W sobotę otwarcie parkingu P+R Kurdwanów w Krakowie [FILM]
W sobotę, 23 grudnia,uruchomiony zostanie parking pod estakadą pętli tramwajowej w Kurdwanowie. Jestto trzeci parking typu P+R w Krakowie. Z kolejnego, czwartego – w NowymBieżanowie – kierowcy będą mogli korzystać po 10 stycznia 2018 roku.
To kolejny krok do stworzenia w Krakowie systemu węzłów zachęcającychdo przesiadki z samochodu na pojazdy komunikacji miejskiej. Następnym, któryjuż wkrótce zostanie otworzony, będzie obiekt w Nowym Bieżanowie. Późniejkierowcy będą zachęcani do pozostawiania samochodów w Małym Płaszowie.
Inwestycja realizowana w Kurdwanowie ma z kolei przyjąć 167pojazdów – pod pętlą tramwajową. Także i tam przygotowane będą postoje dlarowerów, punkty ładowania dla aut elektrycznych. Koszty budowy wyliczono na 3,7mln zł, z czego prawie 80 proc. to wsparcie zewnętrzne. Inwestycja trwała ponadpięć miesięcy. Choć była prowadzona wyłącznie na poziomie gruntu, utrudnieniembył fakt, że wykorzystywany był teren wewnątrz pętli.
P+R Kurdwanów zlokalizowany jest na działce gminnej podestakadą pętli tramwajowej. Wjazd na parking ustanowiono od ul. Halszki.Zaplanowano też zadaszone, oświetlone i monitorowane miejsca dla rowerów.Podobnie jak inne tego rodzaju obiekty będzie wyposażony w elementy dynamicznejinformacji pasażerskiej. Przy ulicach dojazdowych do parkingów umieszczone zostanątablice informujące w czasie rzeczywistym o liczbie wolnych miejscparkingowych.
Miejsca postojowe w Nowym Bieżanowie wystarczą by zmieścić110 aut. Przy węźle przesiadkowym będzie też można skorzystać z 20 miejscpostojowych dla rowerów. Przygotowujemy się też na zmiany w świeciemotoryzacji, a zatem cztery stanowiska przygotowane są do tego, by można byłodoładować na nić samochód elektryczny.
Parking P+R w Nowym Bieżanowie będzie działał na zasadachtego przy pętli Czerwone Maki. A zatem kierowcy, którzy wykupią bilet okresowykrakowskiej komunikacji miejskiej zaparkują nieodpłatnie. Pozostali będąmusieli opłacić postój, ale na podstawie biletu parkingowego będą mogliskorzystać z ulgi na przejazdy komunikacją miejską. Jesienią 2018 roku, jeślinic nie przeszkodzi w inwestycji, oddany do użytku powinien być również parkingna 171 miejsc w Małym Płaszowie.
Wszystkie trzy parkingi powstają przy udziale środkówwspólnoty europejskiej. Uzyskane przez nas dotacje wyniosły 7,2 mln zł. Każdyparking będzie wyposażony w urządzenia monitorujące, które podniosąbezpieczeństwo i pozwolą analizować ruch, a więc godziny szczytu parkingowego.
PRZESIĄDŹ SIĘ NA:
W 2018 roku rozpocznie się również budowa parkingu wBronowicach, który będzie pełnił rolę węzła przesiadkowego łączącego wszystkieśrodki komunikacji w Krakowie – samochodową, tramwajową, autobusową,podmiejską, kolejową i rowerową.
O lokalizacjach P+R mówi Polityka Parkingowa Krakowaprzyjęta przez Radę Miasta – datą graniczną dokumentu jest rok 2030. Opróczsystemu tramwajowego, pod uwagę brane są oczywiście także przystanki kolejowe,które zyskają na znaczeniu po modernizacji torów w centrum Krakowa i uruchomieniuSzybkiej Kolei Aglomeracyjnej na pełnych obrotach.
{https://www.youtube.com/watch?v=yi9t3fdayPs}
„