Witamy na stronie Transinfo.pl Nie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka. Oto co możesz zrobić: Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się

Elf2 bez przydziału, pojedzie na różnych liniach

inforail
13.09.2017 16:18

Koleje Śląskierozpoczęły eksploatację pierwszego z 19 nowych pociągów Elf2, zamówionych przezprzewoźnika i samorząd woj. śląskiego w bydgoskiej Pesie. Jesienią producentdostarczy kolejne osiem pojazdów, a pozostałe dziesięć – w przyszłym roku.

W środę Koleje Śląskie oficjalnie zaprezentowały nowypociąg, który już we wtorek po raz pierwszy przewiózł pasażerów. Elf2 ma ponad150 miejsc siedzących. Będzie jeździł na różnych trasach w całym województwieśląskim, zarówno w połączeniach aglomeracyjnych, jak i na dłuższych trasach.

„Zakup nowych pociągów Elf2 i tym samym kolejny etapwymiany śląskiego taboru to strategiczna inwestycja rozpisana na lata. Jej głównymcelem jest podniesienie komfortu i jakości życia naszych mieszkańców. Chcemy,by poruszali się po terenie województwa i poza jego granicami w jak najlepszychi najbezpieczniejszych warunkach” – mówił podczas środowej prezentacjimarszałek woj. śląskiego Wojciech Saługa.

Ocenił, że nowoczesny tabor kolejowy to także jeden zesposobów walki ze smogiem, ponieważ nowe, czyste pociągi zachęcają wielupodróżnych do korzystania z komunikacji publicznej, zamiast zzanieczyszczających powietrze samochodów. „Tylko wtedy wygramy ze smogiem,kiedy po swojej stronie będziemy mieć jak najwięcej uzupełniających sięwzajemnie elementów. Nowoczesny, proekologiczny tabor kolejowy z pewnością jestjednym z nich” – uważa marszałek.

Elf2 jest dostosowany do potrzeb osób niepełnosprawnych, mateż przyciemniane szyby, przewijak, pojemniki na pieluchy czy specjalne uchwytydo mocowania rowerów. Jest wyposażony w klimatyzację, gniazdka elektryczne ienergooszczędne oświetlenie. Pojazd ma 10-letnią gwarancję producenta. Całośćzamówienia, czyli 19 pociągów, będzie kosztować samorząd woj. śląskiego orazKoleje Śląskie ponad 230 mln zł netto.

Nowe pociągi mają być także bardziej komfortowe dlakolejarzy – w Elfie2 jest np. zamykana przestrzeń dla kierownika pociągu, zmikrofonem umożliwiającym wygłaszanie komunikatów dla podróżnych oraz monitoremdającym podgląd z kamer wewnętrznych. Pojazd ma też lodówkę i czajnik dlamaszynisty. Jest wyposażony w nowoczesne systemy sterowania i łączności, ważnenp. w przypadku wjazdu do sąsiednich Czech czy na Słowację.

Do końca listopada producent ma dostarczyć jeszcze dwapociągi trójczłonowe, cztery dwuczłonowe oraz dwa czteroczłonowe. Pozostałejednostki mają pojawić się na torach woj. śląskiego w przyszłym roku – będzieto dziesięć pociągów czteroczłonowych.

W 2010 r. woj. śląskie kupiło już produkowane przez bydgoskąPesę pociągi Elf pierwszej generacji. „Dziś pierwsze pojazdy Elf2zaczynają eksploatację w barwach Kolei Śląskich. Dowodzi to konsekwencji, zjaką kluczowy dla tego regionu przewoźnik przy wsparciu samorządu województwainwestuje w nowoczesny, bezpieczny, odpowiadający europejskim standardomtabor” – skomentował prezes Pesy Robert Świechowicz.

Ubiegłoroczna umowa z Pesą była efektem wspólnego przetargusamorządu województwa i Kolei Śląskich. Nowe pociągi mają przede wszystkimzastąpić najstarszy typ wykorzystywanego przez Koleje Śląskie taboru -dzierżawione od Przewozów Regionalnych jednostki EN57. Spółka dzierżawi od PRponad 20 takich składów z przeszło 60, jakimi dysponuje. Na pozostały taborśląskiego przewoźnika składają się m.in. nowoczesne konstrukcje typu Flirt, Elfi Impuls, a także odnowione składy bazujące na EN57 i pojazdy spalinowe.

Wspólny zakup pociągów przez przewoźnika i regionalnysamorząd był możliwy dzięki ustaleniom Kolei Śląskich z samorządem, napodstawie których spółka podpisała w 2016 r. umowę z konsorcjum banków naemisję obligacji do kwoty 279,5 mln zł. Część tych środków przeznaczono nawykup sześciu dzierżawionych od Pesy pociągów 27WEb (sześcioczłonowe Elfy),natomiast inna część wspiera zakup dostarczanych obecnie nowych pojazdów zPesy.

Należące do samorządu woj. śląskiego Koleje Śląskie na 11liniach przewożą ponad 16 mln pasażerów rocznie. Roczny budżet przewoźnikaprzekracza 200 mln zł. Od 2016 r. obowiązuje go 10-letnia umowa na wykonywanieprzewozów – z roczną dotacją do poziomu 140 mln zł. Władze regionu zdecydowałyo tak długim okresie umowy, aby umożliwić długofalowe decyzje inwestycyjne.