą Twisty, bogatsze jednako dodatkowe wyposażenie i układ rekuperacji energii elektrycznej.
W obecności Prezydenta CzęstochowyKrzysztofa Matyjaszczyka umowę podpisali Prezes MPK Częstochowa Mariusz Sikoraoraz Dyrektor Marketingu Lekkich Pojazdów Szynowych PESA Robert Szot. Wartość zamówienia to 89mln853tys. złotych brutto, a na dostawę wszystkich 10 pojazdów PESA ma 24miesiące od daty podpisania umowy.
Twist II
Jakpoinformował producent tramwaj niskopodłogowy TWIST IIprodukcji PESA Bydgoszcz ze 100%udziałem niskiej podłogi jest najnowszą propozycją firmy przygotowanąspecjalnie dla potrzeb Częstochowy. Zastosowane w nim rozwiązania techniczne sąwypadkową wieloletnich doświadczeń zebranych w czasie eksploatacji pojazdówwcześniejszych generacji.
TWIST IIjest trójczłonowym tramwajem, wyposażonym w cztery skrętne wózki jezdne zklasycznymi, osiowymi zestawami kołowymi. Konstrukcja ma wytrzymałość naściskanie 400 kN co zgodnie z normą EN-12663 odpowiada klasie wytrzymałościPIV. Pojazd wyposażono w zderzaki o zwiększonym współczynniku pochłanianiaenergii, a kabina motorniczego tworzy tzw. klatkę bezpieczeństwa, co znaczniezmniejsza zagrożenie w czasie kolizji.
Ergonomicznestanowisko pracy motorniczego jest klimatyzowane i wyposażone w pulpit zcentralnym terminalem wielofunkcyjnym, copozwala ograniczyć do minimum ilość przycisków.
Wklimatyzowanym przedziale pasażerskim, wykonanym w układzie jednoprzestrzennymzastosowano wygodne wandaloodporne siedzenia, antypoślizgową wykładzinępodłogową, system dźwiękowej i wizualnej informacji dla pasażera.
Podłoga wstrefie wejścia na wysokości 350 mm nad główką szyny oraz zamontowana wpojeździe rampa dla wózków dziecięcych i inwalidzkich pozwala korzystać ztramwaju osobom niepełnosprawnym na wózku inwalidzkim oraz usprawnia wymianępasażerów.
Poczucie bezpieczeństwa pasażerów wzmacnia systemmonitoringu wizyjnego z systemem rejestracji obejmujący wnętrze częścipasażerskiej, strefę znajdującą się bezpośrednio przed pojazdem, strefęz tyłu pojazdu, strefy boczne pojazdu i strefę pantografu.
Zastosowanie7 drzwi – pięciu dwustrumieniowych i dwóch jednostrumieniowych umożliwia szybkąi płynną wymianę pasażerów na przystankach.
Konstrukcja jezdna tramwaju oparta jest o cztery skrętne wózkiposiadające dwa stopnie usprężynowania cokorzystnie wpływa na zmniejszenie zużycia kół oraz torowiska a także znaczącopodnosi komfort podróżowania.
Przekształtnikowyukład napędowy umożliwia rekuperację energii podczas hamowania i jej zwrot dosieci lub gromadzenie w zasobnikach energii i wykorzystanie podczas rozruchu iprzyspieszania, co w znacznym stopniu przyczynia się do obniżenia kosztówutrzymania tramwaju.
Bardzoistotnym atutem zastosowanego napędu jest możliwość przemieszczania pojazdu wwarunkach awaryjnych przy wykorzystaniu energii zgromadzonej w zasobnikachenergii. Szczególnie przydatne staje się to w przypadku zaniku prądu w sieci,gdy zachodzi potrzeba zjechania tramwaju ze skrzyżowania lub wjechania natorowisko nie posiadające trakcji (np. hala remontowa).
Układsterowania pojazdu umożliwia wykrywanie i likwidowanie poślizgów występującychpodczas rozruchu i hamowania z wykorzystaniem dostępnych systemów między innymiukładu piasecznic.
Elektronicznyrejestrator zdarzeń, rejestruje istotne z punktu widzenia bezpieczeństwa jazdyparametry.
Diagnostykaon-line zapewniająca przesyłanie drogą bezprzewodową informacji o pracytramwaju umożliwia kontrolowanie pracytramwajów na trasie. Przy pomocy zwykłego komputera klasy PC z zajezdnidostępny jest podgląd i kontrola podstawowych podzespołów tramwaju orazsystemów bezpieczeństwa. Daje to niespotykane dotąd możliwości monitorowaniastanu technicznego całej floty pojazdów będących na trasie.
Podstawowe dane techniczne tramwajuTWIST II
1. |
Rodzaj konstrukcji |
Jednokierunkowy, 3-członowy |
2. |
Długość tramwaju ze zderzakami |
32200mm |
3. |
Max szerokość tramwaju |
2400mm |
4. |
Szerokość toru |
1435mm |
5. |
Prędkość maksymalna |
70 km/h |
6. |
Ilość miejsc siedzących |
58 |
7. |
Ilość miejsc stojących (przy 5 osobach na m2) |
163 |
8. |
Dopuszczalna ilość miejsc (przy 5 osobach na m2 |
221 |
9. |
Moc (silniki asynchroniczne) |
4 x 105 kW |
10. |
Układ osi |
Bo' 2' 2' Bo' |
11. |
Wysokość podłogi w strefie wejść mierzona od poziomu główki szyny. |
350mm |
12. |
Ilość drzwi dwuskrzydłowych |
5 |
13. |
Ilość drzwi jednoskrzydłowych |
2 |
„