Warszawska średnica do remontu. Jest umowa
PKP Polskie LinieKolejowe podpisały umowę o wartości 22 mln zł na wykonanie dokumentacji projektowejoraz prowadzenie nadzoru autorskiego dla realizacji przebudowy liniiśrednicowej w Warszawie – poinformował w środę minister infrastruktury AndrzejAdamczyk.
To jedno z najważniejszych przedsięwzięć na kolei. „Przewidujemy,że do końca tego roku wykonawca przedstawi nam warianty przebudowy liniiśrednicowej. W przyszłym roku zamierzamy ogłosić przetarg na prace budowlane,tak żeby na początku 2020 r. wejść na plac budowy. Inwestycja ma zakończyć siędo roku 2023 – powiedział Ireneusz Merchel, prezes PKP PLK.
Merchel podtrzymał swoje wcześniejsze zapowiedzi, że w tymroku PKP PLK zrealizują inwestycje za ponad 10 mld zł. „Będzie tohistoryczne, ale my wiemy, że to jest realne” – stwierdził.
Minister inwestycji i rozwoju Jerzy Kwieciński podkreślił,że „jest to jedno z najważniejszych przedsięwzięć na polskiej kolei, gdyżdotyczy warszawskiego węzła kolejowego”. „Wartość przebudowy liniiśrednicowej w Warszawie to ok. 1 mld zł, z czego ok. 3/4 zostanie sfinansowanez funduszy unijnych. Będziemy mocno pilnować terminów realizacji tejinwestycji” – powiedział Kwieciński.
Merchel dodał, że „dzięki realizacji tej inwestycjipoprawi się przepustowość linii średnicowej podmiejskiej z 14 do ponad 24 pociągówna godzinę, a przepustowość na linii dalekobieżnej będzie jeszczewiększa”.
„Dzisiejsze wydarzenie to jedno z najważniejszych wprzestrzeni realizacji inwestycji, które określa Krajowy Program Kolejowy do2023 roku. To wbrew pozorom jedna z najważniejszych, jeśli nie najważniejszainwestycja w tym programie i najtrudniejsza inwestycja w tymże programie.Dzisiejsze podpisanie umowy na projektowanie tego przedsięwzięcia jestkamieniem milowym, który przybliża nas do momentu, kiedy będziemy mogli powiedzieć,że podróż polskimi kolejami jest podróżą absolutnie komfortową, bezpieczną iprzewidywalną w czasie dojazdu” – powiedział obecny na konferencjiminister infrastruktury Andrzej Adamczyk.
„Przedsięwzięcie przebudowy linii średnicowej jestprzedsięwzięciem niezmiernie skomplikowanym. To projektanci zdecydują okształcie i zasadach prowadzenia tej modernizacji, prowadzenia tej przebudowy.(…) To jest dowód na to, że krajowy program kolejowy w swoim zakresiefinansowym i rzeczowym będzie zrealizowany” – dodał.
PRZESIĄDŹ SIĘ NA:
Adamczyk przypomniał, że w Krajowym programie Kolejowym narealizację inwestycji przeznaczono 67 mld zł. Zapewnił, że nie ma już obaw codo tego, czy program ten zostanie zrealizowany. „Program inwestycjikolejowych jest tak przygotowany, że na wiele lat naprzód przedsiębiorcy, nasipartnerzy wykonawczy i producenci mogą planować swoje działania” – dodał.
„Nie możemy mówić o przebudowie linii średnicowej bezodniesienia do Centralnego Portu Komunikacyjnego. To wielkie przedsięwzięcieinwestycyjne, o którym zdecydował rząd Prawa i Sprawiedliwości, jest takżebardzo szeroko określone w obszarze kolejowym. Przebudowa linii średnicowejwiąże się z tym przedsięwzięciem bezpośrednio i będzie wartością dodaną doutworzenia nowoczesnego systemu komunikacyjnego naszego kraju” -stwierdził Adamczyk.
Kolejowa linia średnicowa biegnie pod ziemią przez centrumwarszawy. PKP PLK zamierzają przed rozpoczęciem remontu linii średnicowejzakończyć remont tak zwanej linii obwodowej, ma to odciążyć część biegnącą przezcentrum na czas remontu. Na razie nie wiadomo jeszcze, czy linia średnicowa wczasie przebudowy zostanie w całości zamknięta.
„