Witamy na stronie Transinfo.pl Nie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka. Oto co możesz zrobić: Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się

ULC z EASA razem na rzecz cyberbezpieczeństwa

infoair
09.11.2017 06:00

Urząd Lotnictwa Cywilnego wspólnie z Europejską AgencjąBezpieczeństwa Lotniczego (EASA) będzie testować w Polsce europejski programpilotażowy związany z cyberbezpieczeństwem w sektorze lotniczym – poinformowałw środę prezes ULC Piotr Samson.

Porozumienie w tej sprawie w Krakowie podpisał prezes ULC idyrektor generalny EASA Patrick Ky.

-„Na mocy tego porozumienia z EASA Polska będzie jednymz krajów, w którym będzie przeprowadzony pilotaż programu europejskiego,dotyczącego cyberbezpieczeństwa” – powiedział Samson na konferencjiprasowej. Dodał, że współpraca ma polegać m.in. na pracy analitycznej iwzajemnej wymianie informacji.

Samson poinformował, że w ramach ULC, w porozumieniu zMinisterstwem Infrastruktury i Budownictwa oraz Ministerstwem Cyfryzacji,została podjęta inicjatywa stworzenia sektorowego centrum reagowania nazagrożenie cyberinformatyczne.

Chodzi o Zespół Reagowania na Incydenty BezpieczeństwaKomputerowego dla branży lotniczej. To część systemu cyberbezpieczeństwa, którezarządzane jest przez Ministerstwo Cyfryzacji. „Nasza intencja jest taka,aby w obrębie transportu lotniczego był ten jeden punkt, który będziekoordynował wszystkie działania związane z cyberbezpieczeństwem, (…) chodzi olinie lotnicze, lotniska i żeglugę powietrzną” – powiedział szef ULC.

Jak wyjaśnił, wewnątrz ULC zostanie powołana specjalistycznakomórka do tego celu. „Mówimy o rozszerzeniu naszych kompetencji. Mamy jużkomórkę, która zajmuje się kwestią bezpieczeństwa i ochrony w zakresielotnictwa. Tylko do tej pory była on w większej mierze skupiona na takichkwestiach, jak np. fizyczne dostanie się na teren lotniska lub przejęciakontroli nad samolotem. Teraz rozszerzamy ją o obszar cyfrowy” -powiedział szef ULC.

Jak dodał, przy tworzeniu tego zespołu, ULC będzie ściślewspółpracować z Narodowym Centrum Cyberbezpieczeństwa.(NC Cyber).

-„Ta dzisiejsza konferencja jest dowodem na to, żePolska jest traktowana bardzo poważnie, jako jeden z głównych graczy, jeślichodzi o kwestie zabezpieczenia w zakresie bezpieczeństwa ochrony lotnictwa naterenie Europy. Obecność szefa EASA jest na to dowodem” – zauważył Samson.

Dyrektor generalny EASA Patrick Ky ocenił podpisaneporozumienie, jako „wyraz wzajemnej współpracy”. „Nie wystarczytylko działać na szczeblu europejskim, konieczne jest również działanie naszczeblu narodowym, krajowym. Tu w Krakowie widzimy, że jest jednośćbranży” – powiedział na konferencji Ky.

Obecny na konferencji prasowej wiceminister infrastruktury ibudownictwa Marek Chodkiewicz podkreślił pełną gotowość naszego kraju doprowadzenia skoordynowanych działań służących m.in. zapobieganiu, wykrywaniuczy minimalizacji skutków incydentów naruszających bezpieczeństwo systemówteleinformatycznych, istotnych dla funkcjonowania państwa, również w obszarzetransportu lotniczego.

ULC podkreśla, że lotnictwo w szybkim tempie staje się corazbardziej cyfrowe, co jest korzystne dla rozwoju transportu i wygody pasażerów.Jak wskazano, zdaniem ekspertów rosnąca zależność lotnictwa od systemówinformatycznych oraz duża ilość zgromadzonych danych o pasażerach powoduje, żesektor lotniczy może stać się celem ataków hakerskich.

Urząd wskazuje, że organizacje i podmioty rynku lotniczegostają się coraz bardziej połączonym cyfrowo ekosystemem i w coraz większymstopniu polegają na technologii.

W Krakowie w środę rozpoczęła się dwudniowa konferencja”Cyberbezpieczeństwo w lotnictwie cywilnym”. Jest kolejną wspólnąkonferencją Urzędu Lotnictwa Cywilnego (ULC) z Ministerstwem Infrastruktury iBudownictwa oraz Europejską Agencją Bezpieczeństwa Lotniczego.

W trakcie konferencji planowane jest przyjęcie DeklaracjiKrakowskiej zawierającej m.in. postulat stworzenia europejskiej strategii orazmapy drogowej cyberbezpieczeństwa w lotnictwie.

Partnerem konferencji są: Kraków Airport, PrzedsiębiorstwoPaństwowe „Porty Lotnicze” oraz Polska Agencja Żeglugi Powietrznej.  (PAP)