Witamy na stronie Transinfo.pl Nie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka. Oto co możesz zrobić: Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się

Pomorski marszałek odwołuje przetarg. SKM oświadcza

inforail
03.11.2017 15:11

3 listopada Urząd Marszałkowski Województwa Pomorskiegoodwołał przetarg na przyszłoroczne przewozy w części dotyczącej przewozówaglomeracyjnych.

Zdaniem zamawiającego jedynafirma startująca w przetargu – spółkaPKP SKM w Trójmieście – chciaławykorzystać sytuację i swoją pozycję do uzyskania wyższych stawek .

Zdaniem przewoźnika to przykra i krzywdząca spółkę opinia, dlategoteż firma przygotowała specjalne oświadczenie. Czytamy w nim m.in. :

1) Potwierdzamy, że przygotowujemy się do realizacji obsługitransportowej województwa w układzie aglomeracyjnym. Złożyliśmy ofertękorzystną zarówno dla władz województwa jak i dlapodróżnych. SKM posiada wszelkiepotrzebne zasoby, takie jak pociągi i ichobsługę, potrzebne do realizacji przewozów zgodnie z planowanym, nowym rozkładem jazdy. Jesteśmy w trakcie zawieranie umów m.in. na dostęp dotorów, na dostawy energii trakcyjnejoraz paliw płynnych. Wszelkie wymagane w tym względzie zgody właścicielskiespółka PKP SKM pozyskała już wcześniej. Jak widać – mocno zaangażowaliśmysię wnależyte przygotowanie do wdrożenia nowego rozkładu jazdy pociągów .

2) Pragniemyzauważyć, że spółka PKP SKM w Trójmieście, praktycznie jako jedyny kolejowy przewoźnikpasażerski w Polsce, funkcjonuje napodstawie jednorocznych kontraktówprzewozowych zawieranych z organizatorem przewozów czyli właśnie Urzędem Marszałkowskim! To dla nas olbrzymianiedogodność. Trudno nam negocjować kredyty na pozyskanie nowego taboru, mającumowę na tak krótki czas. Banki nie są skłonne udzielać pożyczek bez gwarancji,że tabor będzie jeździł i zarabiał, copozwoli spłacić zaciągnięte na jego zakup zobowiązania.

Mimo tych trudności, jesteśmy gotowi świadczyć usługęprzewozową w nowym rozkładzie na nie gorszych warunkach niż w latach ubiegłych,a jednocześnie będziemy dokładali wszelkich starań, aby proces sukcesywnejwymiany taboru, którym obsługujemy obszar województwa pomorskiego mógł sięrozpocząć w ciągu najbliższych 4 lat. Do tego jednak wskazany byłbydługoletni – minimum 10-letni -kontrakt przewozowy.

3) Jesteśmy gotowi na niezwłoczne rozpoczęcie rozmów z Urzędem Marszałkowskim,ale w obecnej sytuacji – to od Urzędu zależy, kiedy te rozmowy się rozpoczną, a my deklarujemy,że chcielibyśmy je zakończyć szybko. Spółka jest gotowa do rozmów na warunkachpartnerskich – a tryb negocjacji daje, wedługnas, możliwość innego rozłożenia pewnych ryzyk, które, zgodnie zwarunkami przetargu, jednostronnie obciążały naszą Spółkę (przykład -zaplanowana przez UMWPwspólna taryfa na odcinku Gdynia – Słupsk, której nie znamy i w związku z tym,trudno oszacować na jej podstawie przychody z biletów). Teraz, kiedy nie wiążą nas już warunki przetargu, będziemy starali się rozwiaćwszelkie wątpliwości oraz ograniczyć możliwość wystąpienia tych ryzyk. Mamynadzieję, że dzięki temu uda się nam wypracować porozumienie – korzystne dlapasażerów, Organizatora Przewozów oraz przewoźnika czyli naszej spółki . Z poważaniemprezes spółki PKP SKM w Trójmieście ,Maciej Lignowski.