Większość kolejowych stron internetowych z oceną niedostateczną od niepełnosprawnych
Spośród kolejowychwitryn internetowych 70 proc. otrzymało ocenę niedostateczna w audycie ichdostępności dla osób z niepełnosprawnością – poinformował w czwartkowymkomunikacie Urząd Transportu Kolejowego (UTK), który zlecił przeprowadzeniebadania.
Audyt przeprowadzili eksperci fundacji Widzialni.
Jaj informuje UTK, ranking dostępności serwisówinternetowych dedykowanych pasażerom w jednoznaczny sposób wskazuje, że osoby zniepełnosprawnością nie mogą w pełni samodzielnie skorzystać z informacji iofert dostępnych w internecie.
Eksperci Fundacji Widzialni zbadali 18 serwisówinternetowych podmiotów kolejowych. Strony analizowane były przez konsultantówz niepełnosprawnością – osoby niewidome, niedowidzące, głuche.
Jak wynika z przeprowadzonego badania, tylko dwa serwisyinternetowe – warszawskiej SKM i Łódzkiej Kolei Aglomeracyjnej otrzymały ocenębardzo dobrą, uzyskując taką samą liczbę punktów (41,4 na 43 możliwe). Trzemwitrynom (WKD, Koleje Wielkopolskie oraz Rozkład PKP) przyznano ocenędostateczną (odpowiednio 33, 33,7 i 34 punkty). Pozostałe serwisy, czyli 13, costanowi ponad 70 proc. wszystkich audytowanych witryn, uzyskały ocenę niedostateczną(od 21 do 28 punktów).
„Urząd Transportu Kolejowego dba o to, by przewoźnicykolejowi i zarządcy dworców przestrzegali prawa osób z niepełnosprawnościami.Ważna jest sama podróż, ale równie istotne jest również to, co dzieje sięjeszcze przed jej rozpoczęciem. Wiąże się z tym prawo do informacji – kluczoweuprawnienie przysługujące pasażerom. Jego prawidłowa realizacja pozwala nietylko bezproblemowo zorganizować podróż, ale również dostarczyć wszystkichniezbędnych informacji” – powiedział cytowany w komunikacie Ignacy Góra,prezes UTK.
PRZESIĄDŹ SIĘ NA:
„Ranking ma zmotywować przedsiębiorstwa kolejowe, bytakże w kwestii dostępności swoich stron internetowych dążyli do perfekcji.Poprawa w tym zakresie bez wątpienia przyczyni się do zwiększenia ogólnej dostępnościtransportu kolejowego dla osób z niepełnosprawnością oraz osób o ograniczonejmożliwości poruszania się” – dodał Góra.
Jak informuje UTK, do najczęstszych błędów ujawnionych wtoku badania eksperci zaliczyli m.in.: brak tekstów alternatywnych (14 serwisów),brak etykiet (16), nieprawidłową strukturę nagłówków (14), zbyt słaby kontrast(10), niejednoznaczne linki (16), problemy z obsługą z poziomu klawiatury (14)czy błędy w kodzie HTML (14).
„