Warszawa wprowadziła `Standardy dostępności`

infotrans
23.10.2017 11:45

W poniedziałek, 23października, Hanna Gronkiewicz-Waltz, Prezydent m.st. Warszawy podpisałazarządzenie w sprawie standardów i wytycznych przy projektowaniu przestrzenipublicznej dostępnej dla każdego – bez względu na wiek i sprawność.

– Wprowadzamy jeden z przełomowych dokumentów nie tylko wskali miasta, ale również w skali Polski. Takie kompleksowe opracowanie maniewiele samorządów. „Standardy dostępności dla Miasta StołecznegoWarszawy” to zbiór wymagań i wytycznych opisujących, jak projektować irealizować inwestycje, aby każdy mógł z nich korzystać: senior, małe dziecko,osoby z różnymi niepełnosprawnościami – powiedziała Hanna Gronkiewicz-Waltz,prezydent stolicy podpisując zarządzenie.

„Standardy dostępności dla Miasta Stołecznego Warszawy”wskazują, jak projektować i wykonywać m.in. chodniki, przejścia dla pieszych,przystanki, miejsca parkingowe, systemy informacji miejskiej – głosowej czydotykowej. Ale nie tylko – wytyczne dotyczą także parków, placów zabaw,obiektów sportowych, a nawet pomieszczeń z przewijakami dla niemowląt. Testandardy są po to, aby przestrzeń miasta była jak najbardziej dostępna dlawszystkich mieszkańców miasta uwzględniając różne potrzeby i możliwościwynikające z wieku i sprawności. Dla osób starszych, małych dzieci, osób zniepełnosprawnościami. Standardy dostępności oparte są na zasadachprojektowania uniwersalnego. Zgodnie z podpisanym zarządzeniem projektowanie irealizacja dostępnej przestrzeni publicznej będzie odbywać się poprzezstosowanie równocześnie uzupełniających się „Standardów dostępności dla MiastaStołecznego Warszawy” oraz „Standardów i wytycznych projektowych iwykonawczych infrastruktury dla pieszych” (ten drugi dokument był przyjętyw listopadzie 2016 r.).

Zarządzenie o standardach dostępności zobowiązuje jednostkii spółki miejskie do stosowania tych zapisów w praktyce – od planowania,projektowania, przez realizację po utrzymanie infrastruktury. Miastorekomenduje stosowanie tych standardów także przez inne podmioty niezależne odsamorządu warszawskiego – przez zewnętrznych inwestorów, developerów i inneinstytucje.

Prace nad dokumentem trwały dwa lata, a w jego przygotowaniebyły zaangażowane środowiska osób z niepełnosprawnościami, organizacjepozarządowe, eksperci, jednostki miejskieoraz mieszkańcy. Uzupełnieniem będzie przygotowywana, na zlecenie Zarządu DrógMiejskich przez Instytut Badawczy Dróg i Mostów, szczegółowa specyfikacjatechniczna dla robót prowadzonych z uwzględnieniem standardów infrastrukturydla pieszych. Gotowe specyfikacje pomogą precyzyjnie określać zakres i jakośćrobót w ogłaszanych przetargach. Dzięki nim, potencjalni wykonawcy, np. remontuczy budowy chodnika, będą mogli uzyskać wszystkie niezbędne informacje omateriałach budowlanych potrzebnych do realizacji zlecanych prac oraz sposobieich wykonania.

Wdrożenie i monitoring „Standardów dostępności dla m.st.Warszawy” jest zadaniem pełnomocnika ds. dostępności wraz z powołanymi wbiurach, dzielnicach i jednostkachkoordynatorach. Wprowadzenie „Standardów dostępności dla m.st. Warszawy”jest bezpośrednią realizacją zapisów Warszawskiego Programu Działań na RzeczOsób Niepełnosprawnych na lata 2010-2020 przyjętego uchwałą Rady m.st. Warszawyoraz art. 9 Konwencji o prawach osób niepełnosprawnych ratyfikowanej przez RP w2012 r.

Blisko 620 barierarchitektonicznych zlikwidowanych w trzy lata

Co roku ponad milion złotych wydajemy na likwidację barierarchitektonicznych utrudniających poruszanie się osobom starszym,niepełnosprawnym oraz z małymi dziećmi. W trakcie trzech edycji tego projektu zmapy miasta usunięto 617 takich miejsc (na łączną kwotę 3,7 mln zł). W tym rokuniemal za 2 mln zł zmieni się 168 takich miejsc. Poza tym drogowcy usuwająbariery architektoniczne w ramach weekendowych wymian nawierzchni, budowy iremontów chodników, dróg rowerowych, przystanków autobusowych – to jest jużstandard przy tych pracach. W tym roku ZDM przebudował 44 przystankiautobusowe, likwidując bariery architektoniczne i wprowadzając rozwiązaniawspomagające, takie jak pasy prowadzące, czy pasy ostrzegawcze przed zbliżaniemsię do krawędzi peronu. Kolejnym krokiem jest kwestia likwidacji istniejącychbarier jak chociażby na Trasie Łazienkowskiej. Aktualnie trwają intensywneprzygotowania do remontu w 2018 r. przystanków przy placu Na Rozdrożu, abyzapewnić dostępność tego miejsca. W kolejnych 4-5 latach planowane są praceadaptacyjne na wszystkich węzłach komunikacyjnych Trasy Łazienkowskiej, abyzapewnić kompleksową dostępność tej jednej z podstawowych tras komunikacyjnychmiasta. Wszystkie inwestycje będąrealizowane już zgodnie z przyjętymi „Standardami dostępności dla m.st. Warszawy”.

Mieszkańcy podróżują dziś bezpiecznie, szybko i wkomfortowych warunkach. W ciągu ostatnich dziesięciu lat na stołeczne ulice itory wyjechało aż 281 tramwajów niskopodłogowych, 1072 niskopodłogowychautobusów, 35 pociągów metra Inspiro i 28 nowoczesnych pociągów SKM. Obecniewszystkie linie autobusowe są obsługiwane przez pojazdy niskopodłogowe. Amiasto planuje już kolejne zakupy – 800 autobusów, 45 pociągów metra, 21pociągów SKM oraz 213 tramwajów.