Newag: Interesują nas zamówienia na lokomotywy, także te niewielkie

inforail
17.10.2017 07:38

Lokomotywy – tosegment rynku kolejowego, w którym Newag może szukać potencjalnych klientów. Ito nie tylko w zamówieniach na nowe pojazdy, ale także przy modernizacjach.

Zmodernizowaliśmy dotej pory ponad 270 lokomotyw spalinowych – mówi nam Józef Michalik, wiceprezesNewagu. Nadal modernizujemy. Perspektywytego rynku widzimy umiarkowanie dobrze – dodaje. Newag jest w tej chwililiderem modernizacji lokomotyw spalinowych. Józef Michalik zapewnia, że firmabędzie zaniedbywać tego rynku. Będziemykontynuować modernizacje lokomotyw, ponieważ jest to jeden z mechanizmów, któryumożliwia odbudowę (unowocześnienie) floty taborowej przewoźników. Prowadzi dopoprawy ich konkurencyjności kosztowej – mówi.

Co więcej Newag widzi również szanse na sprzedaż nowych lokomotywna rynku polskim. Trudno powiedzieć, kiedy mogą pojawić się duże postępowaniana dostawę lokomotyw towarowych stwierdza wiceprezes nowosądeckiej spółki.Prognozując dodaje, że firma powinna skupić się głównie na elektrowozach, bo natakie pojazdy będzie największy popyt. Zapotrzebowanie na lokomotywy spalinowe,zdaniem Newagu, będzie niewielkie. Na marginesie dodajmy, że analogicznąsytuację obserwujemy na rynku elektrycznych i spalinowych zespołów trakcyjnych.W ocenie Newagu to właśnie zamówień na pierwsze z wymienionych pojazdów możemyspodziewać się w najbliższym czasie.

Wracając jednak do lokomotyw. Wiek lokomotyw w Polsce rośnie.Dostrzega to również Newag. Przewoźnicyprywatni kupują co prawda po kilka sztuk nowych pojazdów, nie jest to jednakwartość wystarczająca do odbudowy parku taborowego. Producenci starają sięprzygotować ofertę, tak, jak to czyni nasza konkurencja, o pool taborowy. Niepotrafię jednak wskazać, kiedy może nastąpić dynamiczny wzrost zamówień natakie pojazdy – mówi Józef Michalik.

Newag obserwuje rynek. I nie jest to żadna tajemnica. Narynku pojawiają się co jakiś czas zamówienia na kilka czy kilkanaścielokomotyw. Dwa lata temu braliśmy udziałw postępowaniu PKP CARGO, jako jedyny polski producent. W drugim etapieuznaliśmy, że odstąpimy od złożenia oferty ostatecznej, korzystniejszej odzłożonej pierwotnie. Mamy postępowanie PKP Intercity na dostawę lokomotyw, oczywiścieprzystąpimy do niego – wylicza Józef Michalik. Obserwujemy, rozmawiamy z przewoźnikami prywatnymi – dodaje. Jaksię dowiadujemy zgłaszają oni zapotrzebowanie na jedną, dwie czy trzy sztuki lokomotyw.Czy zatem są to zamówienia intersujące dla Newagu? Jak się okazuje tak. Każdorazowo zapytania są analizowane iofertowane, decyzję podejmuje zamawiający. Wszystko jest pochodną konfiguracjitych lokomotyw i wymagań zamawiającego. Oferty nie zawsze kończą sięzamówieniem, ale generalnie tak, są to zamówienia intersujące dla Newagu –stwierdza Józef Michalik.