Pilzno: Plany produkcji koncernu Škoda Transportation

inforail
14.01.2008 13:29

Model lokomotywy typu 109E. Fot. R. Piech

Czeska Škoda mająca olbrzymie tradycje w budowie nowoczesnych lokomotyw po latach nieobecności wraca do tej dziedziny. Wielokrotnie prezentowaliśmy już koncepcję lokomotywy wielosystemowej typu 109E, które w ilości 20 sztuk zamówiły koleje czeskie  ČD. Mają one otrzymać numer serii 380 i jak dotąd wszystko się kończyło na tym stwierdzeniu, ponieważ egzemplarzy prototypowych, ani seryjnych nadal nie widać. Jednak według najnowszych doniesień kompletnie ukończony prototyp tej lokomotywy miałby się pojawić na szlakach na przełomie roku 2008 i 2009. W tym też okresie miałby uzyskać dopuszczenie do ruchu w Czechach i Niemczech. Dodatkowo w momencie gdy prototyp wyjedzie na szlaki zaczną się rozmowy z innymi potencjalnymi odbiorcami. Może to potwierdzać, że nadal istnieją problemy techniczne związane z budową tej lokomotywy, co niedobrze rzutuje na producenta. Jednak Škoda nie zraża się tymi problemami i do roku 2010 planuje przedstawienie nowej serii jednostek podmiejskich. Jest to odpowiedź na opublikowany program odnowy taboru pasażerskiego ČD, gdzie przewoźnik zamierza przejść na elektryczne i spalinowe zespoły trakcyjne. Pierwszą nowością będzie skład piętrowy serii 671, który będzie rozwojowym wariantem serii 471, przystosowanym do poruszania się pod napięciem 3kV= oraz 25kV50Hz~. Nowością w tym zespole będzie również większa prędkość maksymalna 160km/h, podczas gdy seria 471 ma tylko 140km/h. Jednakże to nie koniec nowości. Škoda zamierza opracować całkowicie nową jednostkę elektryczną, tym razem jednopokładową.
Źródło: Opracowane na podstawie www.zelpage.cz