TransInfo Archiwum|Inforail|Przewoźnicy|Praga: Rząd przyjął uchwałę o wydzieleniu przewozów pasażerskich z ČD
Praga: Rząd przyjął uchwałę o wydzieleniu przewozów pasażerskich z ČD
inforail
14.01.2008 13:29
Praga: Rząd przyjął uchwałę o wydzieleniu przewozów pasażerskich z ČD
Porównując koleje pasażerskie w Czechach i Polsce łatwo zatracić właściwy obraz przemian jakie one przechodzą i stopnia ich zaawansowania. Jednak obserwując te zmiany od okresu przemiany systemowej można odnieść nieodparte wrażenie, że koleje czeskie przeżywają wszystko z przesunięciem około pięć lat. W Polsce najpierw był okres gwałtownego cięcia kursów, potem zmniejszania składów, potem okres całkowitej zapaści, gdzie przewozy spadły całkowicie, a wygląd dworców i taboru wołał o pomstę. Gdzieś w tych wydarzeniach przeprowadzono również reformę kolejnictwa z wydzieleniem i podziałem przewozów pasażerskich. Różnie ten krok był oceniany, jednak obecnie widzimy pierwsze objawy poprawy stanu i przyrostu ilości przewożonych osób. Podobnie dzieje się w Czechach, jednak efekty widać z opóźnieniem pięcioletnim. Widać bowiem, że składy skurczyły się o połowę, część linii zamknięto, a stan taboru zaczyna budzić coraz większe kontrowersje. Zwlekano również z reformą kolejnictwa, czyli podziałem ČD na spółki przewozów pasażerskich i towarowych, nie mówiąc już o wydzieleniu przewozów dalekobieżnych od regionalnych. W efekcie koleje czeskie czeka teraz ciężki okres. Bilety są na niskim poziomie i nadal utrzymuje się wiele połączeń, co w zestawieniu z rosnącym wiekiem taboru oraz znikomych zakupach nowego prowadzi nieuchronnie do zapaści taborowej, gdzie coraz starszy tabor będzie generował coraz większą ilość awarii, których usuwanie będzie coraz kosztowniejsze. Do tego dochodzi obecnie długo odwlekane oddzielenie przewozów pasażerskich od towarowych. Rząd ocenił zawieszenie reformy kolei pod koniec lat 1990-tych zmierzającej do stworzenia struktur zależności zbliżonych do polskich za błąd, co prowadzi obecnie do istnienia jednej niejasnej księgowości. Oznacza to, że do roku 2006 straty pasażerskie były finansowane częściowo z dochodów towarowych, co jest niezgodne z regulacjami UE. Dlatego chcąc uzyskać jasny schemat finansowania deficytowych przewozów pasażerskich zdecydowano się powołać spółkę córkę do przewozów pasażerskich. Jednak z racji skomplikowania tych procesów nowa spółka rozpocznie działalność dopiero w 2010 roku. W zeszłym roku przewozy pasażerskie były finansowane z trzech źródeł. Część pociągów zamówił Rząd, część poszczególne Kraje (województwa), natomiast niektóre pociągi dalekobieżne funkcjonowały na zasadach komercyjnych. Było tak np. z SC Pendolino. Jednak od nowego roku wszystkie pociągi są objęte dopłatą, również te, które kiedyś kursowały jako komercyjne.
Źródło: Opracowane na podstawie: www.vlaky.net www.zelpage.cz
Więcej z Działu Kontrakty
PESA z idealną ofertą dla Polregio
09.04.2024
Parowóz Px29-1704 potrzebuje naprawy P5
04.04.2024
Polregio chce zmodernizować SA108-006
03.04.2024
Podkarpackie bez nowych ezt-ów
28.03.2024
Do kupienia EN57-935
11.03.2024
Więcej z Działu Pasażer
Więcej z Działu Prawo
Duża kasa w pociągu z Ukrainy
03.04.2024
PKP trafią do Ministerstwa Infrastruktury
07.03.2024
RegioJet niezadowolony z decyzji UTK
05.03.2024
Sabotaż na linii kolejowej. Jest śledztwo
27.02.2024
Kradli i wpadli. Udana interwencja SOK
19.01.2024
Gruba kasa w pociągu z Ukrainy
04.01.2024
Nie warto grozić kierownikowi pociągu!
19.12.2023
Więcej rządowej kasy na kolej
15.11.2023
Więcej z Działu Przewoźnicy
Więcej z Działu Producenci
Więcej lokomotyw PESA Gama w Cargounit
14.12.2023
Griffin pojechał 240 km/h [FILM]
27.10.2023
12 lokomotyw EURO9000 dla Alpha Trains
25.10.2023
Więcej z Działu Infrastruktura
Bezpieczniej na linii Rail Baltica
10.04.2024
Dworzec w biurowcu. W Słupsku
26.03.2024
Okrąglak ocalony od zapomnienia
21.03.2024