Praga: Rząd przyjął uchwałę o wydzieleniu przewozów pasażerskich z ČD

inforail
14.01.2008 13:29
Porównując koleje pasażerskie w Czechach i Polsce łatwo zatracić właściwy obraz przemian jakie one przechodzą i stopnia ich zaawansowania. Jednak obserwując te zmiany od okresu przemiany systemowej można odnieść nieodparte wrażenie, że koleje czeskie przeżywają wszystko z przesunięciem około pięć lat. W Polsce najpierw był okres gwałtownego cięcia kursów, potem zmniejszania składów, potem okres całkowitej zapaści, gdzie przewozy spadły całkowicie, a wygląd dworców i taboru wołał o pomstę. Gdzieś w tych wydarzeniach przeprowadzono również reformę kolejnictwa z wydzieleniem i podziałem przewozów pasażerskich. Różnie ten krok był oceniany, jednak obecnie widzimy pierwsze objawy poprawy stanu i przyrostu ilości przewożonych osób. Podobnie dzieje się w Czechach, jednak efekty widać z opóźnieniem pięcioletnim. Widać bowiem, że składy skurczyły się o połowę, część linii zamknięto, a stan taboru zaczyna budzić coraz większe kontrowersje. Zwlekano również z reformą kolejnictwa, czyli podziałem ČD na spółki przewozów pasażerskich i towarowych, nie mówiąc już o wydzieleniu przewozów dalekobieżnych od regionalnych. W efekcie koleje czeskie czeka teraz ciężki okres. Bilety są na niskim poziomie i nadal utrzymuje się wiele połączeń, co w zestawieniu z rosnącym wiekiem taboru oraz znikomych zakupach nowego prowadzi nieuchronnie do zapaści taborowej, gdzie coraz starszy tabor będzie generował coraz większą ilość awarii, których usuwanie będzie coraz kosztowniejsze. Do tego dochodzi obecnie długo odwlekane oddzielenie przewozów pasażerskich od towarowych. Rząd ocenił zawieszenie reformy kolei pod koniec lat 1990-tych zmierzającej do stworzenia struktur zależności zbliżonych do polskich za błąd, co prowadzi obecnie do istnienia jednej niejasnej księgowości. Oznacza to, że do roku 2006 straty pasażerskie były finansowane częściowo z dochodów towarowych, co jest niezgodne z regulacjami UE. Dlatego chcąc uzyskać jasny schemat finansowania deficytowych przewozów pasażerskich zdecydowano się powołać spółkę córkę do przewozów pasażerskich. Jednak z racji skomplikowania tych procesów nowa spółka rozpocznie działalność dopiero w 2010 roku. W zeszłym roku przewozy pasażerskie były finansowane z trzech źródeł. Część pociągów zamówił Rząd, część poszczególne Kraje (województwa), natomiast niektóre pociągi dalekobieżne funkcjonowały na zasadach komercyjnych. Było tak np. z SC Pendolino. Jednak od nowego roku wszystkie pociągi są objęte dopłatą, również te, które kiedyś kursowały jako komercyjne.
Źródło: Opracowane na podstawie: www.vlaky.net  www.zelpage.cz