Pociągiem do bydgoskiego lotniska? Do 2020 roku raczej nie
Czy budowa liniikolejowej do Portu Lotniczego Bydgoszcz jest możliwa? Mamy stanowisko MIB w tejsprawie.
Jak poinformował wiceminister Andrzej Bittel w sierpniu 2016r. odbyło się spotkanie przedstawicieli PKP Polskie Linie Kolejowe, ZarząduWojewództwa Kujawsko – Pomorskiego i Zarządu Portu Lotniczego Bydgoszcz podczasktórego omówiono możliwość realizacji inwestycji pn.: BiT City II jakokontynuacja Szybkiej Kolei Metropolitalnej w bydgosko-toruńskim obszarzemetropolitalnym – Budowa połączenia kolejowego Trzciniec – Solec Kujawski przezPort Lotniczy – etap I: Budowa linii kolejowej do Portu Lotniczego oraz etapII: Budowa linii kolejowej od Portu Lotniczego do Solca Kujawskiego (łącznawartość obu etapów to 363 mln PLN). Zarząd Województwa Kujawsko-Pomorskiegowskazał na konieczność rozważenia jednoczesnej realizacji I i II etapu projektubiorąc pod uwagę szerszy aspekt inwestycji, a mianowicie osiągnięcie istotnegooddziaływania na poziomie regionalnym i ponadregionalnym projektu, które jestmożliwe jedynie przy założeniu realizacji całości projektu (tj. budowy linii odTrzcińca przez Port Lotniczy do Solca Kujawskiego).
W ocenie PKP PLK zarówno I jak i II etap projektu wymagająprzeprowadzenia ponownej analizy pod kątem oceny zasadności ekonomicznej ispołecznej projektu. Opracowane wcześniej StudiumTechniczno-Ekonomiczno-Środowiskowe (STEŚ) nie spełnia aktualnych wymagań określonychdla Studium Wykonalności perspektywy 2014-2020, dlatego konieczna byłaby jegoaktualizacja. Dla etapu II należałoby ponadto wykonać całą dokumentacjęprzedprojektową oraz uzyskać decyzję środowiskową. Należałoby takżejednoznacznie rozstrzygnąć kwestie dotyczące podmiotu realizującego projektoraz zarządzana linią po jej wybudowaniu.
Mając na uwadze powyższe, PKP PLK nie przewidują budowylinii kolejowej Trzciniec – Port Lotniczy Bydgoszcz – Solec Kujawski wperspektywie 2014 – 2020. Bezpośredni projekt obejmujący tę linię nie występujew Dokumencie Implementacyjnym do Strategii Rozwoju Transportu do 2020 r. (zperspektywą do 2030 r.), Krajowym Programie Kolejowym do 2023 roku oraz niezostał wpisany do Kontraktu Terytorialnego Województwa Kujawsko-Pomorskiego(zarówno na listę podstawową jak i warunkową). Ogranicza to możliwościfinansowania z Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko 2014 – 2020oraz ze środków Regionalnego Programu Operacyjnego WojewództwaKujawsko-Pomorskiego. Ponadto nie jest możliwe uzyskanie finansowania ześrodków krajowych z powodu wykorzystania całej obecnie dostępnej alokacji.
PRZESIĄDŹ SIĘ NA:
Bittel informuje, że PKP PLK prowadzą aktualnie działaniamające na celu stworzenie listy projektów inwestycyjnych planowanych dorealizacji w kolejnych perspektywach. W toku przygotowania listy potencjalnychinwestycji kolejowych dla perspektywy po roku 2020 wysłano zapytania do m.in.Urzędu Marszałkowskiego Województwa Kujawsko – Pomorskiego oraz PortuLotniczego Bydgoszcz SA. Urząd Marszałkowski w przesłanej odpowiedzi niezgłosił budowy nowej linii do lotniska jako potencjalnego projektuinwestycyjnego, natomiast Port Lotniczy nie udzielił odpowiedzi.
„