Metropolia proponuje Jaworznu zespół roboczy ds. komunikacji
Utworzenie zespołuroboczego, który wypracowałby rozwiązania dla pasażerów komunikacji publicznejw Górnośląsko-Zagłębiowskiej Metropolii oraz pozostającym poza nią Jaworzniezaproponował przewodniczący zarządu GZM Kazimierz Karolczak.
Propozycję tę Karolczak sformułował w upublicznionej wpiątek odpowiedzi na list prezydenta Jaworzna Pawła Silberta, który niedawnozaproponował stworzenie wspólnej platformy biletowej dla pasażerówkorzystających z usług miejskiego przewoźnika w Jaworznie oraz głównegoorganizatora komunikacji na terenie GZM, czyli Komunikacyjnego ZwiązkuKomunalnego Górnośląskiego Okręgu Przemysłowego.
Górnośląsko-Zagłębiowska Metropolia (GZM) powstała 1 lipca2017 r., a zacznie formalnie działać od 1 stycznia 2018 r. Organizacja – mocąustawy przygotowanej specjalnie dla tego regionu – skupia 41 miast i gmincentralnej części woj. śląskiego (bez Jaworzna), zamieszkałych łącznie przezblisko 2,3 mln osób. Ma zajmować się m.in. transportem i planowaniemprzestrzennym.
Zgodnie z dotychczasowymi ustaleniami samorządów GZM, od2018 r. na terenie Metropolii będzie obowiązywała jedna taryfa komunikacjimiejskiej, zamiast taryf trzech dotychczasowych organizatorów, a takżebezpłatne przejazdy do 16. roku życia. W dalszej perspektywie do siecikomunikacyjnej Metropolii ma zostać włączona kolej metropolitalna – tworzona nabazie planowanych przez GZM zakupów nowego taboru oraz partnerstwa z KolejamiŚląskimi.
GZM zdecydowała też o utworzeniu Zarządu TransportuMetropolitalnego, który docelowo – być może od 2019 r. – przejmie funkcjęorganizatora komunikacji od KZK GOP, współpracującego z nim pod względem taryfzwiązku w Tarnowskich Górach, a także odrębnego związku tyskiego. W przyszłościZarząd miałby koordynować też transport kolejowy. Sama Metropolia chce także wpartnerstwie z NCBR kupić 300 autobusów elektrycznych.
Jak napisał pod koniec listopada serwis jaworzno.pl,wydawany przez należący do jaworznickiego samorządu Miejski Zarząd Dróg iMostów w tym mieście, jednym z czynników, który zdecydował o rezygnacji tegomiasta z Metropolii był „brak porozumienia w zakresie komunikacji miejskiej”.
„Jaworzno wypracowało atrakcyjną ofertę przewozową,realizowaną przez Przedsiębiorstwo Komunikacji Miejskiej w Jaworznie, gdzieceny za przejazd są wyjątkowo atrakcyjne. Po wstąpieniu do Metropoliimusielibyśmy przyjąć ceny takie, jakie zostaną narzucone dla całego terytorium”- pisali przedstawiciele MZDiM w Jaworznie dodając, że ogłoszone już nowemetropolitalne taryfy są „zdecydowanie droższe”.
Pod koniec listopada br. prezydent Jaworzna Paweł Silbertzaproponował władzom GZM wprowadzenie wspólnej platformy biletowej w postaciobustronnych ulg dla pasażerów korzystających jednocześnie z komunikacjimiejskiej organizowanej przez tę gminę i Metropolię. Oszacował przy tym, żejaworznicki PKM przewozi codziennie do miast Metropolii 2,5 tys. osób.Równocześnie pewna część mieszkańców Metropolii dojeżdża codziennie doJaworzna.
PRZESIĄDŹ SIĘ NA:
Proponowane przez Silberta obustronne ulgi – rzędu 40 proc.od cen biletów miesięcznych – miałyby zapewnić pasażerom korzystającym z usługprzewoźników z Jaworzna i Metropolii wydatki znacznie niższe, niż 226 zł za dwaodrębne bilety miesięczne.
W przypadku sieciowych biletów miesięcznych dla pasażerówporuszających się po Jaworznie i Metropolii Silbert zaproponował, aby cena dlaMetropolii wynosiła 80 zł (bilet sieciowy w nowej taryfie będzie kosztował tam132 zł), a dla Jaworzna – 56 zł (obecnie bilet sieciowy w Jaworznie kosztuje 94zł). W ten sposób pasażerowie podróżujący po obu obszarach płaciliby 136 zł.
W opublikowanej w piątek po południu odpowiedziprzewodniczący GZM m.in. zapewnił o otwartości na rozpoczęcie rozmówzmierzających do ułatwienia przemieszczania się jaworznianom po obszarzeMetropolii. Zastrzegł jednak, że mieszkańcy jej 41 gmin, „którzy finansująkorzystne dla nich zmiany nie mogą odnieść wrażenia, że z ich podatków orazskładek samorządów rozwiązywane będą problemy pasażerów spoza Metropolii”.
Karolczak ocenił, że propozycje Silberta „odbiegają odproporcjonalnego rozłożenia kosztów związanych z finansowaniem transportupublicznego pomiędzy Metropolią i Jaworznem”. Zaproponował zatem powołanie”zespołu roboczego, który wypracuje rozwiązania korzystne dla obu partnerów”.
Przewodniczący zarządu GZM zastrzegł, że ponieważ Metropolianie jest organizatorem komunikacji w skład zespołu powinni wejść takżeprzedstawiciele działających dziś na jej terenie organizatorów. Zapewnił, żeGZM „nie zamierza zignorować zasygnalizowanych problemów bezpośrednich sąsiadówMetropolii” a także, że delegując swoich najlepszych specjalistów zaangażujesię w prace proponowanego zespołu.
„