Witamy na stronie Transinfo.pl Nie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka. Oto co możesz zrobić: Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się

Bittel: W nadchodzącym roku kolejne umowy na modernizację taboru

inforail
27.12.2017 07:12

Realizacja inwestycjiw ramach Krajowego Programu Kolejowego będzie jednym z największych wyzwań nakolei w roku 2018 – ocenił wiceminister infrastruktury i budownictwa AndrzejBittel.

„Wyzwań jest kilka, ale najważniejszym jestinwestycyjny Krajowy Program Kolejowy. Trzeba też pamiętać o trwającymProgramie Inwestycji Dworcowych. Mam nadzieję, że prace studialne, analitycznebędą powoli wchodziły w realizację faktyczną” – powiedział Bittel.

Wiceminister powiedział, że spodziewa się, iż w nadchodzącymroku PKP Intercity będą podpisywały kolejne umowy na modernizację taboru.

„Zakładam, że na początku przyszłego roku PKP Intercityzostanie podpisana duża umowa modernizacyjna” – powiedział wiceminister Bittel.

Krajowy Program Kolejowy zakłada, że do roku 2023 wydatkiinwestycyjne na infrastrukturę kolejową sięgną blisko 67 mld zł. PKP PolskieLinie Kolejowe przyznały niedawno, że notują oszczędności na organizowanychprzetargach, dzięki czemu przechodzą do realizacji kolejnych projektów.

Do świąt Bożego Narodzenia PKP PLK podpisały umowy wartościkosztorysowej blisko 23 mld zł. Rzeczywista wartość podpisanych umów jestbliska 17,5 mld zł. Wypracowane w ten sposób oszczędności przetargoweprzeznaczane są na realizację nowych projektów. Są to między innymi takieprojekty jak realizacja w ramach krajów instrumentów CEF (Łącząc Europę – PAP)trasy Rail Baltica na odcinku Białystok – Ełk czy trasy Opole – KędzierzynKoźle.

Program Inwestycji Dworcowych to pierwsza tak dużainicjatywa, dzięki której unowocześnione zostaną dworce kolejowe w całym kraju.Na liście obiektów przewidzianych do przebudowy znalazły się nie tylko budynkisłużące pasażerom z największych polskich miast, ale także bardzo wielu mniejszychmiejscowości. Program, który ma się zakończyć w 2023 r. obejmuje 186 obiektów.

Ogłoszona przez PKP Intercity w grudniu tego roku nowastrategia taborowa do 2023 roku zakłada przeznaczenie ponad 7 mld zł przeznaczyna modernizację i zakup taboru. Program obejmuje modernizację i zakup wagonów,lokomotyw oraz elektrycznych zespołów trakcyjnych. Spółka zainwestuje też wmodernizację stacji postojowych czy myjnie.

Środki na jego realizację będą pochodzić z różnych źródeł,m.in. spółka posłuży się swoimi zasobami finansowymi, pieniędzmi zdokapitalizowania z PKP SA oraz od instytucji zewnętrznych. PKP Intercityzamierza również pozyskać środki z UE – blisko 790 mln zł.

Jak zapowiada spółka, po zakończeniu programu, pociągi PKPIntercity w blisko 80 proc. będą zestawiane z nowego lub zmodernizowanegotaboru.