PIGTSIS: Rozporządzenie 2016/2338 dotyczy nie tylko kolei
Nowe unijne rozporządzenie – wbrew sugestiomwynikającym z tytułu – dt. wszystkich usług w zakresie publicznego transportuzbiorowego, w tym usług realizowanych w transporcie drogowym.
Nowe unijne rozporządzenie -wbrew sugestiom wynikającym z tytułu – dt. wszystkich usług w zakresiepublicznego transportu zbiorowego, w tym usług realizowanych w transporciedrogowym. Przepis wejdzie w życie z dniem 24 grudnia 2017 r.
Polska Izba GospodarczaTransportu i Spedycji informuje, że w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej zdnia 23 grudnia 2016 r., nr L 354/22 zostało opublikowane „ROZPORZĄDZENIEPARLAMENTU EUROPEJSKIEGO I RADY (UE) 2016/2338 z dnia 14 grudnia 2016 r.zmieniające rozporządzenie (WE) nr 1370/2007 w odniesieniu do otwarcia rynkukrajowych usług kolejowego transportu pasażerskiego”.
Wynika to z uzyskanych przeznas informacji, że zdecydowana większość przedsiębiorców i przedstawicielijednostek samorządu terytorialnego, z którymi się kontaktujemy, nie zapoznałasię dogłębnie, że jego postanowieniami, zakładając, że dotyczą one wyłącznieprzewozów kolejowych.
Co ważne, rozporządzenie towejdzie w życie z dniem 24 grudnia 2017 r.
Rozporządzenie wbrew sugestiomwynikającym z tytułu, dotyczy w części zapisów wszystkich usług w zakresiepublicznego transportu zbiorowego, w tym usług realizowanych w transporciedrogowym. Szczególnie istotne zmiany dotyczą zasad bezpośredniego zawarciaumowy z podmiotem własnym.
PRZESIĄDŹ SIĘ NA:
Zostaje ograniczony zakrespodmiotowy, co do możliwości, jakich usług przewozowych w publicznymtransporcie zbiorowym może dotyczyć umowa na ich świadczenie zawartabezpośrednio z takim podmiotem (mogą obejmować wyłącznie potrzeby transportoweaglomeracji miejskich lub obszarów wiejskich).
Ponadto art.5 ust.2 zostałznacznie zmieniony, a warunki umowy z „podmiotem własnym” doprecyzowane wzakresie, jaki musi być spełniony, aby taka umowa mogła zostać zawarta.
„