MPK Kraków odpowiada PESIE
Ogłoszona 30listopada 2017 roku decyzja firmy PESA Bydgoszcz SA o ostatecznej rezygnacji zkontraktu dla Krakowa oznacza, że Miejskie Przedsiębiorstwo Komunikacyjne SA wKrakowie może kontynuować procedurę przetargową na zakup 50 nowych tramwajówdla mieszkańców Krakowa.
Bezzwłocznie zostanie złożony wniosek do Urzędu ZamówieńPublicznych o przeprowadzenie kontroli uprzedniej procedury przetargowej nazakup tramwajów.
Warto przypomnieć, żezarząd MPK SA w Krakowie w dniu 8 sierpnia 2017 roku wybrał ofertę firmyPESA Bydgoszcz SA jako najkorzystniejszą. Fakt, że mimo tego do podpisania tejumowy nie doszło jest efektem wyłącznie działań bydgoskiego producenta, którynie realizował warunków krakowskiego przetargu i podejmował czynnościopóźniające termin zawarcia umowy na dostawę tramwajów do Krakowa.
10 listopada 2017 roku krakowski przewoźnik zgodnie zprzepisami ustawy Prawo Zamówień Publicznych, zdecydował o wyborze drugiej wkolejności oferty na dostawę tramwajów do Krakowa – konsorcjum Stadler PolskaSp. z o.o. i Solaris Bus&Coach SA. Stało się tak, ponieważ PESA BydgoszczSA nie stawiła się na podpisanie umowy na dostawę 50 tramwajów o wartościblisko 430 mln zł w wyznaczonym terminie 10 listopada 2017 roku. Nie wniosłatakże wymaganego zabezpieczenia należytego wykonania tej umowy pomimo tego, żewcześniej potwierdziła pisemnie zawarcie umowy kredytowej umożliwiającejwykorzystanie przyznanych środków na realizację tego zamówienia. Podpisanieumowy z konsorcjum Stadler Polska Sp. z o.o. i Solaris Bus&Coach SA niebyło jednak do tej pory możliwe, ponieważ 20 listopada 2017 roku bydgoskiproducent odwołał się do Krajowej Izby Odwoławczej.
MPK SA w Krakowie na każdym etapie postępowaniaprzetargowego na zakup 50 tramwajów podejmowało decyzje zgodnie zobowiązującymi przepisami ustawy Prawo Zamówień Publicznych. Podobnie było wprzypadku decyzji z 10 listopada 2017 roku o wyborze oferty konsorcjum StadlerPolska Sp. z o.o. i Solaris Bus&Coach SA. Prawidłowość działania MPK SA wtym zakresie potwierdził jeden z największych autorytetów w Polsce w dziedziniezamówień publicznych prof. dr hab. Ryszard Szostak, członek Rady ZamówieńPublicznych.
PRZESIĄDŹ SIĘ NA:
W związku z powyższym zawarte w oświadczeniu powodyrezygnacji firmy PESA Bydgoszcz SA z krakowskiego przetargu trudno uznać za coświęcej niż próbę zrzucenia winy za swoje problemy na kogoś innego, w tymprzypadku na krakowskiego przewoźnika.
I na koniec dodajmy, że przedstawiciel SolarisBus&Coach powiedział nam, że ważność oferty konsorcjum zostanieprzedłużona. Producenci deklarują gotowość wykonania tego zlecenia.
„