Budowa poznańskiego węzła Grunwaldzka coraz bliżej
Projekt budowyzintegrowanego węzła transportowego Grunwaldzka, wraz z budową bezkolizyjnegoprzejazdu oraz przejścia pod linią kolejową E20, wkracza w kolejną fazę.
Spółka Poznańskie Inwestycje Miejskie rozpisała przetarg naopracowanie programu funkcjonalno-użytkowego wraz z projektem budowlanym dlatej inwestycji. Potencjalni wykonawcy mogą zgłaszać swoje oferty do 11września.
Zadaniem wybranego oferenta będzie opracowanie projektubudowlanego wiaduktu kolejowego (tunelu drogowego) wraz z układem drogowym,budowy i przebudowy infrastruktury podziemnej i naziemnej, parkingów,infrastruktury autobusowej przy peronie kolejowym w kierunku Poznania, a takżeprojektu zagospodarowania terenu z małą architekturą i zielenią. On równieżsporządzi m.in. kosztorys inwestorski oraz harmonogram rzeczowo-finansowyrealizacji inwestycji. Do jego obowiązków będzie także należało uzyskaniedecyzji o środowiskowych uwarunkowaniach budowy.
Wykonanie zamówienia podzielono na kilka etapów. Do końcasierpnia przyszłego roku ma powstać kompletny program funkcjonalno-użytkowy, dokońca przyszłego roku wykonawca ma przekazać projekt budowlany wraz zkosztorysami oraz wnioskiem o wydanie zezwolenia na realizację inwestycjidrogowej lub pozwolenia na budowę, które to decyzje powinny zapaść do końcakwietnia 2019 roku. Realizację prac budowlanych zaplanowano na trzy lata. Jakczytamy w materiałach przetargowych, wykonawca będzie sprawował nadzór autorskinad realizacją projektu maksymalnie do 30 czerwca 2022 roku.
Brak bezkolizyjnego przejazdu przez tory linii kolejowejE20, łączącej Warszawę z Berlinem, od lat stanowi problem nie tylko dlamieszkańców Plewisk, Komornik, Junikowa i Grunwaldu oraz działających w tymrejonie firm, lecz również dla wszystkich, którzy chcą ul. Grunwaldzką dojechaćdo autostrady A2 i drogi krajowej nr 5. Przez przejazd kolejowy na ul.Grunwaldzkiej przejeżdża w ciągu doby ok. 10 tys. pojazdów. Ze względu na dużenatężenie ruchu kolejowego przejazd ten jest zamykany średnio co 15 minut, cogeneruje utrudnienia w ruchu pojazdów, również komunikacji publicznej. Dziennieprzez stację Poznań Junikowo przejeżdża 135 pociągów, z których 35 zatrzymujesię na tej stacji.
Zintegrowany węzeł przesiadkowy, który – staraniem MiastaPoznań, gminy Komorniki i Starostwa Powiatowego w Poznaniu i kosztem ok. 60 mlnzł – ma powstać w bezpośrednim sąsiedztwie tej stacji, zapewni bezkolizyjnyprzejazd i przejście pod torami linii kolejowej E20. W ciągu ul. Grunwaldzkiej,na odcinku od ul. Twardogórskiej do ul. Wołczyńskiej, powstanie droga zchodnikami i ścieżkami rowerowymi, połączona z ul. Piwoniową i Szarotkową. Postronie Poznania zbudowana zostanie kładka dla pieszych. Zamontowane zostanąschody i windy.
Rozwiązania zastosowane przy budowie węzła mają umożliwićszybką i bezkolizyjną przesiadkę pomiędzy pociągami i autobusami „drzwi wdrzwi”. Uzupełnieniem węzła transportowego będą parkingi typu „parkuji jedź” na ok. 200 miejsc postojowych.
PRZESIĄDŹ SIĘ NA:
24 sierpnia ruszyły konsultacje społeczne tego projektu.Dzięki nim, do 15 września, mieszkańcy Poznania oraz gminy Komorniki mogązapoznać się z planowanymi rozwiązaniami, sformułować swoje uwagi i przesłać jena adres poczty elektronicznej: [email protected].
– W ramach konsultacji planowane jest również spotkanie zmieszkańcami. Odbędzie się ono 6 września o godz. 17.00 w szkole na ul. Żonkilowejw Poznaniu – informuje Agata Kaniewska, rzecznik prasowy Zarządu Dróg Miejskichw Poznaniu.
Opis inwestycji wraz z wizualizacjami i planem sytuacyjnymdostępny jest w poniższym linku.
„