Plan Krakowa – 12 mln pasażerów w 2036 r. [FILM]
Obsłużenie 12 mln pasażerów w 2036 roku zakłada tzw. plangeneralny (master plan) dla lotniska Kraków Airport zaprezentowany w czwartekprzez zarząd portu. Aby osiągnąć taką przepustowość, planowane są inwestycje o łącznejwartości ok. 1 mld zł.
Kraków Airport jest drugim lotniskiem w Polsce pod względemliczby obsłużonych pasażerów i największym portem regionalnym. W zeszłym rokulotnisko obsłużyło blisko 5 mln pasażerów, a prognoza na ten rok zakładaodprawienie około 5,2 miliona osób.
-„Rozwój lotniska w perspektywie najbliższych 20 lat widzimyoptymistycznie. Musimy być przygotowani na rozwój, bo Kraków jest centrumbiznesowym, turystycznym i pielgrzymkowym” – powiedział prezes MiędzynarodowegoPortu Lotniczego Kraków-Balice Radosław Włoszek i przypominał, że zgodnie zustawą prawo lotnicze lotniska są zobowiązane do przygotowania tzw. planówgeneralnych (master planów) obejmujących kolejne lata.
Zgodnie z master planem krakowskiego lotniskazaprezentowanym w czwartek, do roku 2036 ruch pasażerski wzrośnie do około 12mln pasażerów. W związku z tym została opracowana koncepcja rozbudowy portu,którego obecna przepustowość wynosi 8 mln pasażerów, z wykorzystaniemistniejącej infrastruktury.
{https://www.youtube.com/watch?v=ntDcw-KPfHQ}
W pierwszej fazie rozbudowy zaplanowanej na lata 2017-2021najważniejszą inwestycją będzie budowa nowej drogi startowej. Pas startowybędzie miał 2,8 tys. metrów długości i 60 metrów szerokości, co pozwoli nawykonywanie lotów transatlantyckich. Inwestycja szacowana na około 250 mln złma zostać zrealizowana ze środków spółki zarządzającej lotniskiem.
Zarząd lotniska do decyzji środowiskowej przedstawi dwawarianty przebiegu nowej drogi startowej, które zostały opracowane iuszczegółowione. Rekomendowany przez władze portu jest tzw. wariant północny,biegnący prawie równolegle do istniejącego pasa z odchyleniem o około 4stopnie. Tzw. wariant centralny jest alternatywny pod względem oddziaływania naśrodowisko i przecina obecną drogę startową. W przypadku obydwu opcjizminimalizowano liczbę tzw. przeszkód lotniczych w ich korytarzu.
PRZESIĄDŹ SIĘ NA:
W pierwszym etapie zaplanowano także rozbudowę terminalapasażerskiego o skrzydło, tzw. pier od strony zachodniej, dobudowanie pięciunowych stanowisk postojowych dla samolotów oraz budowę nowego terminala cargo izaplecza dla służb utrzymania lotniska.
Drugi etap, zaplanowany na lata 2022-2026 obejmuje dalsząrozbudowę terminala o pier wschodni, budowę pięciu nowych stanowisk postojowychdla samolotów. Ostatni etap, realizowany w latach 2027-2036 to kolejne czterystanowiska postojowe dla samolotów i nowy hangar. Plany lotniska zakładają teżrozbudowę i modernizację układu komunikacyjnego wokół portu.
Rozbudowany terminal pasażerski docelowo będzie miałpowierzchnię ok. 80 tys. m kw. (obecnie 55 tys. m kw.) i osiem rękawów (obecnietrzy). Na płycie postojowej znajdzie się docelowo 35 stanowisk.
Na zaplanowane inwestycje w ciągu najbliższych dwudziestulat Kraków Airport chce przeznaczyć około 1 mld zł. Prezes spółki zapewnił, żewszystkie inwestycje realizowane będą zgodnie z przepisami o ochronieśrodowiska i w sposób bezpieczny dla kondycji finansowej spółki. Finansowaniebędzie oparte przede wszystkim na środkach własnych spółki oraz z emisjiobligacji. (PAP)
„