Kompromis w sprawie utrzymania wyjątków w systemie ETS dla lotnictwa

infoair
19.10.2017 11:50

Loty do i poza UEmają być nadal wyłączone z systemu handlu pozwoleniami na emisję CO2, by daćprzewoźnikom czas na wdrożenie światowej umowy w sprawie emisji – takieporozumienie dotyczące wyjątków proponowanych przez KE wypracowała z PEestońska prezydencja.

Wyjątek z systemu ETS (ang. emission trading system) dlatakich lotów wprowadzono na lata 2013-2016. Systemem handlu pozwoleniami naemisję gazów cieplarnianych objęte są loty pomiędzy lotniskami wewnątrzEuropejskiego Obszaru Gospodarczego, czyli w państwach UE, Norwegii, Islandii iLiechtensteinu.

W lutym Komisja Europejska zaproponowała, by ten wyjątekobowiązywał jeszcze przynajmniej przez cztery lata.

Wypracowane przez reprezentującą państwa członkowskieestońską prezydencję porozumienie z przedstawicielami Parlamentu Europejskiegoprzewiduje, że nowe rozwiązania mają być stopniowo wdrażane od 2021 roku.Chodzi o wypracowany w październiku 2016 roku kompromis światowego sektoralotniczego pod auspicjami Międzynarodowej Organizacji Lotnictwa Cywilnego(ICAO). Przewiduje on, że po 2020 roku linie lotnicze będą musiały równoważyćwzrost emisji. W praktyce chodzi o kupowanie przez przewoźników „jednostekemisyjnych”, które będą generowane przez projekty mające na celu redukcjęCO2 w innych działach gospodarki np. przez odnawialne źródła energii. Do 2026roku udział w systemie ma być dobrowolny, dopiero od 2027 roku stanie sięobowiązkowy.

„UE uważa, że wszystkie loty muszą przyczyniać się dozmniejszania emisji gazów cieplarnianych. W pełni wspieramy toczące sięnegocjacje ICAO w celu opracowania kompleksowych i jednolitych zasadmiędzynarodowych. Przyjęcie tej regulacji na okres przejściowy jest kluczowe”- podkreślił cytowany w oświadczeniu minister środowiska Estonii Siim Kiisler.

Porozumienie przewiduje, że wyjątek dla lotów do i pozaEuropejskiego Obszaru Gospodarczego ma być utrzymany do końca 2023 roku, gdypierwsza faza systemu ICAO zacznie działać.

Według danych KE bezpośrednie emisje gazów cieplarnianych zlotnictwa to około 3 proc. całkowitych emisji w UE oraz ponad 2 proc. emisji naświecie. Gdyby sektor lotniczy był państwem, byłby na dziesiątym miejscu wśródnajwiększych emitentów gazów cieplarnianych na świecie.

Szacunki ICAO wskazują, że do 2020 roku poziom emisjigenerowany przez sektor lotniczy na świecie będzie o 70 proc. wyższy niż w 2005roku. Do 2050 roku poziom ten może wzrosnąć nawet o 300-700 proc.

UE włączyła lotnictwo w system handlu pozwoleniami na emisjęod 2012 roku. Według KE w latach 2013-2016 system ETS przyczynił się doograniczenia emisji CO2 przez sektor lotniczy o 65 mln ton. Zaproponowane wpiątek zmiany w systemie wymagają zgody europarlamentu i rządów państwczłonkowskich UE.

Po tym jak przedstawiciele państw członkowskich i ParlamentEuropejski potwierdzą kompromis, możliwe będzie opublikowanie przepisów woficjalnym dzienniku urzędowym UE.