Szansa przed polską koleją
Polska kolej możestać się jednym z głównych kół zamachowych naszej gospodarki na najbliższe lata- powiedział PAP w środę wiceminister rozwoju Jerzy Kwieciński. Dodał, że wramach Krajowego Programu Kolejowego jest już zaplanowanych prawie 67 mld zł.
„Stoimy przed wielką szansą rozwojową. Nie tylko dlanaszych kolei, ale dla naszego kraju. Mamy szansę zmodernizować infrastrukturęliniową, mamy szansę również bardzo silnie zmodernizować naszą infrastrukturęruchomą” – powiedział Kwieciński.
Jednocześnie, jak dodał, jest to „wielka szansa dlabranży kolejowej, ale dla innych branż, które by mogły na bazie swoichtechnologii, swoich innowacji wprowadzić nowe produkty, nowe usługi” -zaznaczył. I dodał: „Kolej może stać się jednym z głównych takich kół zamachowychnaszej gospodarki na najbliższe lata”.
Wskazał, że trwają rozmowy, by na bazie PKP stworzyćoperatora dla programu Luxtorpeda i w ogóle dla innowacji. „To jestabsolutnie konieczne, bo jak my tego nie zrobimy, to ktoś za nas to zrobi zagranicą. Bo wykorzysta szansę, która jest w naszym kraju”.
Jak podkreślił wiceminister rozwoju, „mamy w dyspozycjiponad 10 mld euro w obecnej perspektywie finansowej oraz to, że dokładamy dotego „znaczące środki finansowe z naszego budżetu”. „Razem tojest prawie 67 mld zł. już zaplanowanych w ramach Krajowego ProgramuKolejowego, plus dodatkowe projekty rezerwowe, które są w tej chwiliuruchamiane przez PKP, to wszystko stwarza olbrzymi bodziec rozwojowy dla naszejgospodarki” – zaznaczył.
Dodał, że musimy zapewnić w tej chwili „sprawnestruktury w ramach kolei, musimy bardzo dobrze współpracować z sektorem prywatnym,z branżą wykonawczą”.
„Musimy także wyciągnąć niezbyt dobre lekcje zpoprzedniej perspektywy finansowej, (…) gdzie szczególnie polskie małe i średniefirmy nie potrafiły w odpowiedni sposób skorzystać z tych wielkich środków,które były kierowane wtedy na projekty transportowe” – powiedział.
Podkreślił, że obecnie jest szansa na rozwój branży,”szansa na rozwój polskich małych i średnich firm, również wielka szansana komercjalizację wielu polskich pomysłów, wielu polskich innowacji”.
PRZESIĄDŹ SIĘ NA:
Najważniejszym celem jest to, jak powiedział Kwieciński,żebyśmy umieli wykorzystać środki, które mamy w tej chwili w dyspozycji.”I żeby nasza kolej stała się bardziej przyjazna dla naszego biznesu i dlanaszych pasażerów, żebyśmy jeździli szybciej i bezpieczniej” – wskazał.Dodał, że część zadań w tym zakresie realizowana jest do 2023 roku, ale wieledziałań będzie kontynuowanych do roku 2030.
„Kolejna perspektywa finansowa będzie na pewnofinansowała kolej. Również rząd polski jest zainteresowany wzmacnianiem imodernizacją tej naszej branży (kolejowej – PAP). Ponadto będziemy mieć szeregdodatkowych przedsięwzięć, które będą bardzo ważne dla kolei, jak choćby CentralnyPort Komunikacyjny” – zaznaczył Kwieciński.
Inne przedsięwzięcia, które w ocenie Kwiecińskiego, mająduże znaczenie to np. kwestia ekspansji PKP Cargo i budowania z niego lidera napoziomie europejskim, a nie tylko polskim. Ocenił, że dla naszej branżykolejowej olbrzymią szansą jest też kwestia wagonów. „Skoro tych wagonównie ma, to trzeba je zbudować i to jest szansa dla naszego sektora, a nieproblem”. Wskazał też, że rząd jest również zainteresowany, w dłuższejperspektywie, budowaniem kolei dużych prędkości.
Kwieciński zaznaczył, że jako kraj powinniśmy uczestniczyć winnowacyjnych przedsięwzięciach, które podejmowane są na świecie. „Mam tuna myśli tzw. hyperloop, czyli wykorzystanie próżni do szybkiego przewozutowarów i ludzi”.
„