Sytuacja pieszych przejść granicznych na Wschodzie
Zagospodarowaniegranicy państwowej i rozwój infrastruktury przejść granicznych stanowi jeden zpriorytetów Ministerstwa Spraw Wewnętrznych i Administracji, a działaniapodejmowane przez Ministerstwo mają na celu zniwelowanie wieloletnich opóźnieńw realizacji kluczowych inwestycji w tym obszarze – informuje MSWiA.
Po raz pierwszy od wielu lat wysokość środków finansowych nainfrastrukturę graniczną zostanie zwiększona w 2018 roku. Zgodnie z projektemustawy budżetowej na rok 2018 przekazanym do Sejmu Rzeczypospolitej Polskiej(RP) i zatwierdzonym przez Radę Ministrów w dniu 26 września 2017 roku nainwestycje przewidziano 60 054 tys. zł, w tym 25 054 tys. zł ujęto w budżetachposzczególnych wojewodów, a 35 000 tys. zł zaplanowano w rezerwie celowej nabudowę i utrzymanie przejść granicznych. Oznacza to 20% wzrost wydatków na inwestycjew porównaniu z latami poprzednimi, kiedy wydatki te pozostawały naniezmienionym poziomie.
W ramach środków przyznanych Wojewodzie Lubelskiemuprzewidziano II etap przebudowy drogi dojazdowej do drogi celnej z TerminalaSamochodowego w Koroszczynie, rozbudowę budynku kontroli szczegółowej dlasamochodów osobowych oraz utworzenie infrastruktury terminalowej do odprawyautobusów na płycie w kierunku wyjazdowym z RP w drogowym przejściu granicznymw Hrebennem, opracowanie dokumentacji projektowej rozbudowy drogowego przejściagranicznego w Dorohusku oraz zakup wyposażenia do kontroli granicznej ibieżącego utrzymania przejść granicznych. Na 2018 rok nie zaplanowano środkówna budowę nowych przejść granicznych w województwie lubelskim, ponieważ niezostały zakończone formalne uzgodnienia z krajami sąsiedzkimi, które pozwoliłybyna wydatkowanie ww. środków.
Prowadzone aktualnie prace związane z budową nowych przejśćgranicznych i modernizacją istniejącej infrastruktury granicznej zostałyszczegółowo omówione w odpowiedzi na interpelację numer 9898 Pana Posła wsprawie aktualnej sytuacji oraz planów budowy nowych przejść granicznych zUkrainą, Republiką Białorusi oraz Republiką Litewską.
Polska jest zainteresowana kontynuacją prac nad dalszymrozwojem infrastruktury granicznej, w tym utworzeniem kolejnych przejśćgranicznych. Dostrzega również zapotrzebowanie na utworzenie nowych przejśćgranicznych i aktywnie reaguje na te potrzeby. Jednakże Ministerstwo SprawWewnętrznych i Administracji zdecydowanie przeciwstawia się tworzeniuinfrastruktury, która byłaby wykorzystywana w zasadniczej mierze przez osobynaruszające polskie przepisy prawa, w tym w szczególności przepisycelno-akcyzowe – informuje MSWiA.
Priorytetem Rządu RP jest sprawne funkcjonowanie przejśćgranicznych leżących na głównych szlakach komunikacyjnych, w których odbywa sięnajwiększy ruch graniczny. Aktywizowanie lokalnych przejść granicznych powinnowobec powyższego następować po przeprowadzeniu niezbędnych inwestycji i działańw priorytetowych, strategicznych drogowych przejściach granicznych.
Jak podaje resort lokalne przejścia graniczne powinny byćusytuowane w pobliżu większych ośrodków zurbanizowanych oraz istniejącej siecidróg. Należy także uwzględnić ograniczenia w zakresie inwestycji winfrastrukturę graniczną wynikające z lokalizacji w pobliżu wschodniej granicyPolski terenów chronionych, tj. Bieszczadzkiego Parku Narodowego i obszarówNatura 2000.
Należy również zwrócić uwagę na brak odpowiedniejinfrastruktury drogowej po stronie Ukrainy. Fatalny stan ukraińskich drógdojazdowych do granicy polsko-ukraińskiej, a także brak środków finansowych naich budowę bądź modernizację stanowi czynnik opóźniający podejmowanieinwestycji w zakresie tworzenia nowych przejść granicznych. Strona ukraińskanie wywiązuje się z wcześniejszych zobowiązań dotyczących modernizacjiinfrastruktury przejść granicznych oraz dróg dojazdowych, co uniemożliwiawykorzystanie inwestycji realizowanych po stronie polskiej. Szczególnymprzykładem jest inwestycja w drogowym przejściu granicznym Korczowa-Krakowiec.Polska zrealizowała w pełni dwustronne zobowiązania podjęte jeszcze w 2010 rokubudując infrastrukturę w Korczowej, natomiast Ukraina w 2015 roku zakończyłajedynie budowę około 500-metrowego odcinka drogi stanowiącego dojazd dogranicy. Aby możliwe było rozdzielenie ruchu towarowego od osobowego, postronie Ukrainy powinien zostać wybudowany również terminal do odprawsamochodów osobowych i autobusów w przejściu granicznym w Krakowcu. Należywskazać, że podczas posiedzenia Komisji do spraw Przejść Granicznych iInfrastruktury Polsko-Ukraińskiej Międzyrządowej Rady Koordynacyjnej do sprawWspółpracy Międzyregionalnej, które odbyło się w dniu 10 marca 2017 roku wBudomierzu Polska wystąpiła z propozycją, by do czasu ostatecznego zakończeniainwestycji po stronie ukraińskiej, Ukraina stworzyła tymczasową infrastrukturęumożliwiającą przeprowadzanie odpraw granicznych na wybudowanej autostradzie.Strona ukraińska uznała jednak tę propozycję za bezzasadną, bowiem planujebudowę docelowej infrastruktury ze środków z polskiego kredytu.
Ministerstwo Spraw Wewnętrznych i Administracji stwierdza,że będzie realizowało inwestycje, które usprawnią ruch turystyczny jedynie wprzypadku efektywnej współpracy z krajem sąsiedzkim. Ten wzorzec postępowaniasprawdził się w przypadku przejść granicznych z Białorusią, w których na skutekwprowadzonych ułatwień odnotowano zwiększony ruch turystyczny.
W celu usprawnienia kontroli granicznej wdrożono szeregrozwiązań zmierzających do skrócenia czasu pobytu podróżnych na przejściugranicznym i zwiększenia przepustowości przejść granicznych:
wprowadzono odprawy graniczne osób podróżujących autokaramiw oparciu o terminale autokarowe (w większości przejść granicznych);
wyposażono wszystkie drogowe przejścia graniczne welektroniczne tablice informacyjne LED umożliwiające elastyczne, w zależnościod natężenia, kierowanie ruchem granicznym;
uruchomiono System Wczesnego Ostrzegania (SWO) o zaistnieniusytuacji nadzwyczajnej w przejściu granicznym. System Wczesnego Ostrzeganiafunkcjonuje od 2013 roku na polsko-ukraińskim oraz od 2014 roku napolsko-białoruskim odcinku granicy państwowej. W ramach SWO ustalono minimalne,dzienne limity odprawionych pojazdów na jednej zmianie. System WczesnegoOstrzegania przewiduje również szeroki wachlarz możliwych rozwiązań w przypadkuwystąpienia utrudnień w ruchu granicznym;
utrzymywane są bieżące kontakty kierowników zmian wszystkichsłużb granicznych biorących udział w obsłudze ruchu granicznego;
w ramach wspólnych uzgodnień pomiędzy Strażą Graniczną iKrajową Administracją Skarbową uruchomiono portal informacyjny granica.gov.pl,umożliwiający bieżący dostęp podróżnym do aktualnych informacji o czasachoczekiwania na odprawę graniczną;
prowadzona jest ścisła współpraca z Krajową AdministracjąSkarbową w celu zachowania płynności odpraw granicznych, w tym również wzakresie poszukiwania wspólnych rozwiązań mogących upłynnić ruch graniczny.
Ponadto w ostatnich latach na granicy polsko-ukraińskiejzostały otwarte dwa nowe przejścia graniczne (Dołhobyczów i Budomierz), wktórych odnotowuje się coraz większy ruch graniczny. Uzgodniona została równieżlokalizacja kolejnego drogowego przejścia granicznego wMalhowicach-Niżankowicach.
Na odcinku granicy polsko-białoruskiej przeprowadzonomodernizację drogowego przejścia granicznego w Połowcach, rozszerzającdopuszczalny ruch osobowy o autobusy i pojazdy ciężarowe do 7,5 t. Planowanajest budowa drugiego mostu granicznego w drogowym przejściu granicznym wBobrownikach w celu zwiększenia liczby odprawianych samochodów w ruchu osobowymoraz towarowym, a także w planach jest poszerzenie do czterech pasów odcinkadrogi granicznej pomiędzy przejściem granicznym w Kuźnicy a białoruskimprzejściem w Bruzgach.
MSWiA wskazuje, że poziom zatrudnienia funkcjonariuszyStraży Granicznej na przestrzeni lat 2013-2016 uległ zwiększeniu o 486funkcjonariuszy. Ponadto do pełnienia służby w Straży Granicznej na zewnętrznejgranicy UE/Schengen w okresie styczeń-wrzesień 2017 roku przyjęto 111funkcjonariuszy. Do końca 2017 roku planowane jest przyjęcie do służbykolejnych 75 funkcjonariuszy.
Zgodnie z poleceniem kierownictwa Straży Granicznej,dotyczącym wysokiego poziomu realizacji zadań w zakresie ochrony granicypaństwowej i kontroli ruchu granicznego, poziom ukompletowania placówek StrażyGranicznej nie może być niższy niż 90%. W tym miejscu należy podkreślić, że wprzypadku wzmożonego ruchu granicznego skutkującego wydłużonymi czasamioczekiwań na odprawę graniczną, po wyczerpaniu wszystkich możliwości kadrowychw ramach oddziału Straży Granicznej, komendanci poszczególnych oddziałówwnioskują do Komendanta Głównego Straży Granicznej o dodatkowe wsparcieplacówek. Od stycznia 2017 roku na granicę zewnętrzną UE/Schengen do placówekStraży Granicznej oddelegowano łącznie 98 funkcjonariuszy (Nadbużański OddziałStraży Granicznej – 60, Bieszczadzki Oddział Straży Granicznej – 38funkcjonariuszy) z innych oddziałów Straży Granicznej.
„