Dąbrowa Górnicza rozstrzyga przetarg na projekty kolejowe
Jeszcze w tym rokuDąbrowa Górnicza będzie chciała rozstrzygnąć wspólny z zarządcą kolejowejinfrastruktury przetarg na projekty przebudowy stacji w centrum i przystanku wdzielnicy Gołonóg. W ich pobliżu planowane są m.in. centra przesiadkowe itunele pod torami.
Jak poinformował PAP rzecznik dąbrowskiego urzędu miastaBartosz Matylewicz, w przetargu spłynęły cztery oferty: dwie na całośćprzedsięwzięcia oraz dwie częściowe.
Chodzi o dwa dworce kolejowe w Dąbrowie Górniczej – na liniikolejowej nr 1 tworzącej m.in. główne połączenie Warszawy z Katowicami.Zamknięty zabytkowy budynek dworca w centrum jest podobny do odnowionegoniedawno, pochodzącego z lat 80. XIX wieku, budynku dworca koleiwarszawsko-wiedeńskiej w Myszkowie.
Również z XIX w. pochodzi budynek dworca w Gołonogu, będącyniegdyś częścią węzła kolejowego, w którym odnoga kolei warszawsko-wiedeńskiejzbiegała się z koleją dąbrowsko-iwanogrodzką (dawna nazwa Dęblina).
W lutym br. miasto oraz spółki PKP SA i PKP PLK porozumiałysię co do współpracy przy rewitalizacji dworców w centrum oraz Gołonogu wraz zzagospodarowaniem przyległych terenów. Potem dąbrowski samorząd uzgodnił z PLKzałożenia do projektów przebudowy obu stacji i układów komunikacyjnych. Efektembył ogłoszony pod koniec października przetarg.
Podzielono go na dwa zadania: dotyczące centrum i Gołonogu.W każdym z nich powstaną projekty dla miasta oraz PLK. Wraz z otwarciem ofertpoinformowano, że kwota przeznaczona na realizację całego zamówienia to 4,76mln zł brutto; w tym na część dot. centrum: 3,03 mln zł brutto, a część dot.Gołonogu – 1,72 mln zł brutto.
Ofertę dotyczącą tylko Gołonogu, opiewającą na 3,11 mln złbrutto, złożyło Biuro Projektów Komunikacyjnych w Poznaniu, a ofertę tylko nacentrum, za 3,6 mln zł brutto – Wrocławskie Biuro Projektów Drosystem. Ofertyobejmujące obie części zamówienia przygotowały spółki: Mosty Katowice(odpowiednio na 2,8 mln zł brutto i 2 mln zł brutto) oraz DMK Inżynieria(odpowiednio na 2,92 mln zł brutto i 2 mln zł brutto).
Matylewicz zasygnalizował, że w kontekście m.in. terminówwynikających z unijnego projektu, którym samorząd chciałby współfinansowaćrealizację swojej części inwestycji, miasto będzie chciało rozstrzygnąćprzetarg jeszcze w tym roku.
Miasto zamawia m.in. zaprojektowanie centrum przesiadkowegow rejonie dworca w centrum, z parkingami typu Park & Ride (po obu stronachtorów po 180 miejsc), dla rowerów (zadaszonymi, po 50 miejsc) oraz połączeniemz istniejącym układem komunikacyjnym w rejonie ul. Kościuszki.
Nowy układ drogowy ma być bezkolizyjnie skomunikowany ztunelem drogowym pod torami, który połączy ul. Kościuszki z ul. Limanowskiego.Powstać mają też nowa droga od skrzyżowania wylotu z tunelu i ul. Limanowskiegodo skrzyżowania ulic Robotniczej i Korzeniec oraz tunel dla ruchupieszo-rowerowego pod likwidowanym przejazdem w ciągu ul. Konopnickiej.
PRZESIĄDŹ SIĘ NA:
Dąbrowa Górnicza zamówi też projekt nowej infrastrukturydrogowej w rejonie ul. Sobieskiego, Perla, Legionów Polskich oraz Grynia (doniedawna Dąbskiego) wraz z drogami rowerowymi – aby śladem pokopalnianychterenów utworzyć połączenie tej części miasta z centrum przesiadkowym.
Pod kątem stacji w centrum PLK będą oczekiwały zmiany jejukładu torowego i budowy docelowo dwóch peronów wyspowych z torami – odrębniedla ruchu aglomeracyjnego i dalekobieżnego. Powstać ma też nowe przejściepodziemne łączące perony z dworcem, centrum przesiadkowym i parkingami oraznowy tunel drogowy w ciągu ul. Konopnickiej.
Pod kątem przystanku Gołonóg miasto oczekuje projektu budowycentrum przesiadkowego po południowej stronie linii kolejowej z parkingiem na200 miejsc od strony ul. Piecucha i na 50 rowerów. Powstać ma układkomunikacyjny wiążący to centrum przesiadkowe m.in. z tunelem pod torami, którypołączy ul. Parkową z al. Zagłębia Dąbrowskiego czy ul. Piecucha.
Ponadto zaprojektowane mają zostać tunele dla ruchupieszo-rowerowego w ciągu ul. Podłęknickiej w rejonie Gołonogu oraz w ciągu ul.Granicznej między Gołonogiem i centrum.
PLK będą chciały zlikwidować w Gołonogu obecny peronwyspowy, zastępując go dwoma jednokrawędziowymi (wraz z zaprojektowaniemmiejsca dla torów dalekobieżnych) oraz przywrócić połączenie linii nr 1 z linią133 (śladem zlikwidowanej linii w stronę Huty Katowice). Powstać mają też tuneldrogowy w śladzie ul. Parkowej oraz przejście podziemne pod torami łącząceperony, dworzec, parking i ul. Parkową.
Zamówienie lub zamówienia powinny zostać zrealizowane do 300dni od podpisania umowy (wszyscy oferenci zaoferowali skrócenie tego okresu do270 dni).
Miasto zamawia dokumentację pod kątem projektu „Promowaniezielonej mobilności na terenie gminy Dąbrowa Górnicza”, który chcewspółfinansować środkami Regionalnego Programu Operacyjnego. PLK natomiastuczestniczą w przetargu pod kątem własnych zadań inwestycyjnych. Budynkidworców w centrum Dąbrowy Górniczej i Gołonogu zostały objęte ProgramemInwestycji Dworcowych spółki PKP SA.
„