UE zainwestuje 66,3 mln euro w modernizację kolei na Śląsku

inforail
27.11.2017 13:34

UE zainwestuje 66,3mln euro z Funduszu Spójności w modernizację sieci kolejowej na południuwojewództwa śląskiego. Chodzi o unowocześnienie odcinków Chybie–Żory–Rybnik iNędza–Turze. KE poinformowała w poniedziałek o pozytywnej decyzji w tejsprawie.

„Projekt wspiera czystą mobilność w województwieśląskim, a dzięki ułatwieniom w transporcie towarów bezpośrednio przyczyni siędo wzrostu gospodarczego w regionie. Inwestycja w lepsze połączenia kolejowebezpośrednio przekłada się na wyniki lokalnej gospodarki” – podkreśliła wkomunikacie unijna komisarz ds. polityki regionalnej Corina Cretu.

Rewitalizacja tych odcinków już trwa. Przewidziane na lata2017-19 prace obejmują m.in. 60 km linii, 10 stacji i przystanków oraz 91różnych obiektów inżynieryjnych.

To odcinki przebiegające m.in. na obszarze RybnickiegoOkręgu Węglowego, w znacznej części obsługujące ruch towarowy w tej części woj.śląskiego. To również istotny fragment południowej obwodnicy Katowickiego WęzłaKolejowego. W ruchu towarowym trasa jest również odciążeniem dla magistralikolejowej E30 wschód-zachód (linia Wrocław-Katowice-Kraków-Rzeszów).

Środki unijne sfinansują modernizację torów na siedmiuróżnych odcinkach oraz budowę 30 kładek i wiaduktów. Oddanie projektu do użytkuplanowane jest na lato 2019 r.

Początek rewitalizowanego połączenia to węzeł Chybieznajdujący się na głównej linii kolejowejKraków/Katowice-Czechowice-Dziedzice-Zebrzydowice. Następnie trasa wiedzie napółnoc do stacji w Żorach, gdzie zmienia kierunek, prowadząc na zachód do węzław Rybniku. Kolejna część połączenia to nadal prowadzący na zachód odcinek dodwukierunkowego połączenia z linią kolejową Chałupki-Racibórz-Kędzierzyn-Koźlew pobliżu miejscowości Nędza.

Całe te połączenie ma znaczenie przede wszystkim w ruchutowarowym. Obecnie ruch pasażerski odbywa się na odcinkach Żory-Rybnik (kursujątamtędy pociągi z Bielska-Białej przez Pszczynę do Rybnika i Raciborza) orazRybnik-Nędza (fragmentem tej trasy, z wykorzystaniem dłuższego jej wariantum.in. przez Rydułtowy, jeżdżą pociągi z Katowic oraz Bielska-Białej doRaciborza).

Spółka PKP PLK przekonuje, że inwestycja przyniesie korzyśćw postaci wzrostu znaczenia kolei aglomeracyjnej na Śląsku. Po zakończeniu praczwiększy się bowiem przepustowość linii, a pociągi pojadą z prędkością do 100km/h, co wpłynie na skrócenie czasu przejazdu w komunikacji pasażerskiej, a takżepłynny przejazd pociągów towarowych.