Po pięciu latach od otwarcia poznański dworzec doczekał się przejścia
Ponad pięć latmusieli czekać pasażerowie korzystający z otwartego w 2012 roku dworcakolejowego w Poznaniu na otwarcie prowadzącego na stację przejścia dla pieszychprzez ul. Matyi. Do tej pory, by dotrzeć do hali dworca, trzeba było pokonaćpodziemny tunel.
W sobotę oddano do użytku przejście dla pieszych napółnocnej nitce ul. Matyi na wysokości przystanku tramwajowego. Inwestycjakosztowała 1,2 mln zł.
Brak przejścia dla pieszych przez ulicę na wysokościprzystanku tramwajowego i w pobliżu głównego wejścia na dworzec Poznań Głównybył jednym z najbardziej krytykowanych elementów nowego dworca – jeszcze przedoddaniem obiektu do użytku. Duża część pasażerów wysiadających z tramwaju orazpokonujących ul. Matyi podziemnym tunelem, by dostać się do hali dworca musiałaprzejść przez zintegrowaną z częścią dworcową galerię handlową. Budowęprzejścia dla pieszych obiecał w 2014 roku ubiegający się wówczas o urząd prezydentamiasta Jacek Jaśkowiak.
Wykonanie całego przejścia podzielone było na dwa etapy.Niemal dwa lata temu powstały pasy przez torowisko i południową nitkę ul. Matyi.We wrześniu rozpoczęto realizację na nitce północnej. W ramach prac wykonanopodniesienie północnej jezdni ul. Matyi o 30 cm. Rozbudowana zostałasygnalizacja świetlna, przebudowano też zejście z peronu tramwajowego.
„Udało się skomunikować przystanki tramwajowe z dworcemkolejowym i z drugiej strony z centrum. Ta droga będzie na pewno szybsza ikrótsza. To przejście jest bardzo potrzebne, bo były sytuacje, że ludzie łamaliprzepisy i przechodzili tędy nielegalnie. Stąd decyzja o przebudowie była jak najbardziejuzasadniona” – powiedział w sobotę wiceprezydent miasta Maciej Wudarski.
Nowy dworzec kolejowy Poznań Główny otwarto w maju 2012roku, w wydarzeniu uczestniczył prezydent Bronisław Komorowski. Projekt nowegodworca, budowanego z myślą o odbywającym się w Poznaniu Euro 2012, byłwielokrotnie krytykowany przez mieszkańców i społeczników, którzy zarzucali muprzede wszystkim brak funkcjonalności.
PRZESIĄDŹ SIĘ NA:
„Brak naziemnego przejścia to był błąd poprzedniegozarządu miasta, o którym mówiliśmy głośno. Dzięki naszej determinacji w końcuudało się to naprawić” – powiedział prezydent Poznania Jacek Jaśkowiak.
Zaprojektowanie na nowo i wybudowanie układu komunikacyjnegoz uwzględnieniem przejść dla pieszych przez całą szerokość ulicy Matyi – odstrony parku im. Marcinkowskiego przez torowisko na drugą stronę z dojściem dodworca Poznań Główny kosztowało łącznie 1,6 mln złotych.
„