Witamy na stronie Transinfo.pl Nie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka. Oto co możesz zrobić: Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się

Centrum przesiadkowe i drogi rowerowe w Pszczynie z unijną dotacją

infotrans
24.11.2017 12:34

W przyszłym rokuPszczyna zamierza rozpocząć budowę centrum przesiadkowego z parkingami przydworcu kolejowym, a także systemu dróg rowerowych. W piątek władze tamtejszegopowiatu podpisały umowę w sprawie unijnej dotacji do przedsięwzięcia.

Centrum przesiadkowe powstanie wzdłuż pszczyńskich ul.Sokoła, Placu Dworcowego i ul. Kościuszki. Zasadnicza część znajdzie się wmiejscu dzisiejszego skweru przed dworcem. Oprócz prostego parterowego obiektuobsługi podróżnych z ceglaną elewacją nawiązującą do budynku dworca kolejowegoi wiaty dla busów oraz autobusów, wokół powstaną parkingi dla niemal 200samochodów osobowych, 180 miejsc postojowych dla rowerów oraz postój taksówek.

Na terenie miasta i powiatu ma powstać ponad 20 km trasrowerowych, łączących centrum przesiadkowe przy dworcu z dzielnicami i dwomamniejszymi centrami przesiadkowymi, również ujętymi w projekcie – w WiśleWielkiej oraz w Piasku. Budowa kompleksu przy dworcu kolejowym ma trwać wlatach 2018-2019, a budowa tras rowerowych – do 2020 r.

Koszty zaprojektowanej już inwestycji oszacowano w unijnymprojekcie na 43,6 mln zł; dotacja z części Regionalnego Programu OperacyjnegoWoj. Śląskiego na lata 2014-2020 to 35,7 mln zł.

Umowę o dofinansowanie projektu podpisali w piątek wpszczyńskim starostwie: starosta pszczyński Paweł Sadza i członek zarządupowiatu Grzegorz Nogły, a także marszałek woj. śląskiego Wojciech Saługa.Powiat pszczyński prowadzi projekt jako partner wiodący – w partnerstwie zgminą Pszczyna.

„To bardzo oczekiwana przez nas inwestycja. Ten projekt masłużyć mieszkańcom i turystom, podnieść komfort poruszania się po mieście, aleteż przyczyni się do poprawy stanu środowiska naturalnego i ograniczyzanieczyszczenie powietrza z sektora transportowego” – ocenił cytowany w informacjipszczyńskiego starostwa Sadza.

„To współpraca samorządów trzech szczebli – gminnego,powiatowego i wojewódzkiego – doprowadziła do tego, że możemy mówić o takimkompleksowym projekcie dla powiatu pszczyńskiego. Nadchodzi czas na komunikacjępubliczną, która jest wygodna, szybka i tania. Jestem przekonany, że rowerymogą stanowić część transportu publicznego” – zaznaczył marszałek Saługa.Wskazał na wagę promowania transportu publicznego wobec problemu smogu.

„Po naszej stronie leży wybudowanie ścieżek rowerowych. Napierwszy ogień pójdą ścieżki dojazdowe na terenie gminy Pszczyna, a późniejwzdłuż dróg wojewódzkich, promieniście do wszystkich miejscowości w okolicyPszczyny” – zapowiedział burmistrz Pszczyny Dariusz Skrobol.

W latach 2012-2014 zarządca kolejowych nieruchomości, spółkaPKP SA, wyremontował już kosztem ok. 2,5 mln zł pszczyński dworzec kolejowy z1890 r. Z jego elewacji zdjęto wówczas dawną farbę, eksponując cegłę,wymieniono dach i okna, odnowiono wnętrza. Renowacji doczekała się też przydworcowawiata. Z boku budynku powstał kryty parking rowerowy.

Dworzec kolejowy w Pszczynie znajduje się na linii 139Katowice – Zwardoń, między Katowicami i Tychami a Czechowicami-Dziedzicami iBielskiem-Białą. Jej częścią biegnie międzynarodowa linia E 65. Kursują tamtędypociągi międzynarodowe do granicy w Zebrzydowicach i liczne regionalne. WPszczynie od tej głównej trasy odbiega linia 148 przez Żory do Rybnika.

W ostatnich latach spółka PKP PLK przygotowała projekt:”Prace na podstawowych ciągach pasażerskich na obszarze Śląska, etap I: linia E65 na odc. Będzin – Katowice – Tychy – Czechowice Dziedzice – Zebrzydowice” -pod kątem unijnego instrumentu finansowego Łącząc Europę (CEF – ConnectingEurope Facility).

W połowie br. PLK poinformowały o odłożeniu realizacjikluczowej części inwestycji na lata po 2021 r., ze względu na brakwystarczającego finansowania z CEF. Teraz powstaje dokumentacja dla całościprac; fizycznie wykonane zostaną one na niewielkim odcinku: Most Wisła –Czechowice Dziedzice – Zabrzeg.

W ostatnich miesiącach ministerstwo infrastrukturydeklarowało, że wobec części projektu obejmującej odcinki: Tychy – Most Wisłaoraz Zabrzeg – Zebrzydowice – granica państwa, „podejmowane będą działania wcelu zabezpieczenia innych źródeł finansowania, co pozwoli na rozpoczęcierealizacji prac także na tych odcinkach”.

Według wcześniejszych informacji, prace przy tej inwestycjiw Pszczynie objęłyby m.in. budowę tunelu w miejscu przejazdu kolejowego międzyul. Męczenników Oświęcimskich i Dworcową. Przy ul. Dworcowej będzie kończyłasię część realizowanego teraz centrum przesiadkowego wzdłuż ul. Sokoła.