Koleje Śląskie przygotowały koncepcję Kolei Metropolitalnej
Założenia stopniowegorozwoju Kolei Metropolitalnej – w kontekście m.in. tworzeniaGórnośląsko-Zagłębiowskiej Metropolii – przygotowały należące do woj. śląskiegoKoleje Śląskie. Pierwszym etapem miałoby być zwiększenie przewozów na obecnychliniach.
Założenia te przedstawił na środowej konferencji prasowej wKatowicach prezes Kolei Śląskich Wojciech Dinges. Powiązanym tematem byłakoncepcja utworzenia – na gruncie istniejącej infrastruktury – tzw. małejkolejowej obwodnicy GOP (Górnośląskiego Okręgu Przemysłowego). Kolejowaobwodnica miałaby w przyszłości wpisać się w założenia Kolei Metropolitalnej.
Górnośląsko-Zagłębiowska Metropolia (GZM) powstała 1 lipca2017 r., a zacznie działać od 1 stycznia 2018 r. Organizacja – mocą ustawyprzygotowanej specjalnie dla tego regionu – skupia 41 miast i gmin centralnejczęści woj. śląskiego, zamieszkałych łącznie przez blisko 2,3 mln osób. Mazajmować się m.in. transportem i planowaniem przestrzennym.
Wśród postulatów towarzyszących tworzeniu metropoliizainteresowani samorządowcy wymieniali zwiększenie roli na terenie GZMtransportu kolejowego. Rozmowy ws. dodatkowych połączeń na głównej liniikolejowej S1 między Dąbrową Górniczą a Gliwicami przewodniczący zarządu GZMKazimierz Karolczak sygnalizował już w pierwszych dniach po wyborze we wrześniubr.
W środę prezes Kolei Śląskich zaznaczył, że rozumie KolejMetropolitalną jako „dodatkowe przewozy wykonywane przez tego przewoźnika wramach obecnej sieci połączeń oraz w nowych relacjach”.
Pierwszym proponowanym etapem rozwoju Kolei Metropolitalnejmiałoby być „dogęszczenie lub wprowadzenie przewozów na istniejącejinfrastrukturze”. W pierwszej kolejności miałoby to nastąpić na linii S1Gliwice – Dąbrowa Górn. Ząbkowice (w przyszłorocznym rozkładzie spółka ma tamuruchomić 36 par połączeń; zdaniem Dingesa możliwe jest uruchomienie jeszcze 10par, przez co pociągi kursowałyby tam w tzw. takcie co 15 min.).
Według prezesa Kolei Śląskich „dogęszczenie” byłoby teżnastępnie możliwe na liniach Katowice – Tarnowskie Góry (o 17 par wobec 11 parprzyszłorocznym rozkładzie – docelowo do tzw. taktu półgodzinnego). Analizowanama też być możliwość przywrócenia przewozów na linii Bytom-Gliwice (10 parpociągów).
W dalszej perspektywie wprowadzone mogłyby zostać przewozyna linii Katowice – Sławków – Olkusz (10 par; obecnie 4 pary wykonywane przezPolregio). Po odbudowie przez PLK linii do lotniska Katowice (międzyTarnowskimi Górami i Zawierciem) założono uruchomienie tam w ramach KoleiMetropolitalnej 12 par pociągów.
PRZESIĄDŹ SIĘ NA:
Zdaniem Dingesa kluczowe z jego perspektywy warunki dlauruchomienia i rozwoju Kolei Metropolitalnej – obok porozumień zzainteresowanymi samorządami (w tym z GZM) i zarządcą kolejowej infrastruktury(spółką PKP PLK) – byłoby zwiększenie posiadanego parku taborowego.
Obecnie Koleje Śląskie odbierają od bydgoskiej Pesy nowepociągi ze wspólnego zamówienia spółki i samorządu regionu. Mają one w 2018 r.zastąpić najstarszy typ wykorzystywanego przez KŚ taboru – dzierżawione odPrzewozów Regionalnych jednostki EN57.
Spółka dzierżawi od PR ok. 20 takich składów z ponad 60,jakimi dysponuje. Kolejnych ponad 20 pociągów to nowoczesne konstrukcje typuFlirt, Elf i Impuls; 13 następnych to odnowione składy bazujące na EN57, a trzyto pojazdy spalinowe.
Ogółem na podstawie ubiegłorocznej umowy z Pesą dotądzamówiono 19 nowych pociągów (13 w zamówieniu podstawowych i sześć na podstawietzw. prawa opcji). Możliwy jest jeszcze zakup dwóch kolejnych pojazdów – w tzw.zamówieniu uzupełniającym. W środę Dinges zastrzegł jednak, że ich ew.zamówienie wynikałoby z potrzeb spółki niezależnych od Kolei Metropolitalnej.
Ogółem wśród założeń rozwoju Kolei Metropolitalnej Dingeswymienił w środę: wspólny bilet (z komunikacją miejską), dodatkową pracęprzewozową (poprzez „dogęszczenie” obecnych przewozów i nowe relacje), rozwójinfrastruktury (tworzenie nowych przystanków lub ich przenoszenie), tworzeniewęzłów komunikacyjnych, odtwarzanie infrastruktury, dodatkowy tabor orazharmonizację sieci połączeń komunikacji miejskiej i kolei.
„