Witamy na stronie Transinfo.pl Nie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka. Oto co możesz zrobić: Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się

Poznań: ZNTK Poznań wraca do gry

inforail
23.01.2008 15:48
Poznańskie Zakłady Naprawcze Taboru Kolejowego wychodzą z dołka. Przedstawiciele zarządu firmy twierdzą, że wszystkie zaległości w stosunku do pracowników, miasta i urzędu skarbowego zostały spłacone. Spółka podpisała też nowe kontrakty.
Jeszcze dwa lata temu zadłużenie zakładu sięgało kilkudziesięciu milionów złotych. Z tego powodu fabryka nie mogła przystąpić do przetargów. Po przejęciu ZNTK przez spółkę Sigma zakład zaczął powoli spłacać zobowiązania, również wobec pracowników.

– Przeprowadziliśmy gruntowną restrukturyzację firmy, która została dofinansowana przez naszego właściciela – mówi Andrzej Nizielski, prezes ZNTK Poznań. – Spłaciliśmy zadłużenie, zrealizowaliśmy zaległe kontrakty. Te zmiany pomogły nam odzyskać wiarygodność i pozwoliły znów walczyć o nowe zamówienia – dodaje Andrzej Nizielski.

Rzeczywiście, firma podpisała umnowę z Fabryką Pojazdów Szynowych (spółką-córką zakładów Cegielskiego) na dostawę wózków do wagonów budowanych dla PKP Intercity. W tym tygodniu ZNTK ma także podpisać umowę z PKP Cargo na remont 30 lokomotyw. Wartość kontraktu to ponad 10 mln złotych.

– To duży sukces, bo wcześniej PKP Cargo wycofało nas z udziału w przetargach, ze względu właśnie na spore zadłużenie firmy opowiada Andrzej Nizielski.

Obecnie ZNTK prowadzi rozmowy z Siemensem w sprawie ewentualnego montażu elektrowozów na niemieckiej licencji. Pomysł ten może ma dużą szansę powodzenia, Siemens ma już bowiem zamówienia do 2010 roku i szuka potencjalnych wykonawców we wschodniej Europie.

Poprawę kondycji ZNTK Poznań zauważyły władze województwa wielkopolskiego, które miały spore kłopoty z wyegzekwowaniem sprawności szynobusów.

– Od kilku miesięcy rzeczywiście widać znaczną poprawę we współpracy z ZNTK w kwestii serwisowania szynobusów – mówi Leszek Wojtasiak, wicemarszałek województwa.

ZNTK szykuje się również do zrealizowania pomysłu wyprowadzki zakład z centrum miasta do parku technologicznego na Franowie. Zarząd wynajął firmę konsultingową DGA, która ma zbadać, ile będzie kosztować ta inwestycja. – Złożyliśmy już dokumenty w urzędzie miasta. Teraz czekamy na decyzję prezydenta. Zakładamy, że w przeprowadzce mogłaby uczestniczyć FPS, z którą chcemy współpracować – podkreśla Bogdan Klepas, doradca firmy Sigma.

– Taka kooperacja byłaby korzystna dla obu zakładów. Nie wiemy wciąż, jaka byłaby firma prawna ewentualnego połączenia zakładów – dodaje.

Firma chce sprzedać tereny przy ulicy Roboczej. To 22 hektary położone w centrum miasta. Warte są ponad 300 mln zł. Tymi gruntami zainteresowani są między innymi deweloperzy z Hiszpanii, Zjednoczonych Emiratów Arabskich i Izraela.

– Za wcześnie na konkrety. Z zakładu wyprowadzimy się dopiero, gdy będzie gotowy nowy, aby móc utrzymać produkcję – mówi prezes poznańskiej spółki.