Centralny Port Komunikacyjnym: lotnisko jak miasto
-„To będzie nowe miasto; jeżeli przyjrzymy się skaliprzedsięwzięcia, to będzie ona większa niż budowa portu w Gdyni – mówi oCentralnym Porcie Komunikacyjnym w wywiadzie dla środowego „NaszegoDziennika” pełnomocnik rządu ds. tej inwestycji Mikołaj Wild.
Jak dodał, rząd jednym głosem potwierdził, jaką inwestycjęchce realizować. „Nie rozstrzygnięto wprawdzie wszystkich szczegółów.Zgromadzone analizy pozwoliły nam jednak na wyznaczenie strategicznych celówtej inwestycji. Idea Centralnego Portu komunikacyjnego nabrała bardziejkonkretnych kształtów, co ma znaczenia m.in. z punktu widzenia transparentnościkolejnych działań” – powiedział.
Zaznaczył, że potrzebna jest ustawa, która usprawni proceslegislacyjny i powołanie podmiotu odpowiedzialnego za budowę CPK. Jakpowiedział, że w pierwszym kwartale 2018 roku rząd chciałby rozpocząćpostępowania środowiskowe, aby zakończyć je przed upływem 2019 roku
Pytany o wstępny harmonogram inwestycji, stwierdził, żecelem jest, to żeby w 2027 roku CPK przyjął pierwszy samolot. Jednak zanim dotego dojedzie, rząd chce wyeliminować wszystkie ryzyka związane z tak dużąinwestycją. „Chodzi o wszelkie ryzyka projektowe, od środowiskowych, przezgeologiczne, po społeczne” – powiedział gazecie.
Pełnomocnik rządu ds. CPK odniósł się także do kwestii tego,czy ta inwestycja jest potrzebna. „Tak. Dyskutowaliśmy o duoporcie, aleten zrzuciliśmy, gdyż byłaby to kontynuacja decentralizacji ruchu lotniczego.Ta strategia doprowadziła do tego, że z jednej strony Polskie Linie LotniczeLOT niemal nie upadły, ponieważ nie miały możliwości rozwoju jako przewoźnik,który ma pretendować do europejskiej pierwszej ligi. Z drugiej strony portyregionalne zaczęły zajmować się obsługą potoków pasażerskich dla zagranicznychhubów lotniczych. Czyli duoport jest dobry pod warunkiem, że chcielibyśmyzrezygnować z marzeń o międzykontynentalnym porcie transferowym, hubie, któryściągnie pasażerów z różnych krajów Europy Środkowo-Wschodniej. Jeślimielibyśmy się zgodzić na to, że jesteśmy peryferiami dla ruchu lotniczego,duoport, byłby całkowicie wystarczającym rozwiązaniem” – powiedziałgazecie.
Wild dodał, że celem CPK jest to aby środek ciężkościeuropejskiego ruchu lotniczego przenieść na wschód.
PRZESIĄDŹ SIĘ NA:
Zapytany jak duży ma być CPK, Mikołaj Wild powiedział gazecie,że to lotnisko ma być jak „miasto”. Ma być większe od Okęciapięciokrotnie i zajmować obszar 3000 hektarów. CKP, wg pełnomocnika, „musimieć nieskrępowane możliwości rozwoju”, ponieważ potencjał rynkulotniczego w Europie Środkowo-Wschodniej będzie się rozwijać i CPK możeobsługiwać nawet 100 mln pasażerów rocznie.
„Jeżeli przyjrzymy się skali tego przedsięwzięcia, tomożemy powiedzieć, że mówimy o skali większej niż budowa portu w Gdyni. Jest toprojekt, który może mieć wpływ na życie Polaków większy niż miała Gdynia,oczywiście nie umniejszając znaczenia tego portu dla przedwojennej Polski.Natomiast Centralny Port komunikacyjny ma szansę stanowić porównywalny impulsrozwojowy dla Polski taki jak Gdynia i Centralny Okręg Przemysłowy” -powiedział Wild. (PAP)
„