Niemcy z kolejnym poślizgiem z Berlin BER
Termin otwarcia nowego lotniska w Berlinie ze względu nawykrycie następnych wad budowlanych może ulec kolejnemu przesunięciu, być możeaż do roku 2021 – podał w czwartek dziennik „Der Tagesspiegel”,powołując się na nową techniczną ekspertyzę.
Nowy port lotniczy w Berlinie BER miał rozpocząć działalność3 czerwca 2012 roku. Od tego czasu termin otwarcia kilkakrotnie przesuwano zewzględu na wady systemów przeciwpożarowych oraz innych niedociągnięć konstrukcyjnych.Dyrekcja BER zapowiadała, że w połowie grudnia poda ostateczny terminprzekazania lotniska do użytku.
Z datowanej na początek listopada ekspertyzy sporządzonejprzez Stowarzyszenie Nadzoru Technicznego (TUeV) z Nadrenii wynika, że pomimo pięcioletnichprac naprawczych systemy, których poprawność zakwestionowano w 2012 roku nadalsą niesprawne.
Eksperci badający północną część budynków lotniska wykryliwady w działaniu systemu wentylacyjnego. Za nie nadające się do użytku uznanotakże natryski wody uruchamiane w przypadku pożaru, oświetlenie awaryjne isystem alarmu przeciwpożarowego – czytamy w „Tagesspieglu”. Wadystwierdzono w sześciu z 10 systemów w tej części portu lotniczego.
Zdaniem „Tagesspiegla” otwarcie berlińskiegolotniska w 2019 roku, jak wcześniej zakładano, nie wchodzi w rachubę. Redakcjauważa, że nastąpi to dopiero w 2021 roku.
Budowa portu lotniczego Berlin-Brandenburg (BER) im.Willy'ego Brandta w Schoenefeld w południowo-wschodniej części stolicy Niemiecrozpoczęła się w 2006 roku. Pierwsze samoloty miały wystartować na jesieni 2011r.
Nowy port lotniczy obliczony jest na obsługę 27 mlnpasażerów rocznie. Już teraz wiadomo, że pojemność portu będzie wkrótce zbytmała, a liczba pasażerów może wzrosnąć do 37 mln.
PRZESIĄDŹ SIĘ NA:
Koszt budowy lotniska wzrósł z zakładanych początkowo 2,5mld euro do 6,6 mld euro. Inwestycja powstaje na terenie dawnego głównegolotniska pasażerskiego NRD Berlin-Schoenefeld.
Nowy port lotniczy Berlina ma być trzecim co do wielkości wNiemczech – po Frankfurcie nad Menem i Monachium. To największa inwestycjainfrastrukturalna w Niemczech w ostatnich latach.
Udziałowcami spółki budującej lotnisko jest skarb państwaoraz kraje związkowe Berlin i Brandenburgia. Ciągnąca się latami budowa BERstała się symbolem niezdolności władz RFN i Berlina do realizacji prestiżowejinwestycji. (PAP)
„