Jest przetarg na linię Chorzów – Nakło Śląskie
Oszacowany na blisko1 mld zł przetarg na zaprojektowanie i wykonanie prac na liczącym ok. 23 kmodcinku linii kolejowej 131 między Chorzowem Batorym, a Nakłem Śląskim (kołoTarnowskich Gór) prowadzi zarządca kolejowej infrastruktury, spółka PKP PolskieLinie Kolejowe.
To jedno z kluczowych połączeń kolejowych wGórnośląsko-Zagłębiowskiej Metropolii, którym kursują m.in. pociągi KoleiŚląskich z Katowic przez Chorzów i Bytom do Tarnowskich Gór i Lublińca. Zgodniez planami mają tamtędy jeździć też pociągi do odbudowanej w perspektywie 2022r. linii nr 182 Tarnowskie Góry – Zawiercie, która utworzy kolejowe połączeniecentrum metropolii z lotniskiem Katowice.
Odcinek Chorzów – Nakło Śląskie to również początkowyfragment tzw. magistrali węglowej, wiodącej z Górnego Śląska w kierunku portóww Gdańsku i Gdyni. Równolegle PLK ogłosiły trzy przetargi na prace dlakolejnych odcinków tej ważnej w skali kraju linii: Nakło Śląskie – Kalina (wpobliżu Herb), Kalina – Rusiec Łódzki oraz Rusiec Łódzki – Zduńska WolaKarsznice.
Łączna szacunkowa wartość czterech przetargów to ok. 3,8 mldzł. Wszystkie są elementami unijnego projektu „Prace na linii kolejowej C-E 65na odc. Chorzów Batory – Tarnowskie Góry – Karsznice – Inowrocław – Bydgoszcz –Maksymilianowo”, który przygotowano pod kątem dofinansowania środkami ProgramuOperacyjnego Infrastruktura i Środowisko na lata 2014-2020.
W poprzednich latach na poszczególnych odcinkach iposzczególnych torach magistrali węglowej, także w obrębieGórnośląsko-Zagłębiowskiej Metropolii, prowadzono już odcinkowe prace remontowe(np. między Bytomiem Północnym i Radzionkowem oraz Radzionkowem i NakłemŚląskim).
Teraz, jak wynika z dokumentacji przetargowej dla odcinkaChorzów Batory – Nakło Śląskie, opublikowanej na tzw. platformie zakupowej PLK,prace oszacowane na 966,5 mln zł bez VAT mają tam doprowadzić do uzyskaniam.in. określonych docelowych prędkości jazdy, nacisków osi i wskaźników dlapodtorza oraz sieci trakcyjnej.
Oznacza to m.in., że na większości odcinków kompleksowowymieniona zostanie nawierzchnia torowa (poza fragmentami remontowanymi wostatnich latach) i sieć trakcyjna, częściowo poprawiana będzie geometrialinii, przebudowane zostaną rozjazdy, wyremontowanych lub zbudowanych na nowozostanie szereg obiektów inżynierskich (wiadukty, ściany oporowe) i zamontowanebędą nowe urządzenia sterowania.
PRZESIĄDŹ SIĘ NA:
Perony przebudowywanego odcinka zyskają nowe nawierzchnie iinną infrastrukturę obsługi pasażerów. W centrum Chorzowa zapewniona zostanierezerwa miejsca pod nowy peron przystanku Chorzów Uniwersytet w rejonie ul.Strzelców Bytomskich (dotychczasowy przejazd jednopoziomowy w ciągu tej ulicyzastąpią: nowy wiadukt nad torami wykonany w nowym śladzie od ul. Głogowskiejdo ronda przy ul. 75 Pułku Piechoty oraz przejście podziemne w miejscu obecnegoprzejazdu).
W ramach zamówienia zmieniony też zostanie układ torowystacji Bytom; na głównym dworcu w tym mieście oczyszczona i zabezpieczonazostanie konstrukcja efektownej hali dworcowej – wraz z wymianą jej poszycia.Na przystanku Bytom Północny perony zostaną przesunięte o ok. 700 metrów – wkierunku ul. Strzelców Bytomskich.
Wyłoniony w przetargu wykonawca przeprowadzi badania,opracuje pełną dokumentację, pozyska pozwolenia i wykona roboty w terenie.Termin składania ofert PLK ustaliły na 7 lutego br. Całość realizacji zadania wformule „projektuj i buduj” ustalono na 52 miesiące, co oznacza, że przypodpisaniu umowy do końca sierpnia br. prace powinny zakończyć się w 2022 r.
W IV kw. 2022 r. zarządca kolejowej infrastrukturyprzewiduje też zakończenie robót budowlanych przy odbudowie linii kolejowej nr182 Tarnowskie Góry – Zawiercie (ich początek planowany jest na IV kw. 2019 r.W grudniu ub. roku PLK wyłoniły najlepszą ofertę w przetargu na zaprojektowanietego przedsięwzięcia.
„