Air Urga znika z czarnej listy Komisji Europejskiej
30 listopada Komisja Europejska opublikowała zaktualizowanąunijna listę niebezpiecznych przewoźników lotniczych z krajów trzecich, którzynie spełniają międzynarodowych standardów. Z tej czarnej listy wykreślonazostała jedna z ukraińskich linii lotniczych.
Chodzi o obsługującą połączenia czarterowe oraz cargo AirUrga. Komisja uznała, że jej standardy bezpieczeństwa uległy poprawie, dziękiczemu nie musi być objęta zakazem świadczenia usług na terytorium UE. Drugi zprzewoźników, który również został zaliczony do bezpiecznych, to karaibskalinia Mustique Airways z Saint Vincent i Grenadyny.
-„Naszym celem jest zaoferowanie najwyższych standardówbezpieczeństwa na europejskim niebie. Unijna czarna lista linii lotniczych jestjednym z najbardziej efektywnych narzędzi do osiągnięcia tego celu” -oświadczyła cytowana w czwartkowym komunikacie unijna komisarz ds. transportuVioleta Bulc.
Jak podkreśliła, decyzja Komisji pokazuje, że linie lotniczemogą być szybko wykreślone z listy, gdy zajmą się problemami związanymi z ichbezpieczeństwem. „Praca przynosi rezultaty, dlatego mam nadzieję, żeprzykład Mustique Airways i Urgi zainspiruje innych” – zaznaczyła. Obielinie znalazły się na czarnej liście w maju tego roku; po kilku miesiącachproblemy, jakie im wytknięto, zostały usunięte.
W czwartek Komisja zdecydowała również o dodaniu jednej zlinii – Avior Airlines z Wenezueli – do czarnej listy. To konsekwencja uchybieńwykrytych przez Europejską Agencję Bezpieczeństwa Lotniczego podczas ocenyautoryzacyjnej.
W tej chwili zakazem lotów w UE objętych jest 178 liniilotniczych. To głównie przewoźnicy z 16 krajów, w których brak jest nadzoru nadbezpieczeństwem ze strony władz lotniczych. Chodzi m.in. o przewoźników zAfganistanu, Kongo, Erytrei, Libii, Nepalu i Sudanu. Na czarnej liście znajdujesię też sześciu przewoźników z państw, gdzie wprawdzie jest odpowiedni nadzór,ale istnieją wątpliwości co do samych linii. Są to m.in. Iraqi Airways, AirZimbabwe, czy Iran Aseman Airlines.
PRZESIĄDŹ SIĘ NA:
Czwartkowa decyzja Komisji w sprawie aktualizacji czarnejlisty przewoźników opiera się na jednomyślnej opinii ekspertów ds.bezpieczeństwa lotniczego ze strony państw członkowskich, którzy spotykali sięod 13 do 15 listopada w ramach Komitetu ds. Bezpieczeństwa Lotniczego.
Od października 2016 r. wszystkie linie lotnicze z krajówtrzecich, które chcą latać do UE, potrzebują specjalnej autoryzacji na Europę(TCO).
„