Samojezdne busy w Gdańsku
W ramach TygodniaRobotyki w Brukseli (20-24 listopada) zainaugurowano projekt SOHJOA Baltic,który sprowadzi samojezdne busy na trasy pokazowe w regionie Morza Bałtyckiego.Trasa taka wytyczona zostanie także w Gdańsku.
Samojezdny bus porusza się po zaprogramowanej trasie,skanując swoje otoczenie. Pojazd wie, kiedy powinien zwolnić, a kiedy zatrzymaćsię w związku z napotkaną przeszkodą. Choć busy są przystosowane do poruszaniasię bez kierowców, w czasie jazd testowych „na pokładzie” obecny będzieoperator.
W latach 2017 – 2020 projekt SOHJOA Baltic dziękiwieloaspektowej analizie i pilotażu opracuje plany obsługi i promocjiautonomicznego transportu publicznego. Takie inteligentne minbusy sprawdzić sięmogą szczególnie na trasach nieobsługiwanych przez pojazdy większych gabarytównp. dowożąc pasażerów do głównych węzłów przesiadkowych.
– Dzięki temu międzynarodowemu projektowi będziemy mieli okazjęprzetestować autonomiczne autobusy w Gdańsku i wraz z partnerami wypracowaćinnowacyjne rozwiązania w komunikacji publicznej – mówi Piotr Grzelak, zastępcaprezydenta Gdańska ds. polityki komunalnej – Pojazdy pojawią się w naszymmieście za półtora roku, ale już teraz warto myśleć o rozwiązaniachograniczających emisję spalin i obniżających koszty.
W ramach projektu, miasta Helsinki, Tallin oraz norweskiKonsberg testować będą robo-busu przez okres roku, kładąc nacisk na trudnewarunki pogodowe. Natomiast trwające miesiąc pokazy odbędą w Gdańsku, duńskimVejle oraz łotewskim regionie Semigalii. Gdańska trasa pokazowa wyznaczonazostanie pod koniec sierpnia 2019 r., a mieszkańcy korzystać będą z pojazduprzez cały wrzesień. Z Gdańska samojezdny bus przetransportowany zostanieprawdopodobnie do Vejle.
PRZESIĄDŹ SIĘ NA:
W konsorcjum projektowym znaleźli się partnerzy z Finlandii,Estonii, Szwecji, Łotwy, Niemiec, Polski i Norwegii. Budżet projektu SOHJOABaltic wynosi 3,8 mln euro, z czego 2,8 mln jest dofinansowane z programuInterreg Regionu Morza Bałtyckiego. Budżet Gdańska wyniesie 304 tys. eur.Partnerzy projektu postarają się wykazać, że odejście od motoryzacjiindywidualnej na rzecz zautomatyzowanego transportu publicznego pozwoliograniczyć emisję CO2, obniżyć koszty operacyjne oraz zwiększyć wydajnośćkomunikacji publicznej.
Liderem projektu SOHJOA Baltic jest Uniwersytet NaukStosowanych Metropolia w Helsinkach.
„