Witamy na stronie Transinfo.pl Nie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka. Oto co możesz zrobić: Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się

Nowa strategia taborowa PKP Intercity

inforail
19.12.2017 12:35

PKP Intercityzaktualizowało strategię taborową na lata 2016-2020 z perspektywą do 2023 roku.Spółka przeznaczy ponad 7 mld zł na modernizację i zakup taboru.

Dzięki przeprowadzonym inwestycjom blisko 80 proc. połączeńuruchamianych przez przewoźnika będzie zestawianych z nowego lubzmodernizowanego taboru. Na programie skorzystają m.in. osoby zniepełnosprawnościami, rodziny czy rowerzyści. Dodatkowo w co najmniej 77 proc.pociągów dostępny będzie bezprzewodowy internet. Nowy i zmodernizowany taborkursować będzie po całej Polsce i Europie.

Strategia z myślą opasażerach

W grudniu br. PKP Intercity przyjęło nową strategię taborowąna lata 2016 – 2020 z perspektywą do 2023 roku. Przewoźnik przeznaczy na niąponad 7 mld zł. Środki na realizację będą pochodzić z różnych źródeł, m.in.spółka posłuży się swoimi zasobami finansowymi, pieniędzmi z dokapitalizowaniaz PKP SA oraz od instytucji zewnętrznych. PKP Intercity zamierza równieżpozyskać środki z UE – blisko 790 mln zł. Program obejmuje modernizację i zakupwagonów, lokomotyw oraz elektrycznych zespołów trakcyjnych (EZT). Część z nichbędzie przystosowana do prędkości 200 km/h lub wyższej.

Po zakończeniu programu pociągi PKP Intercity będązestawiane w blisko 80 proc. z nowego lub zmodernizowanego taboru. Ponadtookoło 80 proc. taboru pasażerskiego będzie wyposażone w gniazdka elektryczne, w94 proc. pasażerowie skorzystają z klimatyzacji, natomiast w co najmniej 77proc. taboru podróżni podłączą się do bezprzewodowego internetu. Dodatkowo wkażdym pociągu ma być przestrzeń przystosowana dla osób poruszających się nawózkach oraz miejsce na rowery.

W 2017 rokuprognozujemy, że zysk spółki PKP Intercity wyniesie około 270 mln zł iprzewieziemy ponad 40 mln pasażerów. To daje nam jeszcze większy impuls dodziałania. Do końca 2023 roku na podwyższenie komfortu podróży w naszychpociągach przeznaczymy ponad 7 mld zł. Jest to najwyższa w historii spółkikwota wydana na inwestycje w tabor. Z myślą o różnych grupach pasażerówwprowadzimy m.in. wielofunkcyjne wagony COMBI, a także wagony ze specjalnymimiejscami dla dzieci „Stefa Małego Podróżnika”. Będzie to jednak początekzmian. Nasze plany sięgają znacznie dalej poza rok 2023 – mówi MarekChraniuk, Prezes Zarządu PKP Intercity.

Strategia z myślą oinnowacjach

Spółka rozpoczęła współpracę z Narodowym Centrum Badań iRozwoju dotyczącą opracowania innowacyjnych projektów taborowych. W ramachpartnerstwa innowacyjnego, wraz z producentami i instytutami badawczymi, PKPIntercity planuje zrealizować trzy projekty taborowe. Rezultatem mają byćpojazdy najlepiej dostosowane do potrzeb przewoźnika dalekobieżnego. Do końcaroku 2023 PKP Intercity planuje zaprojektować i kupić: 25 lokomotywelektrycznych, 7 elektrycznych zespołów trakcyjnych oraz 2 składy typupush-pull. Pojazdy mają być przystosowane do prędkości 160 – 230 km/h. W ramachtego modelu, przewoźnik zamierza docelowo pozyskać: 38 elektrycznych zespołówtrakcyjnych, 52 lokomotywy elektryczne oraz 15 składów typu push-pull.

Przy realizacjizaktualizowanej strategii PKP Intercity wprowadzi specjalny program zakupowy wprzypadku prototypowych pojazdów stworzonych w ramach partnerstwainnowacyjnego. Najpierw zostaną dostarczone jednostki testowe, które przejdąprocedurę sprawdzającą, w celu wyeliminowania tzw. chorób wieku dziecięcego. Poich wykluczeniu nastąpi dostarczenie reszty pojazdów. Dzięki temu po torachkursować będą sprawdzone i niezawodne pojazdy – podkreśla KrzysztofMamiński, Prezes Zarządu PKP SA.

Strategia z myślą oróżnych potrzebach podróżnych

W sumie w ramach strategii do 2023 roku PKP Intercityzmodernizuje ponad 700 wagonów i kupi 185 nowych. Znajdą się wśród nich pojazdyprzedziałowe i bezprzedziałowe, 1 i 2 klasy, gastronomiczne oraz do przewozurowerów, wielofunkcyjne wagony COMBI oraz wagony ze „Strefą Małego Podróżnika”.Ponadto pasażerowie skorzystają z 19 nowych i 14 zmodernizowanych elektrycznychzespołów trakcyjnych oraz dwóch składów typu push-pull. Zarówno wagony jak ielektryczne zespoły trakcyjne wyposażone będą w WiFi, wygodne fotele, klimatyzacjęoraz udogodnienia dla rodzin czy rowerzystów. Pojazdy przystosowane będą dopotrzeb osób z niepełnosprawnościami – poruszających się na wózkach czy osóbniewidzących lub niedowidzących. Ponadto PKP Intercity kupi 118 lokomotywelektrycznych (jedno- i wielosystemowych) oraz spalinowych, a takżezmodernizuje blisko 200 lokomotyw elektrycznych i spalinowych (EU/EP07, EP08 oraz SM42). Część lokomotyw,wagonów i EZT-ów będzie przystosowana do prędkości 200 km/h lub wyższej. Wramach strategii planowana jest również modernizacja 16 stacji postojowych.

Pasażerowie wracają nakolej, co potwierdzają wyniki przewozowe PKP Intercity. W okresie od styczniado października wszyscy przewoźnicy przewieźli ponad 254 mln pasażerów, czyli o10 mln więcej niż rok wcześniej. Udział PKP Intercity wynosi już ponad 14 proc.Przewoźnik zanotował awans z czwartego na trzecie miejsce pod względemprzewiezionej liczby pasażerów w Polsce. Prognozy są również bardzooptymistyczne. Do 2020 roku, w porównaniu z 2015 rokiem, liczba pasażerów PKPIntercity wzrośnie o 47 proc., a do 2030 roku o blisko 120 proc., czyli spółkaplanuje przewieźć 70 mln podróżnych. Potrzeby podróżnych są różne. Jedni woląpodróże pociągami zespolonymi, inni wagonami. Niektórzy czują większy komfort wprzestrzeni przedziałowej a inni w bezprzedziałowej. Część pasażerów podróżujez dziećmi, część porusza się na wózkach a jeszcze inni przemieszczają się zrowerem. Ta strategia to odpowiedź na wszystkie te potrzeby – mówi AndrzejBittel, Podsekretarz Stanu w Ministerstwie Infrastruktury i Budownictwa.

Tabor zakupiony w ramach strategii będzie wykorzystywany doobsługi połączeń w Polsce i Europie, m.in. na trasach: Szczecin – Trójmiasto –Olsztyn – Białystok, Wrocław/Zielona Góra – Poznań – Gdynia, Przemyśl – Lublin– Warszawa – Bydgoszcz – Gdynia/Piła – Kołobrzeg/Gorzów Wlkp., Wrocław –Częstochowa – Kielce czy Warszawa – Poznań – Berlin oraz Warszawa – Katowice –Praga.

W kolejnych latach zwiększy się liczba tras, po którychbędzie można podróżować z prędkością 160 km/h i większą. Ponad 70 proc. wagonóworaz elektrycznych zespołów trakcyjnych PKP Intercity będzie na to gotowa.Dodatkowo wraz z oddawaniem kolejnych linii po modernizacji zwiększy się liczbapołączeń krajowych i międzynarodowych, co podwyższy zapotrzebowanie na szybkitabor. Naszym celem jest kolej bezpieczna, komfortowa i punktualna. To kolejnykrok do tego celu – dodaje Minister Andrzej Bittel.

Strategia z myślą ooszczędnościach i ochronie środowiska

Wprowadzenie nowego i zmodernizowanego taboru, który będziew stanie rozwijać prędkość 160 km/h i większą, pozwoli na oszczędności. Wraz zewzrostem prędkości spadają koszty w przeliczeniu na jeden pasażerokilometr.Wiąże się to nie tylko ze zwiększeniem efektywności taboru przy rosnącychprzebiegach dobowych, ale także możliwością wykonania większej pracyprzewozowej. Ponadto dzięki mniejszemu zużyciu energii elektrycznej i systemowido odzyskiwania energii, poprawiona zostanie wydajność energetyczna lokomotyw.Odnowa parku taborowego jest również elementem działań związanych z ochronąśrodowiska poprzez ograniczenie emisji hałasu oraz zanieczyszczeń z silnikówspalinowych oraz urządzeń sanitarnych. Po zakończeniu programu około 98 proc.pociągów PKP Intercity będzie wyposażonych w toalety z zamkniętym systemem.

Strategie taborowePKP Intercity

W 2015 r. PKP Intercity zakończyło program inwestycji wtabor na kwotę blisko 5,5 mld zł. W ramach projektów kupiono m.in. nowe pociągiPendolino, FLIRT3 i PesaDART. We wrześniu 2016 przewoźnik przygotował nowąstrategię taborową na lata 2016-2020, w ramach której planowano zainwestowaćok. 2,5 mld zł w tabor i zaplecza techniczne. W grudniu 2017 roku zostałaprzyjęta aktualizacja wspomnianej strategii na lata 2016 – 2020 z perspektywądo 2023 roku. Suma wydatków na jej realizację wyniesie ponad 7 mld zł.