Wszystkie ED74 wrócą na tory?
PKP Intercity podjęłodecyzję o modernizacji wszystkich pojazdów ED 74. W najbliższych miesiącachzostanie przeprowadzony dialog techniczny i ogłoszony przetarg.
Pierwsze pociągi obsługiwane tymi jednostkami mają byćsukcesywnie wdrażane już od rozkładu 2020/21. „Edyty' obsłużą m. in. trasyWrocław – Lublin czy Wrocław – Kielce.
ED74 w służbiespołecznej
PKP Intercity mając na uwadze przyjętą strategie taborową nalata 2016-2020 oraz prognozowane wyniki finansowe i przewozowe spółki, podjęłodecyzję o przyjęciu modelu wykonania naprawy poziomu P5 wraz z modernizacjąwszystkich pojazdów ED 74. Zostaną wymienione w nich siedzenia oraz zamontowanebezprzewodowy internet i gniazdka. Pojawią się udogodnienia dla osób zniepełnosprawnościami i pasażerów z rowerami. Dodatkowo modernizacja ma na celupoprawę sprawności pojazdów, a więc zastosowanie takich rozwiązań technicznych,które wyeliminują stosunkowo liczne dotychczas awarie jednostek.
Deklarowaliśmy, że nie zostawimy pociągów ED74 i terazchcemy się wywiązać z zapowiedzi. Spółka nie może pozwolić sobie naniekorzystanie z pojazdów, na których wciąż trwa leasing zwrotny. Ponadtokursowanie ezt kosztuje nas mniej (niższe stawki dostępu PKP PLK) niż składówwagonowych – mówi Marek Chraniuk, prezes PKP Intercity.
Trasy pociągówobsługiwane „Edytami”
Spółka przeanalizowała dane dotyczące wzrostu liczbypasażerów. W tym roku w pierwszych ośmiu miesiącach PKP Intercity przewiozłoprawie 29 mln pasażerów, co stanowi wzrost o 13 procent w stosunku doanalogicznego okresu rok temu. W zeszłym roku przewoźnik przewiózł 38,5 mlnpasażerów, co stanowi dynamikę na poziomie 24 procent. Zostały wzięte pod uwagęprowadzone przez PKP PLK prace na sieci kolejowej i ich efekty za kilka lat.Dzięki temu zdefiniowano trasy, gdzie mogłyby pojechać pojazdy ED 74.
Plan PKP Intercity zakłada, że w wariancie podstawowympociągi zestawione z ED 74 (w zależności od potrzeb również w trakcjipodwójnej) pojadą trasą Wrocław – Lublin przez Lubliniec, Częstochowę, PiotrkówTrybunalski, Tomaszów Mazowiecki, Radom i Dęblin oraz z Wrocławia do Kielcprzez Lubliniec i Częstochowę. Ponadto ED 74 pojadą w relacji Kraków – Lublinprzez Kielce, Radom i Dęblin (jedna para pociągów). Wszystkie „Edyty” kursowaćbędą w ramach kategorii InterCity (IC).Przewoźnik zakłada, że pomiędzy Wrocławiem a Lublinem pociągi będąkursować w stałym takcie co 2 godziny. Ich bazą macierzystą będzie stolica woj.dolnośląskiego.
Przetarg na modernizacjęjuż niedługo
PRZESIĄDŹ SIĘ NA:
PKP Intercity w październiku i listopadzie przeprowadzidialog techniczny, który określi m. in. szacowaną wartość zamówienia.Postępowanie przetargowe przewoźnik zamierza ogłosić jeszcze w tym lub napoczątku przyszłego roku.
Historia ED 74
Pojazdy ED 74 były przekazywane do eksploatacji PrzewozomRegionalnym w latach 2007 (11 pojazdów) i 2008 (3 pojazdy). Od grudniu 2008roku „Edyty” zostały włączone do PKP Intercity i od tego momentu uzupełniłypark taborowy spółki. 14 pojazdów było dostępnych do ruchu w okresie odrozkładu jazdy 2008/2009 do roku 2013 i 2014. Od roku 2013 roku, z powodu brakuprzeglądów P4, pojazdy były stopniowo wycofywane z tras.
W maju 2016 roku PKP Intercity miało gotową wycenę biegłegorzeczoznawcy i powołało specjalny zespół roboczy, którego zadaniem było m. in.przygotowanie harmonogramu działań, odpowiednich dokumentów oraz oferty,która została wysłana do wszystkichlicencjonowanych, kolejowych przewoźników pasażerskich w Polsce.Zainteresowanie zakupem lub dzierżawą pojazdów wyrazili przewoźnicy regionalni.
Postępowanie zostało ogłoszone w dniu 18.10.2016 roku izostało wysłane zaproszenie do licencjonowanych, kolejowych przewoźnikówpasażerskich w Polsce i Europie. Termin składania wniosków upłynął 28.10.2016r. Dokumenty (projekty umów oraz dane pojazdów wraz z ceną wywoławczą donegocjacji) zostały wysłane do oferentów 08.12.2016 r. Termin składania ofertwstępnych: 22.12.2016 r. Do terminu składania ofert wstępnych tylko jedenlicencjonowany kolejowy przewoźnik pasażerski złożył ofertę zakupu opiewającąna kwotę niższą czterokrotnie niż wartość wyceny, przeprowadzonej w maju 2016roku.
04.01.2017 r. odbyły się negocjacje z licencjonowanymkolejowym przewoźnikiem pasażerskich, który przesłał później ofertę. Poprzeanalizowaniu ceny w złożonej ofercie oraz ceny rynkowej pochodzącej zwyceny pojazdów wykonanej w maju 2016 roku uznano zaproponowaną ceną za zbytniską i unieważniono postępowanie w marcu 2017 roku. Po długich analizach PKPIntercity zdecydowało się na przywrócenie pojazdów do ruchu. Obecnie z 14pojazdów ED 74 tylko 7 posiada wykonane przeglądy P4, a jedynie 3 z nich na codzień wożą pasażerów.
„