Sytuacja Grupy PKP `bardzo korzystna`
Zapytany o stanfinansowy PKP S.A. członek zarządu spółki, Andrzej Olszewski, poinformował żesytuacja całej grupy jest bardzo korzystna.
„Wszystkie spółki wykazują zyski netto, dlatego nie mażadnego ryzyka, czy zagrożenia które mogłoby naruszyć bieżącą sytuacjęfinansową. Mamy też duże plany inwestycyjne, które są związane z inwestycjamiinfrastrukturalnymi” – powiedział Olszewski. Program inwestycji dworcowychAndrzej Olszewski oszacował na ponad miliard złotych, wskazując jednocześnie żejest finansowany głównie ze środków Unii Europejskiej.
Jego zdaniem, każda inwestycja infrastrukturalna musi byćtraktowana w długiej perspektywie zwrotu, która może wynosić nawetkilkadziesiąt lat. „Oczekiwana stopa zwrotu zależy od naszego rozwoju, odtempa przyrostu przewozów i od wielu innych czynników, w tym – sytuacjimakroekonomicznej” – stwierdził w rozmowie z PAP Olszewski dodając, żepozbawienie wsparcia finansowego kolei przez skarb państwa wiązałoby się zlikwidacją nierentownej infrastruktury i tym samym dużymi kłopotamikomunikacyjnymi dla pasażerów. „Połączenia między mniejszymi miastami bezdopłat ze skarbu państwa po prostu by nie jeździły” – mówi.
Jak mówi Mirosław Antonowicz, członek zarządu PKP S.A.,transport kolejowy jest tym bardziej opłacalny, im większy dystans pokrywa.”Przestrzeń przewagi czasowej daje optymalną przewagę konkurencyjną.Trzeba tutaj wskazać, że na dzień dzisiejszy kontenery w większości z Chin idądo Europy Zachodniej, w odwrotnym kierunku większość kontenerów idzie pustych,ale szanse istnieją które Polska może wykorzystać aby stać się hubemprzeładunkowym, logistycznym, zarówno pasażerskim jak i towarowym”.
PRZESIĄDŹ SIĘ NA:
Zdaniem Antonowicza, transport intermodalny jest segmentem,który szybko rozwija się w Europie, a w Polsce od paru lat widoczny jest jegodynamiczny wzrost, rok do roku na poziomie około 30 proc., który wynika ztendencji w międzynarodowej wymianie handlowej. Dla dalszego pobudzenia rozwojutransportu intermodalnego, jak mówi Antonowicz, niezbędne są dalsze inwestycje,czyli na przykład terminale. Mirosław Antonowicz poinformował również, że GrupaPKP S.A. planuje zainicjować powołanie narodowego operatora transportuintermodalnego, który będzie oferował usługi terminalowe dla wszystkichchętnych, dając tym samym impulsy do dalszego rozwoju transportuintermodalnego.
„